سه‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۳
جدايي‌ناپذيري قرآن و عترت در  پيام‌ خطبه غدير

كتاب «گذري ... بر آميخته‌ها و پيام‌هاي غدير» كاري از گروه تحقيق انتشارات دليل‌‌ما تجديد چاپ شد. اين اثر بر آن است گذري بر چكيده‌اي از برخي آموخته‌هاي ديني و برخي از پيام‌‌هاي حيات‌بخش غدير -كه برگرفته از آموزش‌ها و راهنمايي‌هاي خاندان رسالت(عليهم‌السلام) است- داشته باشد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، كتاب حاضر، در دو بخش كلي و با عناوين «چكيده برخي از آموخته‌ها» و «برخي از پيام‌هاي غدير» سامان يافته است. 

در بخشي از كتاب با عنوان «مفسران قرآن، امامان معصومند» آمده است: «قرآن كلام خداوند سبحان بوده، و بر كلام هركس مقدم است؛ و همان‌گونه كه ذات حضرت حق، مثل و مانندي ندارد، كلامش نيز بي‌همتاست.
قرآن نور است، و باطل از هيچ سويي در آن راه ندارد و جز پاكان برگزيده پروردگار در دسترس كسي نيست. قرآن بيانگر هر چيزي بوده، و دربردارنده همه دانش‌هاست. 
خداوند سبحان اهل‌بيت رسالت(ع) را پاك و مطهر آفريده، و آنان را از هر گناه و اشتباه و لغزش باز داشته؛ و باطل از هيچ سويي در آنان راه ندارد. خداوند حكيم و دانا، كلام نوراني خود قرآن را در سينه‌هاي اهل‌بيت رسالت(ع) قرار داده؛ آنان كه دانش همه كتاب خدا را به تعليم الهي آموخته‌اند. 
خداوند عزيز براي ابلاغ اراده خود به بندگانش، فرشته امين و پيامبر امين و اوصياي اميني را برگزيده است؛ زيرا امانتداري شرط پيام‌رسانان برگزيده از سوي خالق هستي مي‌باشد.
اهل‌بيت رسالت(ع) هيچگاه از قرآن جدا نمي‌گردند؛ و قرآن نيز از ايشان جدا نمي‌گردد. اهل‌بيت رسالت(ع)، و قرآن به خواست الهي از يكديگر جدايي ناپذيرند؛ و هيچ‌كس با هيچ اقدام و ترفندي نمي‌تواند آن دو را از هم جدا سازد.
اگر در عالم خيال، قرآن را از عترت جدا كنيم؛ نه آن قرآن كلام خداست و نه آن عترت اهل‌بيت رسالت(ع). قرآن معجزه جاويد پيامبر اسلام(ص) است؛ و عترت پاك پيامبر(ع) نيز معجزه جاويد آن بزرگوار. قرآن ذكر است؛ و اهل‌بيت رسالت(ص) اهل ذكرند. قرآن همگان را به اهل‌بيت رسالت(ع) فرا مي‌خواند؛ و اهل‌بيت رسالت(ع) همگان را به كتاب خدا دعوت مي‌كنند. قرآن كتاب صامت و خاموش پروردگار است؛ و اهل‌بيت رسالت(ع) كتاب ناطق و گوياي پروردگارند. قرآن و عترت پاك پيامبر(ع) دو يادگار گرانسنگ آخرين فرستاده خداوندند. 
قرآن و عترت(ع)، در ميان امت اسلامند نه در نزد آنان؛ و جز حضرت بقية‌الله هيچ‌كس نمي‌تواند مدعي باشد كه از عترت پاك پيامبر(ع) است، و يا كتاب خدا در نزد اوست.
عترت پاك پيامبر(ع) عبارتند از اميرالمومنين علي، فاطمه زهرا، حسن‌بن علي، حسين‌بن علي،‌ علي‌بن‌الحسين، محمدبن علي، جعفر‌بن محمد، موسي‌بن جعفر، علي‌بن موسي، محمد‌بن علي، علي‌بن محمد، حسن‌بن علي و حجةبن‌الحسن‌العسگري(ع).»

به بيان پيامبر خاتم(ص) عترت پاك آن بزرگوار، بازمانده گرانسنگي است كه از بازمانده ديگرش (قرآن) كوچك‌تر است. با پذيرش جدايي‌ناپذير بودن قرآن و عترت، ثقل اكبر(قرآن) و ثقل اصغر(عترت) در عالم خارج در وجود امام بروز پيدا مي‌كند. امام معصوم از عترت پاك پيامبر(ع) و ثقل اكبر در سينه مقدس اوست. همان‌گونه كه روح بر جسم احاطه پيدا مي‌كند و بزرگ‌تر و شريف‌تر از جسم است، كلام خدا بر دل و جان عترت پاك پيامبر(ع) احاطه دارد و سبب عصمت آن بزرگواران است. 

به فرموده پيامبر خاتم(ص) –كه خدا او را «ما ينطق عن‌الهوي» معرفي كرده– تنها راه نجات از گمراهي‌ها، چنگ زدن به قرآن و عترت است، قرآن و عترتي كه از هم جدايي‌ناپذيرند. كسي نمي‌تواند بگويد «كتاب خدا ما را بس است»؛ زيرا چنين كلامي، مخالفتي آشكار با كلام وحي به حساب مي‌آيد كه از پيامبر اسلام(ص) شنيده شده است و از سويي ،جدايي قرآن از عترت امكان‌پذير نيست. 

به كسي كه تمسك به عترت دارد، نمي‌توان گفت چرا به قرآن تمسك نمي‌جويي؟ زيرا عترت، جداي از قرآن نيست، بلكه متمسكين به عترت همان متمسكين به قرآن و عترتند. 

گفتار و رفتار پاك پيامبر(ص) چيزي جز تفسير كتاب خدا و خواست و اراده پروردگار نيست. جنگ و صلح، قيام و قعود، فرياد و سكوت، كار و عبادت، و غيبت و حضور امام به امر حضرت حق و مطابق كلام خداست. اگر تبليغ و تفسير اهل‌بيت رسالت(ع) از قرآن نبود، هيچ‌كس با حدود الهي در هيچ زمينه‌اي آشنا نمي‌شد. مفسر حقيقي قرآن، امام معصوم و مطهري است كه دروازه شهر علم پيامبر(ص) بوده، دانش كتاب را به تعليم الهي آموخته باشد. نخستين آنان اميرالمومنين علي(ع) و آخرين‌شان حجةبن‌الحسن‌العسكري(ع) است. 

براساس مطالب كتاب، اگر بپذيريم كه غير معصوم حق دارد و مي‌تواند مفسر كتاب خدا باشد؛ يعني پذيرفته‌ايم كه بندگان خدا مي‌توانند بر خلاف دستورات پيامبر(ص) از گمراهي نجات پيدا كنند و اين مخالف منحصر بودن راه نجات در كلام پيامبر رحمت(ص) است كه فرموده: «ما ان تمسكتم بهما لن تضلوا ابدا؛ تا زماني كه به آن دو چنگ زده‌ايد، هرگز گمراه نمي‌شويد» و تاكيد در اعتقاد به عصمت و پاكي پيامبران و جانشينان الهي‌شان براي اطمينان و يقين بندگان در رسيدن به حق و خشنودي پروردگار است كه در غير معصوم چنان يقيني هرگز به دست نمي‌آيد. 

مفسر كتاب خدا در اين برهه از زمان حضرت بقية‌الله(عج) يا همان امام زمان است. «السلام عليك يا تالي كتاب‌‌الله و ترجمانه.» 

چاپ دوم كتاب «مفسران قرآن، امامان معصومند» در شمارگان 5000 نسخه، 72 صفحه و بهاي 8500 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط