شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۲
غدير، نقطه عطف تاريخ بشريت

نگاهي منظوم به واقعه غدير همراه با نكاتي در درك لطايف شعري آن در كتاب «غدير در شعر فارسي» با گردآوري مصطفي موسوي گرمارودي از سوي انتشارات دليل به چاپ سوم رسيد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب واقعه غدير را از زبان شعر و با استفاده از آثار بزرگان ترسيم و مشكلات برخي از ابيات را براي خوانندگان ناآشنا با لطايف و دقايق ادب منظوم فارسي بازگو مي‌كند.

غدير نه تنها نقطه عطف تاريخ اسلام بلكه نقطه عطف تاريخ بشريت است. اگر آرمان غدير جامعه عمل مي‌پوشيد، ديگر خاندان‌هاي پليد اموي و عباسي بر اريكه قدرت تكيه نمي‌زدند تا سياه چال‌ها را از بي گناهان و عقيده‌مندان آكنده سازند و دين و دنياي خلق‌الله را به بازي گيرند، ديگر جلادي چون محمود غزنوي سلطان نمي‌شد تا در جهان قرمطي جويد و زير لواي اين نام، شيعيان را به دم شمشير سپارد.

اگر حق غديري را به صاحب غدير مي‌سپردند، ديگر در ديروز و امروز چشم جهان، اثري از استعمار كثيف و شيطاني بريتانيا و جهانخوارگي آمريكا و متحدانش، سردمداري سرمايه‌داران صهيوني نمي‌ديد كه جهان را با اهرم‌هاي تكنولوژي، فرهنگ و اقتصاد شيطاني در منجلاب ستم، افتراق و شهوت فرو ببرند.

مولف اين اثر معتقد است كه هر گاه چشم كودك يتيمي را گريان مي‌بينيم، هرگاه اندام لهيده ستم كشيده‌اي را زير چكمه‌هاي شقاوت مي‌نگريم، هرگاه استيصال مردي را مي‌بينيم كه با دست تهي و دلي زخمدار از ناداني و ناتواني بسوي خانه مي‌رود و هرگاه و هرگاه كه از ديدن نامرادي‌ها و ناجوانمردي‌ها آتشي در كانون دلمان زبانه مي‌كشد؛ بر پنهان‌كنندگان غدير، تاويل‌گران غدير و توطئه‌كنندگان پس از غدير نفرين مي‌فرستيم. اينك به صراحت تمام مي‌گوييم كه ريشه و اساس تمام فجايع بشري در گرو ستمي است كه در حق غدير و صاحب آن، ‌امير مومنان علي مرتضي(ع)‌ رفته است.

مصطفي موسوي‌گرمارودي در بخشي از مقدمه اين نوشتار آورده است: «روزي كه ناشر خواست از ميان غديريه‌هاي ادب فارسي چند شعر را گزينش نمايم، ميان دواوين و آثار به جست‌وجو پرداختم؛ قصد شرح نوشتن بر اشعار انتخاب شده را نداشتم. اما پس از چندي به اين صرافت افتادم كه مشكلات و معضلات برخي از ابيات را براي خوانندگان ناآشنا با لطايف و دقايق ادب منظوم فارسي بازگويم. اما از آنجا كه يك وجه از مظلوميت اميرمومنان را در عظمت او بايد جست و اين اشعار آكنده از اشاره‌ها و كنايه‌ها به اخبار و احاديث بود و از سويي ديگر ناشر تاكيد داشت كه شرح لغات و ابيات به‌حدي باشد كه اندك سوادان را نيز بكار آيد، به ناچار در حد توان خويش اكثر لغاتي را كه احتمال مي‌دادم توضيح لازم دارد، معني نمودم و دقايقي بديعي را گوشزد كردم و احاديث و اخبار بكار رفته در ابيات را باز نوشتم و مآخذ آنها را نيز معلوم داشتم. در اين كار اگر چه شرح برخي از اشعار به مراتب بيش از متن گرديد، اما به هيچ روي پشيمان نيستم، زيرا خود نيز گاهي براي درك درست و دقيق يك لغت ساعت‌ها در ميان مآخذ گوناگون چرخيده‌ام. شايد اين تلاش، اندك دانشي چون من را بكار آيد و در پيشگاه حضرت دوست ماجور شوم.»

سومين چاپ كتاب «غدير در شعر فارسي» از سوي انتشارات دليل در شمارگان 1000 نسخه، 318 صفحه و بهاي 30000 ريال راهي بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط