دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۷
رشد حركتي در دوره طفوليت؛ كتابي تخصصی درباره نونهالان

نويسنده و مترجم كتاب‌هاي ورزشي از چاپ كتاب «رشد حركتي در دوره طفوليت» تا پايان سال خبر داد و گفت: كتاب حاضر، اثري تخصصي براي دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد و دكتري است و با توجه به اين كه مولف اثر متخصص اطفال است، مطالب آن با زيبايي هرچه‌ تمام‌تر چينش و بيان شده‌اند.\

دكتر الهام عظيم‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: اين اثر كه سال 2006 در كشورهاي اروپايي و آمريكا منتشر شد، اثري از «جان پايك» است كه با توجه به تخصصي كه در حوزه كودكان دارد، به ارايه اطلاعات موثري پرداخته است.

وي درباره زمان چاپ كتاب تصريح كرد: ترجمه اثر در سال 86 انجام شد و حدود شش ماه به طول انجاميد، اما متاسفانه به علت چند مرحله‌اي شدن ويرايش متن كتاب، چاپ آن تا اين زمان به تاخير افتاد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه «آيا چاپ اين كتاب پس از دو سال مي‌تواند كمكي به اهالي علم ورزش كشورمان كند؟» گفت: خوشبختانه با توجه به اين كه كتاب اصلي نيز تاكنون تغييري نكرده و منبع درسي دانشگاه‌هاي آمريكا و اروپا است، مي‌توان اميدوار بود اين اثر براي دانشگاهيان و دانشجويان رشته تربيت بدني و علوم ورزشي موثر واقع شود. 

عظيم‌زاده ضمن بيان اين موضوع كه اين اثر، منبعي تخصصي براي دانشجويان كارشناسي ارشد و دكتري است، خاطرنشان كرد: كتاب حاضر بسيار دقيق به مسايل رشد كودكان از زمان پيش از تولد تا سن دو سالگي كه مهم‌ترين زمان رشد كودك به شمار مي‌رود، پرداخته است.

وي سپس به ارايه توضيحاتي درباره بخش‌هاي اين كتاب پرداخت و بيان كرد: كتاب در چهار بخش و 11 فصل منتشر خواهد شد. بخش نخست آن به بنياد‌هاي رشد حركتي طفل مي‌پردازد كه سه فصل ابتدايي كتاب را شامل مي‌شود. بخش دوم، رشد و كنترل اراده حركت را بررسي مي‌كند كه فصل‌هاي چهار تا شش را دربرمي‌گيرد. بخش سوم ارزيابي توانايي حركت در اطفال را مشخص مي‌سازد و در بخش انتهايي، كنترل حركت و اختلالات رشدي بررسي مي‌شود.

عظيم‌زاده درباره فصل‌هاي اين اثر نيز عنوان كرد: فصل نخست كتاب به قابليت‌هاي حركتي اوليه مي‌پردازد كه از قبل از تولد و به صورت كلي قابليت‌هاي حسي كودك از قبل تولد تا دو سالگي مربوط مي‌شود. فصل دوم اثر رويكرد‌هاي نظري رشد حركتي، تئوري‌هاي رشد و سيستم‌هاي پويا و باليدگي را بررسي مي‌كند و فصل سوم دربرگيرنده وضعيت كنترل حركتي و مغز است كه مطالبي را درباره اتصالات عصبي ارايه مي‌كند.

وي افزود: فصل چهارم كتاب كنترل قامت است كه شامل رشد ثبات، تعادل و جهت‌يابي نوزاد از زمان تولد تا رشد كامل مي‌شود. فصل بعدي كنترل حركات دست نظير دسترسي و چنگ زدن را بررسي مي‌كند و فصل ششم جابه‌جايي را شامل مي‌شود. 

وي اضافه كرد: فصل هفتم آزمون‌هاي ارزيابي حركتي را ارايه مي‌كند و هشتمين فصل اين اثر، به حوزه ارزيابي عصبي رفتاري مربوط مي‌شود. در فصل 9 نيز ارزيابي تشخيصي حركتي و آزمون‌هاي غربالگري و انواع آزمون‌هاي سلامتي اطفال بيان شده‌اند. 

عظيم‌زاده در پايان درباره فصل‌هاي بخش پاياني كتاب تصريح كرد: فصل دهم با توجه به عنوان بخش چهار كتاب «كنترل حركت و اختلالات رشدي» به ارايه اطلاعاتي درباره رشد حركتي اطفال نظير «پريترم» و مشكلات شايع پرداخته است و فصل يازدهم نيز دربرگيرنده فلج مغزي و شناسايي باعث شناسي آن است و در پايان به معرفي «سندروم داون» مي‌پردازد.

كتاب «رشد حركتي در دوره طفوليت» از سوي انتشارات علم‌ و حركت در 450 صفحه منتشر خواهد شد. تاكنون شمارگان و قيمت اين اثر مشخص نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط