یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۰
ترسيم اهداف عاليه انقلاب با قلم شهيد مطهري

نماينده ولي فقيه در سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) صبح امروز(يك‌شنبه، دوازدهم ارديبهشت) در دومين گرامي‌داشت حكمت مطهري در موزه شهدا عنوان كرد: شهيد مطهري با قلم و بيان خود اهداف عاليه انقلاب اسلامي را ترسيم و دل‌ها را مجذوب خود كرد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، دومين همايش گرامي‌داشت حكمت مطهري و روز معلم با حضور آيت‌الله محمد‌علي تسخيري، دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب، سرهنگ عباس‌زاده، فرمانده پايگاه مقاومت فرهنگ و ارتباطات اسلامي، آيت‌الله عبدالعلي گواهي، نماينده ولي‌فقيه در سپاه حضرت رسول(ص) و جمعي از معاونان و مديران سازمان تقريب مذاهب برگزار شد.

در ابتداي اين مراسم، حجت‌الاسلام عبدالعلي گواهي، نماينده ولي‌فقيه در سپاه حضرت محمد(ص) سال‌روز شهادت متفكر، مولف، مفسر قرآن كريم و معلم اخلاق را به جامعه اسلامي و انديشمند تسليت گفت.

وي با اشاره به ابعاد شخصيتي عميق، جامع و علمي شهيد مطهري، اظهار داشت: وي توانست پيوند عميقي ميان حوزه و دانشگاه برقرار كند و از اين حيث آثار متعددي را به رشته تحرير درآورد. تحولات عظيمي كه در فضاي دانشگاهي كشور ايجاد شد، نتيجه توانايي‌هاي شهيد مطهري و نفوذ قلم ايشان در جامعه است.

حجت‌الاسلام گواهي، استاد مطهري را نظريه‌پرداز بزرگ انقلاب و همراه امام خميني(ره) در زمينه پرورش انديشه‌هاي ناب انقلابي به شمار آورد و گفت: عدالت خواهي، حفظ استقلال مكتبي و توجه به آزادي و جايگاه استقلال روحانيت در انقلاب، برخي از عوامل تداوم انقلاب اسلامي از ديدگاه شهيد مطهري‌ است در آثارش قابل مشاهده‌اند.

وي با تاكيد بر اين كه شهيد مطهري در آثار خود به مبحث عدالت‌خواهي در جامعه اسلامي توجه زيادي داشت، گفت: تمامي آثار مكتوب و صوتي ايشان از دوران فعاليت تا شهادت در زمينه‌ عدالت‌خواهي قرار دارد.

حجت‌الاسلام گواهي با بيان اين كه «شهيد مطهري لفظ آزادي مشروط و معقول را در كتاب‌هاي خود مورد تاكيد قرار مي‌داد»، توضيح داد: براساس ديدگاه ايشان آزادي بيان، قلم و زندگي نبايد به بي بندوباري اخلاقي منجر شود. بسياري از كتاب‌هايي كه در زمينه آزادي در دنيا نگاشته شده بودند، توسط شهيد مطهري مورد نقد قرار گرفتند.

وي با اشاره به بيانات استاد مطهري گفت: ناتمام ماندن نهضت انقلابي، نفوذ انديشه‌هاي بيگانه، رخنه فرصت‌طلبان كه به تعبير قرآن نظير كف‌هاي روي آب‌اند و تجددگرايي افراطي، برخي از آفت‌هايي‌اند كه ممكن است انقلاب اسلامي را تهديد كنند.

در ادامه آيت‌الله محمدعلي تسخيري، مديركل مجمع جهاني تقريب مذاهب با اشاره به حديثي از «نهج‌البلاغه» و جلد يازدهم كتاب «وسايل‌الشيعه» تصريح كرد: تمامي نظريات مربوط به انقلاب اسلامي و مقدمات و زمينه‌هاي آن توسط شهيد مطهري پايه‌ريزي شدند. 

وي تشريح كرد: شهيد مطهري در مقدمه كتاب «علل گرايش به مادي‌گري» بسياري از تفكرات و مباحث نظري خود را بيان كرد. بسياري از انديشه‌هاي علمي و نظري شهيد مطهري و شهيد آيت‌الله صدر با يكديگر قرابت دارند.

در ادامه، آيت‌الله تسخيري يكي از تقارب شهيد صدر و شهيد مطهري را ايدئولوگ بودنشان برشمرد و توضيح داد: آنها در آثارشان دايرة‌المعارفي از انديشه‌هاي خود را در زمينه‌هاي مختلف علوم اسلامي ارايه كرده بودند. 

آيت‌الله تسخيري با اشاره به سفرش به كشور مالزي توضيح داد: در اين كشور با موسسه‌اي با عنوان «شهيد مطهري» آشنا شدم كه 260 كتاب از انقلاب اسلامي به زبان مالزيايي در برداشت. با توجه به اين كه اين زبان بيش از زبان عربي نيز مخاطب دارد و 220 ميليون نفر در اندونزي و پنج ميليون فرد در مالزي به اين زبان صحبت مي‌كنند، اين كتاب‌ها منابع بسياري مهمي محسوب مي‌شوند.

مديركل مجمع جهاني تقريب مذاهب با اشاره به احياي فرهنگ اسلامي توسط شهيد مطهري، اظهار داشت: اين انديشه‌ها توانست دل‌ها را آماده كند و اسلام را به جهانيان بشناساند.

سپس سرهنگ عباس‌زاده، فرمانده پايگاه فرهنگ و ارتباطات اسلامي بااشاره به اين كه برگزاري اين سالگردها نبايد به يك عادت تبديل شود، توضيح داد: چنين مراسمي بايد با توجه به انديشه‌ها، تفكرات و آثار شخصيت‌ها صورت گيرد.

در اختتاميه اين برنامه نيز از فعاليت‌هاي آيت‌الله تسخيري و دكتر تبرائيان، معاون بين‌الملل و دبير علمي مجمع مذاهب اسلامي تقدير شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط