دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۴
بررسي فرآيند شكل‌گيري كنش‌هاي فسلفي و اجتماعي

كتاب «آينه‌ها در مغز» منتشر شد. نويسندگان اين اثر در پي بررسي ارتباط نورون‌هاي مغز با فلسفه، هنر و مسايل فرهنگي‌اند تا از اين طريق فرآيند شكل‌گيري كنش‌هاي فسلفي و اجتماعي افراد را دريابند._

دكتر عبدالرحمن نجل‌رحيم، عصب‌‌شناس و مترجم اين اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره اظهار داشت: «جاكومو ريتزولاتي» عصب‌شناس ايتاليايي كه براي نخستين بار موفق به كشف نورون‌هاي آينه‌اي شد، به همراه فيلسوفي به نام «سينگا گيليا» اين كتاب را به نگارش در آوردد تا از اين طريق ارتباط كنش‌هاي فلسفي و اجتماعي افراد با نورون‌هاي آينه‌اي را بررسي كند.

وي گفت: اين كتاب كه بر اساس يافته‌هاي جديد علم عصب‌پژوهي و تحليلي فلسفي تدوين شده است، نشان مي‌دهد كه نورن‌هايي در مغز انسان وجود دارند كه او را از دوران كودكي به مسايل اجتماعي و پيراموني كنجكاو مي‌كنند و به اين ترتيب ظرفيت اجتماعي شدن را در او فراهم مي‌آورند.

نجل‌رحيم در توضيح اين سيستم‌ها گفت: نورون‌هاي «آينه‌اي» مغز هنگام مشاهده عمل ديگران شروع به فعاليت مي‌كنند و سبب انجام همان عمل از سوي فرد مي‌شوند. بنابراين براي نورون‌هاي آينه‌اي فرقي ندارد كه  عمل مشابه توسط فرد ديگر يا خود شخص انجام مي‌شود يا خير.

وي افزود: بر همين اساس، روابط اجتماعي بر بنياد اين نورون‌ها استوار شده، تقويت مي‌شوند. كارشناسان معتقدند اين کشف سبب دگرگونی در فهم فرهنگ، هم‌دلی، وحدت و يک‌دلی، فلسفه، زبان، تقليد کردن و الگوبرداری، اوتيسم(اختلال رشدي مغز) و روان‌درمانی در آينده‌ای نه چندان دور خواهد شد.

به گفته نجل‌رحيم، ريتزولاتي بيشتر از جنبه‌هاي فسلفي و اجتماعي، نورون‌هاي آينه‌اي را بررسي كرده است. بر اساس اين پژوهش، افراد هنگام تماشاي فوتبال و تئاتر، خود را در نقش فوتباليست و بازيگر قرار مي‌دهند و شروع به شبيه‌سازي مي‌كنند. 

كتاب «آينه‌ها در مغز» به‌تازگي از سوي نشر مركز منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط