دوشنبه ۲ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۰
غدير از زبان مولي علي(ع)

كتاب «غدير از زبان مولي(ع)» نوشته محمدباقر انصاري از سوي انتشارات دليل‌ما تجديد چاپ شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اثر حاضر، گزيده‌اي از فرمايشات حضرت اميرالمومنين علي(ع) درباره غدير است كه در آن به توصيف عظمت غدير، موارد استدلال آن به حديث غدير و موارد اتمام حجت با حديث غدير مي‌پردازد.

غدير در كلام صاحب غدير، معجوني است از آزمايش الهي و كمال دين و تمام نعمت و رضايت پروردگار و اتمام حجت كامل و اراده خداوند. غدير يوم‌الولايه غديريان به حساب مي‌آيد كه خداوند آنان را بدين نعمت عظمي اختصاص داده است. غدير بالاترين فضيلت اميرالمومنين(ع) است كه به دست يداللهي پيامبر(ص) اعلام شده است.

با اين سابقه، گل‌هايي كه با آب غدير مي‌رويند، عطر محمد و علي(ع) دارند و كساني كه غدير را درست بشناسند، نام چهارده معصوم(ع) را در عمق آن مي‌بينند. اين همه را كلام بلند حيدر(ع) به ما مي‌گويد.

زيباترين تحليل غدير از لسان مبارك صاحب مظلوم آن اميرالمومنين و يعسوب‌الدين و قائدالغرالمحجلين علي بن ابي‌طالب(ع) است؛ همان‌گونه كه برافراشتن پرچم بلند غدير به دست يداللهي آن حضرت، از اولين لحظه رحلت مبلغ اعظم آن آغاز شد؛ و در روزگار سياه سقيفه، مولي علي(ع) بود كه نگذاشت ميراث عظيم غدير و اين پايه اصلي اسلام زير خاك‌هاي مرده صحيفه مدفون شود. او بود كه استخوان در گلو و خار در چشم، تلاشي بي‌وقفه براي حفظ غدير عزيزش به كار گرفت و به تبيين آن پرداخت، كه مبادا زنگار سقيفه آينه تمام نماي آن را از چشم مردم دور بدارد.

غدير از همان روزهاي اول رحلت پيامبر(ص) به صورت تبليغ، احتجاج، مناشده و مناظره با حضور شخص اميرالمومنين(ع) مطرح شد. آن حضرت در زمان غاصبين خلافت چندين مورد با حضور مردم يا به‌طور خصوصي، مساله غدير را مطرح كرد.

با آغاز خلافت ظاهري، آن حضرت در ميدان جنگ جمل با غدير احتجاج كرد. پس از آن، جنگ صفين، بحبوحه كارآيي غدير بود كه در خطابه‌هاي ميدان جنگ و نامه‌هاي حضرت به معاويه بارها مطرح شد. در دوران پنج ساله حكومت ظاهري حضرت(ع)، مجلس بزرگي در ميدان اصلي كوفه تشكيل شد و حقيقت بزرگ غدير براي عموم مردم تبيين شد؛ و شاهدان عيني غدير فراخوانده شدند تا در پيشگاه نسل غايب از غدير شهادت دهند. در زمان آن حضرت، غدير رسما عيد گرفته شد و سخنراني مفصلي درباره عظمت اين روز از سوي حضرت ايراد شد.

اميرالمومنين علي(ع) در روزهاي آخر عمر، نوشته‌اي آماده كردند كه هر جمعه بر مردم خوانده شود و در آن غدير را به عنوان دليل بزرگ خود مطرح كردند؛ تا آنجا كه غدير را بالاترين فضيلت خود اعلام فرمودند.

چاپ دوم كتاب «غدير از زبان مولي(ع)» در شمارگان 3000 نسخه، 48 صفحه و بهاي 5500 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط