دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۱:۲۲
اوجي: شعر پست مدرن بي‌معني است

منصور اوجي، شاعر شيرازي كه به زودي 70 سالگي را پشت سر مي‌گذارد، با انتقاد از ساده انگاشتن كار شعر توسط برخي شاعران جوان، بر اين نكته تاكيد كرد: در شعر فارسي، قايل شدن به نگاه و سبكي به نام "پست مدرن" بي‌معني است.

اوجي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) با بيان اين كه در زمان نيما انتشار مجموعه‌هاي شعر به نسبت امروز، كار دشوارتري بود، افزود: پس از نيما نيز تا مدتي افراد صاحب تخصصي، چون خانم طاهره صفارزاده در مجله "زن روز" و ديگران، شعرهايي را براي چاپ انتخاب مي‌كردند كه ارزش انتشار داشت. اما امروز متاسفانه شاعران و مسئولان صفحات ادبي، وسواس لازم را در چاپ اشعار به كار نمي‌برند.

وي با انتقاد از كوشا نبودن تعدادي از شاعران جوان در يادگيري و آموختن راز و رمز شعر، يادآور شد: تمام شاعران بزرگ براي رسيدن به مهارت، عمري را صرف كرده‌اند، چرا که اصولا براي يادگيري هر هنري بايد عمري كار كرد و زحمت كشيد.

شاعر «اين سوسن است كه مي‌خواند»، با اشاره به اين كه امروز حتي روزنامه‌هاي ورزشي هم صفحه شعر دارند، گفت: اين افراد كه آثار خود را در فرم و صورت‌بندی ضعيف و در همه جا منتشر مي‌كنند، به تدريج مدعي مي‌شوند كه در كار شعر، هم ‌قد شاعران بزرگي چون "منوچهر آتشي" هستند. ولي چون مشاهده مي‌كنند كه جامعه آن احترامي را كه براي آتشي و امثال او قايل است نسبت به آنها نشان نمی‌دهد، از در دشمني و مقابله با شاعران بزرگ معاصر در مي‌آيند.

وي تصريح كرد: اين افراد، حتي خودشان شعرهاي پست مدرن خود را نمي‌خوانند و آثارشان هم هيچ بازتاب و توجهي در جامعه بر نمي‌انگيزد. 

اوجي در پايان خاطرنشان كرد: شعر امروز در صورت توجه به ميراث گذشته و تلاش بيشتر شاعران جوان در يادگيري و آموختن راز و رمز شعر، آينده روشني خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها