چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۰
طرح‌هاي جديد براي حمايت از برگزيدگان كتاب سال حوزه

دبیر دوازدهمین همایش کتاب سال حوزه از راهيابي 250 اثر به مرحله دوم داوری‌ها خبر داد و گفت: امسال براي معرفي هرچه بهتر آثار برگزيده و ترغيب نويسندگان حوزوي به خلق آثار برتر، طرح‌هايي اعم از برپايي نمايشگاه دائمي اين آثار در حوزه‌ها را اجرا خواهيم كرد._

حجت‌الاسلام مهدي حقي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: در مجموعه حدود 1000 اثر از سوي داوران 13 گروه دانشي دوازدهمين همايش كتاب سال بررسي شدند كه از اين ميان 250 اثر به مرحله دوم راه يافتند.

وي با اشاره به اين كه از ميان تمامي آثار رسيده، 25 اثر به بانوان نويسنده و پژوهشگر اختصاص دارد، تصريح كرد: 58 اثر نيز در حوزه پايان‌نامه‌هاي سطح چهار حوزه(معادل دوره دكتري) بودند.

دبیر دوازدهمین همایش کتاب سال حوزه درباره تكميل مجموعه آثار حوزويان گفت: پس از اعلام فراخوان اين همايش و در نظر گرفتن اين موضوع كه امكان دارد برخي از توليدكنندگان آثار موفق به آگاهي از فراخوان و ارسال آثار خود نشده باشند، از طريق كانال‌هايي اقدام به بررسي مجموعه آثار حوزويان كه در بازار نشر وجود دارند، كرديم و آثاري را به اين مجموعه افزوديم.

حجت‌الاسلام حقي با اشاره به اين كه در برخي از گروه‌هاي دانشي، آثار بيشتري ارسال شدند و به مرحله دوم راه يافتند، گفت: از ميان 250 اثر راه يافته به مرحله دوم، بالاترين آمار به پذيرفته شدن 32 اثر به گروه «فلسفه و كلام» اختصاص دارد. در گروه «ادبيات» 30 اثر به اين مرحله راه يافتند و همچنين در گروه‌هاي «ترجمه» و «فقه، اصول و حقوق» نيز 30 اثر در مرحله دوم پذيرفته شدند.

وي در پاسخ به اين سوال كه «در اين دوره از نظر ارزيابي‌ها و رويكردهاي حاكم چه تفاوتي با ادوار گذشته كتاب سال حوزه وجود دارد؟» گفت: با وجود آن كه آمار آثار ارسال شده در مقايسه با سال‌ گذشته ارتقا يافته است، اما از همان شيوه پيشين براي ارزيابي و سنجش آثار استفاده مي‌كنيم. 

حجت‌الاسلام حقي با بيان اين كه همايش كتاب سال حوزه نوعي رقابت ميان نخبگان و پژوهشگران حوزوي و نمادي از محصولات توليد شده در عرصه دين و انديشه نويسندگان حوزوي است. معرفي بهترين آثار، تاثير به‌سزايي در پژوهش‌هاي آتي حوزوي دارد، افزود: اگر اين همايش ارزيابي جامعي از حركت هر گروه علمي در حوزه ارايه دهد، يافته‌هاي آن مي‌تواند راه‌گشايي براي محققان آتي باشد. در حقيقت اگر بر اساس تدابيري، همايش بتواند آمار تحليلي و گزارش جامعي از حركت، تحولات و سمت و سوي هر گروه دانشي را در فاصله يك سال گذشته در حوزه‌هاي علميه از نظر كمي و كيفي ارايه دهد، نتايج جانبي فراواني در پي خواهد داشت.

يكي از مسايل و دغدغه‌هايي كه برگزيدگان جشنواره‌هاي گوناگون به ويژه منتخبان كتاب سال دارند، اين است كه پس از تلاش‌هاي فراوان در توليد اثر و طي مراحل دشوار داوري و ارزيابي تا معرفي برگزيدگان، همه اين رخدادها با معرفي اثر برگزيده و تقدير از نويسنده و پژوهشگر منتخب، پايان مي‌يابد و از توليدات و توانمندي قلمي مولدان اين آثار در زمينه‌هاي گوناگون استفاده خاصي نمي‌شود. حجت‌الاسلام حقي در اين‌باره گفت: براي پاسخ به اين دغدغه محققان و پژوهشگران حوزوي، برنامه‌هايي در نظر گرفته شده كه از آن ميان مي‌توان به برپايي نمايشگاه دائمي از آثا برگزيده در حوزه علميه و معرفي ناشران اثر اشاره كرد. همچنين در نظر داريم برخي از اين آثار را خريداري و آنها به شخصيت‌هاي علمي حوزوي را اهدا كنيم. خريد و اهداي مجموعه‌اي از آثار برگزيده و اهداي آن به كتابخانه‌هاي و مراكز حوزوي، حمايت از توزيع اين آثار در حوزه‌هاي علميه سراسر كشور و مراكز مربوطه، از ديگر اقدامات اين طرح‌اند.

وي در پاسخ به اين سوال كه چگونه مي‌توان از توانمندي‌هاي قلمي نويسندگان و پژوهشگران برگزيده استفاده كرد، عنوان داشت: اين بخش خارج از فعاليت‌هاي همايش كتاب سال است و بايد براي تحقق آن برنامه‌ريزي‌هاي متعددي در ابعاد كلان صورت پذيرد. در اين باره كتاب سال نقش حمايتي، تشويقي و فضاسازي براي ترغيب پژوهشگران و نويسندگان به خلق آثار برتر دارد و ساير بخش‌ها و نهادها مي‌توانند براي استفاده از توانمندي‌هاي قلمي اين پژوهشگران طرح‌هايي را پيشنهاد كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط