دبير نشست تخصصي «مروري بر آراي پائولو كوئليو با تاكيد بر رمان كيمياگر» كه روز گذشته(20 دي ماه) در سراي اهل قلم برگزار شد، با اشاره به نبوغ و تاثيرگذاري اين نويسنده برزيلي در افكار جهاني يادآور شد: برخلاف آنچه در گذشته ميپنداشتند، امروز كسي كه بتواند بر انديشهها حكومت كند، برنده است و كسي كه آرا و حتي روياها را شكل دهد، صاحب دنيا خواهد بود.
در ابتداي اين برنامه، احسان عباسلو، دبير نشست بيوگرافي از «پائولو كوئليو» ارايه كرد و با اشاره به زمينههاي فرهنگي، خانوادگي و اجتماعي كه بخشي از شخصيت و رفتارهاي اين نويسنده نامآشناي غربي را شكل دادهاند، گفت: پائولو با نوشتن «كيمياگر» چهره جهاني در حوزه ادبيات و عرفان يافت. اين كتاب او به بيش از 70 زبان در دنيا ترجمه و منتشر شده است.
وي با تاكيد بر اين كه «كيمياگر، آغازي براي موفقيتهاي بعدي پائولو كوئليو شد» اظهار داشت: تاكنون بيش از 100 ميليون كتاب از آثار او در 150 كشور جهان به فروش رفته است. اين موضوع نشاندهنده اهميت موضوعي، محتوايي و فرمي آثار اين نويسنده است. زماني كه پائولو كوئليو به ايران آمد، گفت كه تا حد فراواني تحت تاثير مولانا قرار گرفته و خود را به نوعي وامدار او ميداند.
عباسلو يكي از دلايل لزوم بررسي انتقادي آثار پائولو كوئليو را اقبال خوبي كه اين در ايران از كتابهاي او شده است، خواند و توضيح داد: كارهاي كوئليو تنها ادبيات نيست، بلكه تلميحات فراواني به آموزههاي ساير اديان و عرفانها دارد.
در ادامه اميد حدائق، ويراستار كتاب «رمز و رازهای کیمیاگر (پائولو چه میگوید؟)» از اين كتاب به مثابه نقد جانبخشي ياد كرد كه در بازبيني تفكرات پائولو نقش زيادي دارد و اظهار داشت: كيمياگر پائولو در دو بخش ظاهري و نگاه تطبيقي يا رقابتي ميان ادبيات بومي يا ادبيات بينالمللي و ادبيات برزيل قابل بررسي است.
وي اوج كاري پائولو را تاليف كتاب «كيمياگر» و دليل آن را نبوغ فراوان وي و پشتيبانيهاي زيادي كه از او شده است، توصيف كرد و يادآور شد: بيشترين نگراني كه از توسعه و ترويج آثار وي احساس ميشود، بيم رواجيافتن قصه عرفان سياهي است كه در بطن آثار وي نهفتهاند، بحثي كه در حوزه كلام نوين و پس از جنگ جهاني دوم رخ داد و كليسا و مسيحيت صهيونيست از آن حمايت كردند.
حدائق بارزترين نكتهاي كه از آثار اين نويسنده برزيلي ميتوان برداشت كرد را تاكيد بر تجارب و يافتههاي شخصي و گذر از تجربه و انديشه ديني خواند و بيان داشت: او با درك بهترين قالب اثر گذاري بر انديشهها كه همان بيان قصه است، مفاهيم و دريافتهاي شخصي خود را القا ميكند. آثار پائولو با اثرگذاري فراوان در نسل جديد، موج جديدي از بيخيالي، ارتباط با عالم بالا از طريق مواد مخدر و ... را ترويج ميكند.
سپس عباسلو با اشاره به مضاميني كه در روح آثار پائولو جريان دارند، گفت: او زندگي را قائم به فرد ميداند. با مطالعه مطالب كتاب و شنيدن سخنرانيهايش با نوعي از تضاد مواجه ميشويم. او معتقد است روح آدمي را از طريق سحر و جادو ميتوان به روي جهان باز كرد و ميگويد همه ما ـ به دور از آموزههايي كه با آن بزرگ شدهايم ـ شيوه زندگي داريم كه متعلق به خود ماست، بايد خود كتاب رفتارهايمان را بنويسيم. او در نوشتههايش به نوعي از شريعت گذر ميكند و معتقد است براي درك جهان و ارتباط با خدا نيازمند واسطههاي بيروني نيستيم!
دبير نشستهاي تخصصي سراي اهل قلم با تاكيد بر اين كه باورهاي فكري و انديشهاي انسانها، رفتارهاي عملي آنها را شكل ميدهد، گفت: چنين نويسندگاني با درك اين موضوع درپي تغيير باورها و نقاط اتكال ما هستند. بر خلاف دورهاي كه معتقد بودند هركسي بر درياها يا آسمانها از طريق كشتيها يا هواپيما و امثال آنها تسلط داشته باشد، برنده است، آنها دريافتهاند در دنياي كنوني برنده كسي است كه بتواند بر انديشهها و آرا حكومت كند و كسي صاحب جهان ميتواند باشد كه آرا و حتي روياها را شكل دهد.
سپس مقداد حكيمي، كارشناس حوزه اديان و عرفان با اشاره به قلم توانمند «پائولو كوئليو» ذهن مخاطبان را به آشنايي اين نويسنده با تمامي اديان و عرفانهاي واقعي و غير واقعي متمركز كرد و عنوان داشت: او با تاكيد بر استفاده از مواد مخدر، سحر و جادو دستيابي به چنين عرفانهايي را ميسر ميداند.
وي از كتاب كيمياگر اين نويسنده به عنوان مجموعهاي از رمز و رازهايي ياد كرد كه در كارتهاي 72 گانه تاروت كه برگرفته از كتاب تورات و حاصل افكار گروهي از يهوديان افراطياند، نمادهايي از اين مفاهيم يافت ميشوند و توضيح داد: او همانگونه كه در آثار خود بيان كرده است، دورهاي زندگي خود را در بيخيالي و به تجربه همه چيزهايي كه ممكن بوده، پرداخته است. كوئليو در كيمياگر عناصري مانند زن، عشق بدون مرز، روح كيهاني كه قادر است همه چيز را به فرد بدهد، جذب خدا و ديدن او در همه چيز نظير باد، آب، آتش و ...، تخريب چهره كليسا و ... تاكيد دارد.
حكيمي افزود: كوئليو در بخشي از كتاب خود عقايد مسلمانان را نسب به اسلام تهي و توخالي ميداند. حركت او در آثارش به نوعي حركت خيزشي مارگونهاي است كه ميكوشد با استفاده از روشهاي سمبليك(نمادين) آراي خود را القا كند. او مفاهيمش را صريح و آشكارا بيان نميكند تا با بازدارندگي همراه نباشد.
سپس دبير نشستهاي سرا از ادبيات به عنوان تيزترين تيغي ياد كرد كه در جنگ نرم از آن به دليل تلميحات و ويژگيهايي كه دارد، استفاده ميشود و يادآور شد: از افرادي كه چنين آثاري را ميخوانند، ميخواهم با بصيرت اين كتابها را بخوانند و به دليل علاقه به عرفان، خرد و راز، با سطحي نگري با چنين مطالبي مواجه نشوند.
در ادامه حدائق به عنوان جمعبندي كه ميتوان از آرا و آثار كوئليو داشت، از دقت و نبوغ او در نوشتن ياد كرد و گفت: در عين داشتن نبوغ فراوان او را بيمار ميدانم. درگيري روحي كه او دارد بسياري از رفتارها را در وي ايجاد ميكند، نظير تاسيس موسسه خيريه غير انتفاعي و سرپرستي از كودكان بيخانمان كه با ساير كارهاي او تناقض دارد. او نيز مانند همه انسانها به طور فطري در پي آرامش است، اما متاسفانه خوشبختي را يك ارزش نميداند و ميگويد مانند غروب يكشنبه است( البته در سايت خود از آن به مثابه غروب جمعه براي ايرانيان) ياد ميكند و اعتقاد دارد كه در زندگيش در پي ماجراست، خطر كردن و احساس زنده بودن را دوست دارد. او درپي تخريب هر آن چيزي است كه در برابر او قرار ميگيرد!
نظر شما