یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۶
آمار كتاب‌هاي كتابخانه مجلس از مرز 400 هزار نسخه مي‌گذرد

مدير فراهم‌آوري كتابخانه‌ مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه امسال با افزايش بودجه اين مركز، ميزان خريد كتاب كتابخانه مجلس دو برابر خواهد شد، عنوان كرد: با پيش‌بيني افزايش 50 هزار عنوان اثر جديد در سال 89، آمار كتاب‌هاي اين كتابخانه از مرز 400 هزار نسخه مي‌گذرد.\

علي‌اكبر زارع‌بيدكي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين كه سال گذشته 50 هزار كتاب از طريق خريداري و اهدا در مخازن اين مجموعه به ثبت رسيدند، اظهار داشت: حدود 20 هزار نسخه از اين آثار در شمار كتاب‌هاي اهدايي قرار داشتند. امسال نيز مي‌خواهيم با قرار دادن امكانات و ظرفيت‌هاي بيشتري براي خريداري آثار در گردآوري آثار فارسي و عربي تلاش بيشتري انجام دهيم.

وي با بيان اين كه كتابخانه مجلس براي خريداري كتاب‌هاي لاتين خود مانند سال‌هاي قبل فهرستي از كتاب‌هاي مورد نيازش را در اختيار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي قرار داده است تا از اين طريق گنجينه‌هاي كتابخانه مجلس را تكميل كند، عنوان داشت: در اين فهرست نام 800 عنوان كتاب لاتين در حوزه‌هاي ايران‌شناسي، اسلام‌شناسي و حقوق گنجانده شده‌اند. ساير كتاب‌ها نيز با حضور در نمايشگاه‌هاي داخلي و خارجي گردآوري مي‌شوند.

زارع‌بيدكي با اشاره به اين كه بخش وسيعي از كتاب‌هاي مورد نياز اين كتابخانه با حضور و شناسايي آثار در نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران فراهم مي‌شود، عنوان داشت: پس از برپايي اين نمايشگاه نيز قصد داريم با حضور در نمايشگاه‌هاي استاني و شهرهاي گوناگون ايران، كتاب‌هاي ديگر را تامين كنيم. هفته گذشته نيز 300 عنوان كتاب عربي، آثار ديني و مذهبي، آثار حوزه‌هاي علوم انساني و علوم اجتماعي از ناشران شهر قم خريداري شدند.

وي با اشاره به افزايش بودجه كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي نسبت به سال‌هاي قبل، متذكر شد: سال 88 حدود سه ميليارد و ششصد ميليون تومان كتاب خريديم  كه پيش‌بيني مي‌شود اين مقدار در سال 89 به دو برابر افزايش يابد.

مدير فراهم‌آوري كتابخانه‌ مجلس شوراي با اشاره به اين كه اين كتابخانه، مازاد آثار و نشريات خود را طي سه مرحله با كتابخانه ملي و كتابخانه آستان قدس رضوي تبادل كرد، گفت: در سال جديد نيز در راستاي گسترش تبادلات كتابخانه‌اي، به توسعه اين روند و انجام مبادلاتي با انتشارات صدا و سيماي قم و ساير مراكز علاقه‌منديم.

وي با بيان اين كه اكنون در مخازن كتابخانه مجلس 350 هزار نسخه اثر چاپي و 24 هزار نسخه در بخش خطي جاي دارد، گفت: پيش‌بيني مي‌شود با افزايش دست‌كم 50 هزار عنوان جديد در سال جاري، آمار كتاب‌هاي اين كتابخانه از مرز 400 هزار نسخه بگذرد. امسال حدود شش ميليارد ريال براي خريد و بخش فراهم‌آوري آثار كتابخانه در نظر گرفته شده است.

زارع‌بيدكي يادآور شد: همچنين سال قبل 2000 پايان‌نامه نيز در حوزه‌هاي ايران‌شناسي، اسلام‌شناسي و حقوق جزا در اين مركز گردآوري شدند كه اغلب آنها خريداري و حدود سه تا پنج درصد اين پايان‌نامه‌ها اهدا شده بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط