یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۵
اهالي فوتبال دست به قلم نمي‌شوند؛ چرا؟

نويسنده و مترجم كتاب‌هاي ورزشي ضمن انتقاد از فعاليت ناكافي مترجمان، مولفان و ناشران ورزشي در حوزه كتاب فوتبال، از عدم دسترسي مناسب مترجمان به كتاب‌هاي ورزشي روز دنيا اظهار نارضايتي كرد.\

دكتر اسماعيل زنگنه در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: چندين سال است كه در كشورمان فعاليت ناشران، نويسندگان و مترجمان در حوزه‌ فوتبال كاهش چشمگيري داشته است و از دلايل آن مي‌توان به عدم وجود كتاب‌هاي مرجع مناسب در داخل كشور و مشكلات موجود در راه تهيه كتاب‌هاي لاتين از خارج كشور و عدم علاقه استادان و مولفان كتاب به فعاليت در اين حوزه به علت بي‌مهري‌هاي انجام شده از سوي مسوولان ورزش و اهالي فوتبال اشاره كرد.

مسوول تربيت بدني سازمان اوقاف و امور خيريه جمهوري اسلامي ايران درباره عوامل موثر در فعال نبودن مربيان داخلي فوتبال در حوزه تاليف كتاب گفت: متاسفانه بسياري از مربياني كه در ميان اهالي و دوستداران فوتبال مطرح‌اند، از تحصيلات آكادميك مناسب و اطلاعات مناسب براي تاليف كتاب بي‌بهره‌اندو اين امر باعث مي‌شود هيچ‌گاه به سوي فعاليت در حوزه فرهنگ ورزش حركت نكنند. 

مربي تيم فوتبال پاسارگاد تهران ادامه داد: بي‌علاقگي و بي‌توجهي مسوولان و به ويژه باشگاه‌داران به حوزه كتاب و فقدان كتابخانه يا حتي آرشيوي از كتاب در  فضا‌ي باشگاه‌هاي ورزشي به دوري مربيان و اهالي فوتبال از مطالعه دامن مي‌زند. بايد توجه داشت كه متاسفانه اهالي فوتبال از ابتدا با كتاب و مطالعه آن فاصله بسياري گرفته‌اند و عده كمي از مربيان شاغل در ليگ برتر فوتبال و ليگ‌هاي دسته يك و دو كشور به مطالعه و كسب علم روز دنيا علاقه‌مندند.

به اعتقاد وي، زمينه و امكان لازم براي نگاشتن كتاب و تاليف آن بدون همكاري متقابل ميان مربيان با تجربه و كارشناسان و استادان ورزش كشور وجود نخواهد داشت. 

مدرس مربيگري فوتبال افزود: در گام نخست براي ايجاد تغيير نگرش نسبت به جايگاه كتاب در پيشرفت فوتبال در ميان مربيان و اهالي فوتبال و حضور آن‌ها در صحنه تاليف يا ترجمه تاليف كتاب، بايد به سوي افزايش ميزان مطالعه آ‌ن‌ها پيش برويم، به توزيع و ارايه كتاب‌هاي مختلف حوزه فوتبال بپردازيم و بتوانيم در يك زمان برنامه‌ريزي شده، علم اهالي فوتبال را با نزديك كردن آنها به كتاب و كتابخواني افزايش دهيم. پس از اين مرحله مي‌توانيم با تشكيل گروهي متشكل از چند مربي برجسته، با تجربه و داراي علم فوتبال، به طراحي و نگاشتن تجربه‌هاي آن‌ها كه همچنين به سلاح علم مجهز شده است، پرداخت. 

 ويراستار علمي كتاب «بدنسازي كامل در فوتبال» درباره اين كتاب به نيز گفت: اين اثر سال 2002 ـ 2003 به زبان لاتين در اروپا و آمريكا منتشر شد و تاكنون در كشورمان به چاپ دوم رسيده است.

وي اضافه كرد: اين اثر كه شامل 10 فصل است، ابتدا به بررسي و بيان نيازهاي آمادگي جسماني ورزشكاران فوتبال مي‌پردازد و پس از آن به ارايه اطلاعاتي پايه‌اي درباره فيزيولوژي فوتبال و در گام‌هاي پاياني به ارايه اصول تمرين‌هاي استقامتي و وزنه و همچنين ارايه برنامه‌هاي تمريني مي‌پردازد كه يكي از ويژگي‌هاي متمايز كننده اين كتاب به شمار مي‌رود.

مربي تيم فوتسال منطقه شش بنياد شهيد تهران در پايان خاطرنشان كرد: يكي از فصل‌هاي ابتدايي اين كتاب به ذهنيت‌هاي نادرست درباره موضوع انعطاف‌پذيري در فوتبال پرداخته است و با ارايه تمرينات و روش‌هاي انعطاف‌پذيري در اين رشته ورزشي، به برخي از اين نگرش‌ها نظير عدم انعطاف‌پذيري مناسب بدن بازيكنان فوتبال با اشاره به اين مطلب كه انعطاف‌پذيري بيش‌از اندازه در فوتبال برخلاف بسياري از رشته‌هاي ورزشي نامناسب است و باعث كاهش عملكرد ورزشكاران مي‌شود، پايان داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط