چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۹
حكايت ترجمه كتابي در حوزه روش تحقيق

نويسنده و مترجم كتاب‌هاي ورزشي از چاپ كتاب «اصول روش‌هاي تحقيق در تندرستي، تربيت بدني، علوم ورزشي و تفريحات» از سوي انتشارات علم ‌و حركت تا پايان سال خبر داد.\

نصور احمدي در گفت ‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: ‌اكنون كه اين كتاب در دست چاپ است، نسخه لاتين آن نيز در انگلستان و از سوي مولف اثر كه استاد دانشگاه است، تدريس مي‌شود. با توجه به تعاملاتي كه با مولف اثر داشته‌ايم، كاربردي بودن و به روز بودن آن مسلم است.

وي درباره موضوعات و فصل‌هاي كتاب عنوان كرد: اخلاق در تحقيق، يكي از مبحث‌هاي اصلي اين اثر است. همچنين مبحث‌هاي آماري به‌گونه‌اي بيان شده‌اند كه براي دانشجويان كاربردي و قابل استفاده باشند. در اين كتاب تنها به بيان آمار به صورت كلي اكتفا نشده و براي بهره‌ گيري مناسب از اين اثر، مثا‌ل‌ها و تحقيق‌هايي ارايه شده‌اند، در حالي كه در بسياري از منابع گذشته، تحقيقات از منابع روانشناسي و علوم اجتماعي ارايه مي‌شد.

وي افزود: در ميان موضوعات كتاب، بيان موانع بيروني و دروني تحقيق از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و اين كتاب به صورت دقيق آن‌ها شرح داده است. بخش‌هاي پاياني كتاب نيز به ارايه راه‌هاي تهيه پروپوزال‌هاي دانشگاهي تخصيص يافته است.

مدرس دانشكده تربيت بدني و علوم ورزشي دانشگاه شهيد بهشتي درباره روند ترجمه اين كتاب گفت: از سال 1385 كار ترجمه اين كتاب را آغاز كرديم، به اين نحو كه ابتدا نسخه 2004 ـ 2005 را تهيه كرده، در اواسط ترجمه اثر از چاپ نسخه 2009 اثر با تغييراتي اساسي مطلع شديم و با تهيه آن از نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، به ترجمه آن پرداختيم.

وي اضافه كرد: در پي تغييرات ايجاد شده در كتاب با «كريس برگ» و «ريچارد لاتين» ارتباط برقرار كرده، از ان‌ها درباره دليل تغييرات و چند سوال مختلف كه براي  خودم به علت تدريس واحد درسي روش‌تحقيق در دانشگاه ايجاد شده بود، پرسيدم. اين دو مولف نيز به سوالات پاسخ دادند. البته مولفان كتاب پس از اطلاع از ترجمه كتاب در ايران و بدون در نظر گرفتن حق ناشر و به علت وجود قانون كپي‌رايت در كشورهاي اروپايي و آمريكا و نبود چنين قانوني در ايران، ارتباطشان را با ما قطع و فعاليت ما را غير قانوني عنوان كردند. متاسفانه به دليل ضعف قوانين چاپ و نشر در كشورمان، فاصله بسياري از كشورهاي پيشرفته در اين حوزه گرفته‌ايم و راه‌هاي ارتباطي ما با آن‌ها به همين دليل كم است.

به اعتقاد وي، نكته قابل توجه در تغييرات حاصل شده در كتاب اين بود كه مولفان پس از چاپ نسخه نخست و گذشت پنج سال با تدريس آن اثر در دانشگاه، به مرور زمان و برحسب تجربه دريافتند كه اشكالات اساسي و مشكل‌سازي براي دانشجويان در اثر وجود دارد كه به دليل اشراف كاملي كه بر اثر داشت و اطلاعات مناسب، به ايجاد تغييراتي اساسي اقدام كردند.

احمدي اضافه كرد: براي ترجمه اين اثر دكتر بهروز عبدلي و دكتر الهام عظيم‌زاده نيز با من همكاري كردند و در كنار يكديگر به علت تخصصي بودن و اهميت ويژه واحد درسي روش‌تحقيق در تربيت بدني و با وجود اين موضوع كه در صورت كوچك‌ترين اشتباه و جابه‌جايي در آمار و فرمول‌ها دانشجو به بيراهه خواهد رفت، براي تهيه اثري مناسب اقدام كرديم كه اكنون در دست انتشار است.

مترجم كتاب «رشد و تكامل حركتي در دوران طفوليت» درباره نقش روش‌تحقيق در رشته تربيت بدني و علوم ورزشي اظهار داشت: اين رشته تحصيلي در كشورمان نوپاست و به تازگي رشد مناسبي يافته، از اين رو فعاليت‌هاي اين رشته اغلب تحقيقي‌اند و به همين دليل اهميت واحد درسي روش‌تحقيق در رشته تربيت بدني، قابل توجه و سرمايه‌گذاري مناسب است.

وي درباره عوامل تاثيرگذار بر روند كاهش تاليف كتاب در حوزه تربيت بدني گفت: عدم حمايت‌هاي مالي، نخستين گزينه براي كاهش فعاليت مولفان اين عرصه به شمار مي‌رود، زيرا زمان و كوششي كه نويسنده براي كتاب متحمل مي‌شود، با رقمي كم مانند يك‌ ميليون ريال جبران نخواهد شد. بسياري از استادان و مولفان جوان از جمله خودم پس از چاپ كتاب مبلغ‌هايي تا اين سقف دريافت كرده‌ايم كه متاسفانه انگيزه‌‌هاي ما را از بين برده است.

مدرس دانشكده تربيت بدني و علوم ورزشي دانشگاه شهيد بهشتي درباره تاليفات حوزه روش‌تحقيق گفت: تاكنون چندين كتاب در اين حوزه تاليف شده‌اند و تعداد قابل توجهي نيز كتاب‌هاي ترجمه وجود دارد. متاسفانه با توجه به عدم فعاليت و همكاري مناسب استادان، مولفان و مترجمان حوزه علوم ورزشي، كتاب‌ها با موضوعاتي يكسان و ترجمه‌هايي شبيه به هم منتشر مي‌شوند كه اين امر باعث تدريس كتاب‌ها تنها از سوي مولفانشان در دانشگاه‌ها شده است و بسياري از استادان تنها منابع خود را به دانشجويان معرفي مي‌كنند، در صورتي كه اگر هماهنگي ميان استادان دانشگاه‌ها وجود داشته باشد، مي‌توان از انتشار كتاب‌هاي شبيه به هم و غير ضروري جلوگيري كرد تا همه كشور در واحدهاي درسي هماهنگ شوند و گستردگي مطالب باعث سردرگمي دانشجويان نشود.

وي در پايان به ارايه مثالي درباره تاثيرات هماهنگي ميان استادان براي تدريس يك كتاب مناسب پرداخت و گفت: كتاب «مباني رواني اجتماعي تربيت بدني» اثر دكتر بهروز عبدلي كه از سوي وي به تازگي اصلاح و به علت تسلط وي در اين موضوع اشكالات منبع، برطرف شده است، با هماهنگي ميان استادان در سراسر كشور به منبع تدريس واحدهاي درسي تربيتب بدني تبديل شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط