ادبیات عاشورایی
-
چلهنشینان عاشورا /شماره 11؛ علیاکبر والایی:
سوژههای داستانی اربعین بسیار است/ توقف چاپ نسخه کاغذی کتابی که مخاطب آن را دوست دارد!
علیاکبر والایی، نویسنده سفرنامه «عمود 1400» ضمن تأکید بر وجود سوژههای داستانی فراوان در پیادهروی اربعین گفت: سوژهها که بسیارند و فقط به این بستگی دارد که نگاه نویسنده چهقدر جزئینگر و ذهن ایدهیابش چهقدر فعال باشد و چه تعداد ایده در این سفر برایش اتفاق بیفتد.
-
سنگری در نشست «بازآفرینی عناصر معنوی عاشورا در شعر انقلاب»:
شعر عاشورایی زمانه ما از اشعار عاشورایی گذشته برتر است
محمدرضا سنگری در این نشست گفت: تردید ندارم شعر عاشورایی زمانه ما از همه شعرهای عاشورایی گذشته برتر است و اضلاع گمشده عاشورا خودش را در شعر امروز بازیافته است.
-
چلهنشینان عاشورا / شماره دو؛ مسلم ناصری:
هر یک از میلیونها زائر اربعین داستان خود را دارند
مسلم ناصری، نویسنده سفرنامه «ستون 1453» درباره سوژهیابی داستانی از پیادهروی اربعین گفت: همیشه سفر عشق است که در کارهای ادبی نمود بهتری دارد و اگر کسی بخواهد داستان اربعین بنویسد، هر یک از این میلیونها نفری که پا در این وادی میگذارند داستان ویژهای با خود دارند که هنرمندان میتوانند اینها را کشف کنند و به مخاطب ارائه دهند.
-
نشست «زنان عاشورایی در ادبیات داستانی» برگزار شد؛
روایتی جاودانه از زنان عاشورایی
نشست «زنان عاشورایی در ادبیات داستانی» با هدف بررسی و شناخت نقش زنان در واقعه عاشورا و روایتگری آنها، با حضور هاجر تحریری نیکصفت، مدیر مجمع خیرین استان گیلان و جمعی از بانوان نویسنده استان گیلان، در سالن جلسات حوزه هنری انقلاب اسلامی این استان برگزار شد.
-
جلوه حماسه حسینی در ادبیات فارسی/ شماره 25؛ زینب مرتضوی (نوجوان):
نشستن پای روایت مادر، مزه دیگری دارد
مولانا میگوید «هرکسی از ظن خود شد یار من»؛ وقتی به ادبیات عاشوراییمان هم نگاه میکنیم میبینیم هر مخاطبی، برداشت خاص خود را از متون دارد و نمیتوان حالوهوای کودکانه را به نوجوان، نوجوانانه را به کودک و بزرگسالانه را به هردوی این گروه سنی تحمیل کرد. آنها باید خود بخوانند و بشنوند و ببینند تا به درک مناسبی از زندگی ائمه (ع) بهویژه امام حسین و واقعه عاشورا برسند. در پرونده «جلوه حماسه حسینی در ادبیات فارسی» بخش دیگری را باهم دنبال خواهیم کرد و آن «روایتهای نوجوانانه از ادبیات عاشورایی» است. در این شماره، زینب مرتضوی، نوجوان کتابخوان عضو خانه ادبیات نوجوان، برایمان از مواجهه خودش با کتاب «میر و علمدار» اثر نرجس شکوریانفرد گفته است که میتوانید آن را در این مطلب بخوانید.
-
جلوه حماسه حسینی در ادبیات فارسی/ شماره 24؛ ریحانه عارفنژاد (نوجوان):
شوم فدای تو ای پادشاه کملشکر!
مولانا میگوید «هرکسی از ظن خود شد یار من»؛ وقتی به ادبیات عاشوراییمان هم نگاه میکنیم میبینیم هر مخاطبی، برداشت خاص خود را از متون دارد و نمیتوان حالوهوای کودکانه را به نوجوان، نوجوانانه را به کودک و بزرگسالانه را به هردوی این گروه سنی تحمیل کرد. آنها باید خود بخوانند و بشنوند و ببینند تا به درک مناسبی از زندگی ائمه (ع) بهویژه امام حسین و واقعه عاشورا برسند. در پرونده «جلوه حماسه حسینی در ادبیات فارسی» بخش دیگری را باهم دنبال خواهیم کرد و آن «روایتهای نوجوانانه از ادبیات عاشورایی» است. در این شماره، ریحانه عارفنژاد، نوجوان کتابخوان عضو خانه ادبیات نوجوان، برایمان از مواجهه خودش با کتاب «شیر نشو» به قلم مجید قیصری گفته است که میتوانید آن را در این مطلب بخوانید.
-
جلوه حماسه حسینی در ادبیات فارسی/ شماره 23؛ ابراهیم اکبری دیزگاه:
به هر میزان که از «توحید» فاصله بگیریم، آثار واقعه عاشورا کم میشود
ابراهیم اکبری دیزگاه، نویسنده رمان «سیاگالش» درباره نیت خود از نوشتن این داستان که به مسئله بنیادین انسان ایرانی میپردازد، گفت: انسانها از این حیث که انسان هستند میتوانند جانهای متحدی داشته باشند؛ ولی بهنظرم این وحدت زمانی تحقق پیدا میکند که به امر مطلق توجه کنند که «وجود» است و با متحدشدن و توجه به «وجود»، جانهایشان متحد شود. بنیان این وحدت هم محبت و دوستی است. در «سیاگالش» به نوعی خواستم این ماجرا را تذکر دهم؛ که جامعه و قومی سعادتمند است که به وحدت توحیدی چنگ زند.
-
جلوه حماسه حسینی در ادبیات فارسی/ شماره 20؛ ابراهیم حسنبیگی:
رمانهای مذهبی کماند چون تعداد رماننویسان مذهبی اندک است
در ادبیات عاشورایی ایران، شعر بیشتر از داستان مورد توجه و استقبال مؤلفان، ناشران، مسئولان فرهنگی و مردم بوده است. اینکه چرا تناسبی بین توجه به این دو حوزه مهم ادبیات وجود ندارد؛ یکی از مباحثی است که در ماه محرم و صفر در قالب پرونده «جلوه حماسه حسینی در ادبیات فارسی» به آن پرداختیم؛ در این شماره، ابراهیم حسنبیگی، نویسنده کتاب عاشورایی «وسوسههای ناتمام»، در یادداشتی که در اختیار ایبنا قرار داده است درباره توجه کمتر به داستان عاشورایی نسبتبه شعر این حوزه، دلایلی ارائه داده است که میتوانید آن را در این مطلب بخوانید.
-
جلوه حماسه حسینی در ادبیات فارسی/ شماره 19؛ علیالله سلیمی:
پیشتازی بازنویسها در ادبیات عاشورایی
در ادبیات عاشورایی ایران، شعر بیشتر از داستان مورد توجه و استقبال مؤلفان، ناشران، مسئولان فرهنگی و مردم بوده است. اینکه چرا تناسبی بین توجه به این دو حوزه مهم ادبیات وجود ندارد، یکی از مباحثی است که در ماه محرم و صفر در قالب پرونده «جلوه حماسه حسینی در ادبیات فارسی» به آن پرداختهایم. در این شماره، علیالله سلیمی، نویسنده، در یادداشتی که در اختیار ایبنا قرار داده است درباره توجه کمتر به داستان عاشورایی نسبتبه شعر این حوزه، دلایلی ارائه داده است که میتوانید آن را در این مطلب بخوانید.
-
جلوه حماسه حسینی در ادبیات فارسی / شماره 18؛ داوود امیریان:
شخصیتپردازیهای درستی در داستانهای دینی نداریم
داوود امیریان، نویسنده رمان «برادر من تویی» درباره علت ضعف ادبیات عاشورایی گفت: اینقدر آثار دینی را شعاری مینویسند که ما هم که عِرقی داریم آنها را دوست نداریم و نمیخوانیم؛ چه برسد به خوانندهای که عام باشد. متاسفانه اعتقاد ندارند؛ باید اعتقاد داشته باشی و اثری دلی بنویسی. فکر میکنیم اگر همهاش بنویسیم این شخصیتها آدم خوبی بودهاند بیشتر معنویتر است؛ درحالی که اینطور نیست و شخصیتپردازیهایمان درست نیست.
-
جلوه حماسه حسینی در ادبیات فارسی/ شماره 17؛ سعیده قشلاقی (نوجوان):
«پدر، عشق و پسر» تاریخ را برای نوجوان شفاف میکند
مولانا میگوید «هرکسی از ظن خود شد یار من»؛ وقتی به ادبیات عاشوراییمان هم نگاه میکنیم میبینیم هر مخاطبی، برداشت خاص خود را از متون دارد و نمیتوان حالوهوای کودکانه را به نوجوان، نوجوانانه را به کودک و بزرگسالانه را به هردوی این گروه سنی تحمیل کرد. آنها باید خود بخوانند و بشنوند و ببینند تا به درک مناسبی از زندگی ائمه (ع) بهویژه امام حسین و واقعه عاشورا برسند. در پرونده «جلوه حماسه حسینی در ادبیات فارسی» بخش دیگری را باهم دنبال خواهیم کرد و آن «روایتهای نوجوانانه از ادبیات عاشورایی» است. در این شماره، سعیده قشلاقی، نوجوان کتابخوان عضو خانه ادبیات نوجوان، برایمان از مواجهه خودش با کتاب «پدر، عشق و پسر» گفته است که میتوانید آن را در این مطلب بخوانید.
-
جلوه حماسه حسینی در ادبیات فارسی/ شماره 16 ؛ محبوبه زارع:
ابزار من برای جذب مخاطب جوان، شالوده عاشقانه روايت و تلاقی آن با معرفت شهودی حق است
محبوبه زارع، نویسنده داستان «آیات مَس» که در این اثر، ارادت زرتشتیان به حضرت علیاکبر (ع) را نشان میدهد، درباره اتصال داستان عاشقانه کتاب به این شخصیت تاریخی گفت: در ادبيات آيينی، پس از تجربه بيش از 20 كتاب، خلأيی احساس كردم؛ احساس اينكه بايد جاذبهای داستانی با تاريخ معصومين همراه شود تا مخاطب غيرآيينی را نيز به مطالعه دعوت كند. از طرفی در منابع تاريخی ما، از حضرت علیاكبر (ع) مطالب بسیار اندکی ثبت شده است. از اين رو در پرداختن به داستان ايشان، نياز به ابتكاری در روايت ديدم، و آن تلفيق داستان تخيلی عاشقانه با واقعيت تاريخی ايشان بود.
-
جلوه حماسه حسینی در ادبیات فارسی/ شماره 11؛ ناهید حسنپور:
باید سیستم تشویقگر و حمایتگری در مسیر تولید و توزیع ادبیات عاشورایی داشته باشیم
در ادبیات عاشورایی ایران، شعر بیشتر از داستان مورد توجه و استقبال مؤلفان، ناشران، مسئولان فرهنگی و مردم بوده است. اینکه چرا تناسبی بین توجه به این دو حوزه مهم ادبیات وجود ندارد؛ یکی از مباحثی است که در ماه محرم و صفر در قالب پرونده «جلوه حماسه حسینی در ادبیات فارسی» به آن خواهیم پرداخت. در این شماره، ناهید حسنپور، نویسنده کتاب عاشورایی «کفیل»، در یادداشتی که در اختیار ایبنا قرار داده است درباره توجه کمتر به داستان عاشورایی نسبتبه شعر این حوزه، دلایلی ارائه داده است که میتوانید آن را در این مطلب بخوانید.
-
جلوه حماسه حسینی در ادبیات فارسی/ شماره 10؛ لیلا مهدوی:
شکوه و جانِ داستان «نشان حُسن»، چالش درونی حضرت قاسم است/ تاریخ در مورد خیلی از اتفاقها ساکت است
لیلا مهدوی، نویسنده رمان «نشان حُسن» درباره پرداختن به خاندان امام حسن مجتبی (ع) و نقش آنها در واقعه عاشورا گفت: این مسئله دغدغه ذهنی من بود؛ اینکه چه فرقی وجود دارد بین آدمی که میرود و میرسد به هدف، با آدمی که بهخصوص در مورد واقعه کربلا جا میماند. فرزندان امام حسن میروند و میرسند؛ اگر چه نسب و سبب هردو تأثیرگذارند و اینها آقازاده بودند و سلاله حضرت امیر؛ اما برای رسیدن چه تلاشی کردند و با چه چالشهایی مواجه شدند و از چه گذشتند و به چه رسیدند.
-
کارشناسان در نشست «ظرفیت شعر سپید برای آیینی سرودن» مطرح کردند:
تشخص شعر دینی در ادبیات فارسی/ نگاه نوین به دین در «گنجشک و جبرییل»
سید احمد نادمی، پژوهشگر و منتقد ادبی تاکید دارد که شعر دینی با نگاههای مختلف از نظر جهانبینی و خلق ادبی دارای حیثیت مشخصی در ادبیات ماست.
-
جلوه حماسه حسینی در ادبیات فارسی/ شماره شش؛ طوبی زارع:
توجه به شعر و جشنوارههای شعر عاشورایی بیشتر از داستان بوده است/ «سی گزارش به شیطان» میتواند سی گزارش به انسانِ امروزی باشد
طوبی زارع، نویسنده داستان «سی گزارش به شیطان» که به واقعه عاشورا از نگاه شیاطین میپردازد، درباره کمبود داستان عاشورایی در ادبیات فارسی گفت: همانطور که از رسانهها مشخص است همیشه در ادبیات عاشورایی، متولیان فرهنگی بیش از داستان، به جشنوارهها و شبهای شعر عاشورایی توجه کردهاند. البته این عامل تام، برای توجیه کمبود کمی تولیدات داستانی نسبت به شعر نیست؛ ولی به نظر من یکی از عوامل خیلی مهم، همین مطلب است که همیشه توجه به شعر و جشنوارههای شعر عاشورایی که به نوعی مولد و مروج تولیدات فرهنگی هستند، بیشتر از داستان بوده است.
-
جلوه حماسه حسینی در ادبیات فارسی/ شماره پنجم؛ وجیهه سامانی:
روایت داستانی از واقعه عاشورا از عهده هر قلم و اندیشهای برنمیآید
در ادبیات عاشورایی ایران، شعر بیشتر از داستان موردتوجه و استقبال مؤلفان، ناشران، مسئولان فرهنگی و مردم بوده است. اینکه چرا تناسبی بین توجه به این دو حوزه مهم ادبیات وجود ندارد؛ یکی از مباحثی است که در ماه محرم و صفر در قالب پرونده «جلوه حماسه حسینی در ادبیات فارسی» به آن خواهیم پرداخت. در این شماره، وجیهه سامانی، نویسنده، در یادداشتی که در اختیار ایبنا قرار داده است درباره توجه کمتر به داستان عاشورایی نسبتبه شعر این حوزه، دلایلی ارائه داده است که میتوانید آن را در این مطلب بخوانید.
-
در آئین رونمایی از کتاب «بریده بریده» مطرح شد؛
ضرورت انتقال مفاهیم عاشورا به زبان ساده
در نشست معرفی کتاب داستانی «بریده بریده» مطرح شد: جذابیت یک کتاب، مهمترین ویژگی آن است؛ چون در زمانهای که مردم کمتر کتاب میخوانند و منابع زیادی نیز برای خواندن در دسترس است، یک کتاب آن هم در این حجم، باید بسیار جذاب باشد تا مخاطب خود را پیدا کند.
-
با حضور معاون رییسجمهور در شیراز؛
آیین اختتامیه کنگره بینالمللی شعر ایثار و زنان عاشورایی برگزارشد
آیین اختتامیه ششمین کنگره بینالمللی شعر ایثار و زنان عاشورایی با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در شیراز برگزار شد.
-
طی مراسمی با حضور محمدرضا سنگری؛
برگزیدگان هفدهمین سوگواره عاشورایی در شیراز معرفی شدند
برگزیدگان هفدهمین سوگواره عاشورایی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس، در بخشهای فرهنگی، هنری و ادبی معرفی شدند.
-
علی موذنی در گفتوگو با ایبنا مطرح کرد:
معصوم احضار میکند؛ نمیطلبد/احضاریه یعنی همان «هل من ناصر ینصرنی»
علی موذنی گفت: احضاریه یعنی همان هل من ناصر ینصرنی. نوشتن داستانهای دینی برای من که دنیا را از طریق قالب داستان کشف میکنم، پاسخ به همین سوالات بوده است.
-
اربعین در آیینه اشعار کهن
جواد هاشمی گفت: اربعین حسینی به صورت مستقل در آثار ادبی کلاسیک وجود ندارد. اصولا توجه به اربعین به صورت گسترده در شعر یک پدیده معاصر است.
-
نویسنده کتاب تاریخ تحلیلی انقلاب اسلامی در گفتوگو با ایبنا؛
مکتوبات دفاع مقدس براساس واقعیت منطبق بر اندیشه امام حسین(ع) نگاشته میشود
رزمنده و نویسنده دفاع مقدس با بیان اینکه تخیل در مکتوبات دفاع مقدس جایگاهی ندارد، گفت: معمولاً آنچه در قالب مستند، داستان یا خاطره در این حوزه نوشته شده بر اساس واقعیت و منطبق بر فرهنگ و اندیشه امام حسین(ع) است.
-
مسابقه کتابخوانی عاشورایی
فرهنگسرای اندیشه همزمان با آغاز ماه محرم مسابقه کتابخوانی با محوریت کتاب «راز ماندگاری عاشورا» را برگزار میکند.