پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۱
«روياي صعود» را در نمايشگاه بين‌المللي تهران ببينيد

مدير مسوول انتشارات نشر ورزش و مدير نشر بامداد كتاب از چاپ كتابي با عنوان «برودپيك، روياي صعود» نخستين صعود تيم كارگران ايران اسلامي به هيماليا تا زمان برگزاري بيست و سومين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران خبر داد./

مهدي صادقي در گفت‌ و گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: اين اثر با همكاري عده‌اي از گروه كوهنوردي كارگران ايران به سرپرستي محمد حسن نجاريان كه از پيشكوستان و افتخارآفرينان كوهنوردي جمهوري اسلامي ايران به حساب مي‌آيد، تنظيم شده است.

وي اضافه كرد: در پايان كتاب بيش از 60 صفحه تصاوير و عكس‌هايي از مناظر و مراحل كوهنوردي ارايه شده كه همه آن‌ها اثر محمد‌حسن نجاريان است.

صادقي بيان كرد: اين اثر اكنون در مرحله اداري انتشار قرار دارد و در سال 89 و تا زمان برگزاري بيست ‌و سومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران منتشر خواهد شد و همچنين در سال 89 و در پي چاپ آن طي مراسمي از آن رونمايي مي شود.

محمد‌حسن نجاريان، مولف اثر نيز درباره كتاب «برودپيك، روياي صعود» به «ايبنا» گفت: اين اثر، حکايت صعود تيم ملي كارگران جمهوري اسلامي ايران به قله برودپيك پاكستان را روايت مي‌كند. اين كوه از رشته كوه‌هاي هيماليا قد كشيده است و 8047 متر نيز ارتفاع دارد.

وي ادامه داد: پس از سال‌ها و در پي صعود‌هاي متعدد گروهي و حتي شخصي برخي كارگران كشورمان به قله‌هاي مختلف، اين ماموريت به من سپرده شد تا به عنوان سرپرست و مربي براي تشكيل تيم ملي كارگران اقدام كنم. پس از دو سال برگزاري اردو‌هاي مستمر، تيم كوهنوردي كارگران ايران متشكل از 11 كوهنورد، براي صعود به يكي از قله‌هاي هشت‌هزار پايي رشته‌ كوه‌هاي هيماليا اعزام شد.

وي افزود: اين اثر، قالبي قصه‌گونه دارد كه به روايت خاطرات، سختي‌ها، شادي‌هاي اين سفر مي‌پردازد و از مجموعه دست نوشته‌هاي تمام اعضاي تيم تهيه شده است.

قهرمان سال‌هاي نه چندان دور كوهنوري ايران تصريح كرد: اين صعود كه به عنوان ششمين صعود من به هيماليا به شمار مي‌رود، 60 روز به طول انجاميد. در اين کتاب تمام مراحل از سوي تك تك اعضاي تيم که به صورت روزانه يادداشت شده، آورده شده‌اند.

مربي با سابقه كوهنوردي ايران تاكيد كرد: در اين كتاب علاوه بر داستان فتح قله، به ارايه اطلاعات كامل درباره تغذيه روزانه، دارو‌هاي مورد نياز در ارتفاعات و آن‌هايي كه از سوي اعضاي تيم استفاده شده و تمام لوازم و شرايط مورد نياز براي يك صعود مقتدرانه، آورده شده‌اند.

به اعتقاد وي، اين كتاب بيان كننده قصه صعود به يك قله نيست، بلكه روايت زندگي صعود است، همدلي و صميميت اعضاي تيم و زندگي مشترك با يكديگر در طول اين سفر و حمايت‌هايي كه از سوي حاشيه‌نشينان هيماليا وجود داشت، تمام اعضاي تيم را در رسيدن به هدف در اين زندگي ياري كرد. اين اثر مي‌تواند به گونه‌اي زيبا اين موضوعات را بيان كند.

نجاريان اضافه كرد:‌ كتاب حاضر مي‌تواند به آنان كه سرپرستي يا مربي‌گري تيم‌هاي كوهنوردي را بر عهده مي‌گيرند، بسياري از مراحل تمرين، تست‌هاي ضروري، برنامه‌هاي سفر، چالش‌ها و مشكلاتي كه در سفر با آن روبرو خواهند شد را بيان و راه‌هاي هموار ساختن اين راه را نيز ارايه كند.

وي در پايان متذكر شد: يكي از عوامل موفقيت در اين صعود، بررسي عملكرد روزانه و به چالش كشيدن صعود روزانه‌‌مان در شب‌هاي سفر بود كه تك‌تك اعضاي گروه به مشاركت و ارايه نظرات خود مي‌پرداختند و در راه رسيدن به موفقيت يكديگر را ياري مي‌كردند. 

اين اثر از شش فصل تشكيل شده است كه از جمله آن‌ها مي‌توان به «خواستن تا توانستن و باوري كه به سرانجام رسيد، صعود، رسيدن به منطقه و بازگشت» اشاره كرد. 

كتاب «برودپيك، روياي صعود» از سوي انتشارات بامداد كتاب و نشر ورزش در شمارگان 2000 نسخه و 280 صفحه منتشر خواهد شد. بهاي اين اثر هنوز مشخص نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط