سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۱
خالق «نهنگ سفید» 188 ساله شد

هرمان ملویل، شاعر و نویسنده آمریکایی و خالق رمان «نهنگ سفید»، 188 سال پیش در چنین روزی، در نیویورک دیده به جهان گشود. وی در زندگی 72 ساله خود، 11 رمان، 18 مجموعه داستان و بیش از پنج مجموعه شعر خلق کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هرمان ملویل، شاعر و نویسنده امریکایی قرن نوزدهم، 188 سال پیش در چنین روزی، دیده به جهان گشود.

این نویسنده در زندگی شخصی خود فراز و نشیب‌های گوناگونی را شاهد بوده است. او در خانواده‌ای متمول در شهر نیویورک متولد شد و دهه اول زندگی خود را در رفاه سپری کرد،‌ اما چندی نگذشت که فقر گریبان خانواده او را گرفت و اندکی بعد پدر خود را از دست داد.

ملویل در جوانی خود،‌ شغل‌های متفاوتی چون کارگری ساختمان، معلمی و ملوانی را تجربه کرد که ردی از تمام آنها در نوشته‌هایش باقی مانده است.

ملویل را نویسنده‌ای مرموز می‌دانند و حتی آثار او را در رده نوشته‌های اسرار آمیز و اندکی فلسفی رده بندی می‌کنند. وی در 25 سالگی اولین نوشته خود با نام «تایپی» را به انتشار رساند. این کتاب در جامعه آن روز امریکا، جنجال ساز شد و انتقادات زیادی از بین مذهبیان تندروی کاتولیک را بر انگیخت. 

این جنجال‌ها تا جایی ادامه داشت که در چاپ‌های بعدی این کتاب، ناشر به ناچار بخش‌هایی از آن را حذف کرد. اما منتقدان معتقدند همین جنجال‌ها و دردسر‌ها موجب شد تا نام ملویل بر سر زبان‌ها بی افتد. 

این نویسنده سپس به مطالعه بی وقفه و خلق ماندگار‌ترین آثار ادبی قرن روی آورد. او با مطالعه آثار کلاسیک و رومانتیک اروپایی و استفاده از تجارب شخصی خود،‌ رمان «نهنگ سفید» (Moby Dick) را خلق کرد که از این کتاب به عنوان شاهکار او نام می‌برند.

وی در 72 سالگی،‌ در حالی که بیش از چهل سال به عنوان یک کارگر ساده گمرک مشغول به کار بود،‌ در گذشت. اما انتشار آثار او بعد از مرگش، برای او شهرتی بی نظیر به ارمغان آورد.

در ایران مترجمانی چون پرویز داریوش و احمد میر علائی به ترجمه برخی از آثار این نویسنده پرداخته‌اند، اما کتاب نهنگ سفید ملویل، شناخته شده‌ترین اثر این نویسنده در ایران محسوب می‌شود و بیش از پنج ترجمه متفاوت از آن به زبان فارسی ارائه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها