چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۷
راهنمای بازدید از کلیساهای استانبول

در ادامه این مقاله به معرفی بهترین کلیساهای استانبول می‌پردازیم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ قبل از فتح استانبول توسط مسلمانان، مسیحیان زیادی در این کشور زندگی می‌کردند؛ به همین دلیل، این روزها، شما در سفر به استانبول کلیساهای زیادی می‌بینید. حتی بسیاری از این کلیساها علیرغم شکل ظاهری خود به مسجد تبدیل شده‌اند. اگر قصد دیدن جاهای تاریخی استانبول مانند این کلیساها را دارید باید قبل از هرچیز، اقدام به رزرو یک هتل خوب مانند هتل آترو استانبول در این شهر کنید. در ادامه این مقاله به معرفی بهترین کلیساهای استانبول می‌پردازیم.

معرفی کلیساهای ترکیه

ترکیه کلیساهای زیادی دارد که بخش زیادی از آنها از دوره حکومت رم شرقی در این کشور به یادگار مانده اند. هرکدام از این کلیساها جاذبه گردشگری هستند که مردم زیادی را از سراسر جهان به خود جذب می کنند. مهمترین کلیساهای ترکیه عبارتنداز:

ایاصوفیه

ایاصوفیه به عنوان نمادی از چندفرهنگی استانبول شناخته می‌شود. این ساختمان در قرن ششم ساخته شد و از جمله شاهکارهای معماری دوران بیزانس به شمار می‌رود. در آغاز، ایاصوفیه یکی از کلیساهای استانبول بود، اما بعدها به مسجد تبدیل شد و اکنون به‌عنوان یک موزه فعالیت می‌کند. در دوران بیزانس، این ساختمان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای جهان برای مسیحیان بیزانس، کاتولیک‌های رومی و ارتدکس‌های یونانی شناخته می‌شد. این بنا در فهرست میراث جهانی یونسکو به‌عنوان یک موزه و مسجد ثبت شده است.

راهنمای بازدید از کلیساهای استانبول

کلیسای سنت ناجی یا کورا (Chora Church)

کلیسای سنت ناجی یا کورا (Chora Church) یکی از جواهرات معماری باستانی در استانبول است. این کلیسا در منطقه فاتح شهر استانبول واقع شده و از دوره بیزانس تاکنون به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی شهر محسوب می‌شود.

نام "کورا" به ترکیبی از کلمات یونانی "خداوند" و "اراز" (معنای زیبایی) بازمی‌گردد و به زیبایی هنرهای بیزانسی که در این کلیسا مشاهده می‌شود، اشاره دارد. این کلیسا مخصوصاً به خاطر دیوارهای داخلی آنکه با موزاییک‌های زیبا و طراحی‌های هنری مذهبی تزئین شده‌اند، معروف است. در دوران عثمانی، کلیسای سنت ناجی به مسجد تبدیل شد.

کلیسای تاریخی حاجیا ایرنه (Hagia Eirene Church)

کلیسای حاجیا ایرنه (Hagia Eirene Church) یکی دیگر از آثار تاریخی با ارزش در استانبول است. این کلیسا در داخل مجموعه توپ‌کاپی، که در منطقه سلطان‌آباد واقع شده، قرار دارد. کلمه "حاجیا ایرنه" به معنای "صلح الهی" است. این کلیسا در دوره بیزانس ساخته شده و به‌دلیل معماری زیبا و تاریخی خود، بازدیدکنندگان زیادی دارد. از جالب‌ترین ویژگی‌های آن، حفظ شدن ساختمان اصلی بدون تغییرات اساسی است. در دوران امپراتوری عثمانی، این کلیسا به مسجد تبدیل شده و با نام "ایرنه مسجد" شناخته می‌شود.

راهنمای بازدید از کلیساهای استانبول

کلیسای آیا یورگی استانبول (Hagia Yorgi Greek Orthodox Church)

کلیسای آیا یورگی، یکی از جواهرهای تاریخی شهر استانبول بوده و در منطقه ادیرنکاپی واقع شده و جز میراث جهانی یونسکو محسوب می‌شود. این کلیسا، که از زیباترین و معروف‌ترین معابد شهر به شمار می‌رود. فرایند بازسازی این کلیسا که در سال ۲۰۱۴ توسط اداره کل بنیادها به‌منظور بازسازی مکان‌های عبادت غیرمسلمانان آغاز شده، شامل بازسازی ساختمان مدرسه، خانه کشیش، خانه نگهبان، برج ناقوس و فواره در محوطه کلیسا است.

این کلیسا، که امروزه عموم مردم توانایی بازدید آن را دارند؛ در چند دوره بازسازی شده و اصلی‌ترین بازسازی آن در دوره امپراتوری بیزانس، کنستانتینوس پنجم (۷۴۱-۷۷۵) انجام شده است. از آن زمان تاکنون، این بنا به‌عنوان یکی از شاهکارهای معماری و تاریخی مهم شناخته می‌شود.

کلیسای انجیلی ارمنی گدیک پاشا (Armenian Evangelical church of Gedik-Pasha)

کلیسای انجیلی ارمنی گدیک پاشا (Armenian (Evangelical Church of Gedik-Pasha یکی از مکان‌های مذهبی و تاریخی در استانبول، ترکیه، محسوب می‌شود. این کلیسا در منطقه گدیک پاشا واقع شده و از جمله مراکز مهم تجمع، افراد ارمنی مسیحی در استانبول به‌شمار می‌رود.

این کلیسا به‌عنوان یکی از نمادهای معماری و فرهنگی ارمنیان در استانبول شناخته می‌شود. با توجه به گفته مردم محلی، ساختمان کلیسا در قرن نوزدهم تاسیس شده و به‌عنوان مکانی برای عبادت و فعالیت‌های مذهبی برای جوامع ارمنی در استانبول مورداستفاده قرار می‌گرفته است. کلیسای انجیلی ارمنی گدیک پاشا از لحاظ معماری و آراستگی داخلی به‌عنوان یکی از مکان‌های جذاب تاریخی شهر شناخته می‌شود. این کلیسا همچنین به‌عنوان مرکز فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی برای جوامع ارمنی مسیحی در استانبول نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

کلیسای سنت ماری مغولان (Church of St Mary of the Mongols)

کلیسای سنت ماری مغولان یکی از کلیساهای تاریخی و مذهبی در استانبول ترکیه بوده و در منطقه فاتح واقع شده است و جز میراث تاریخی شهر محسوب می‌شود. کلیسای سنت ماری مغولان به دلیل تاریخچه جالب و ارتباط تاریخی خود با جامعه مغولان شهرت دارد.

این کلیسا در دوره پس از فتح استانبول توسط سلطان مغول کوبیلای خان ساخته شد و به اختصار به "مغولان" شهرت دارد. این بنا از لحاظ معماری و آراستگی داخلی، به‌عنوان یکی از نمادهای فرهنگی و مذهبی شهر شناخته می‌شود. همچنین، کلیسای سنت ماری مغولان به‌عنوان یک مرکز عبادت و فعالیت‌های مذهبی برای جوامع مسیحی استانبولی، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

سفر به ترکیه با فلای تودی

در این مقاله به معرفی معروف‌ترین کلیساهای ترکیه پرداختیم. هرچند که بسیاری از این کلیساها به مسجد تبدیل شده‌اند، اما همچنان معماری خود را حفظ کرده و چشم هر بیننده‌ای را در نگاه اول به خود خیره می‌کنند. شما عزیزان می‌توانید در بازدید از جاذبه‌های شهر استانبول از این مکان‌ها نیز بازدید کنید.

اگر قصد سفر به ترکیه را دارید می توانید برای رزرو هتل یا خرید بلیط هواپیما از بهترین ایرلاین های داخلی و خارجی وارد وب سایت یا اپلیکیشن فلای تودی شوید. در این وب سایت و از صفحه هتل های خارجی می توانید به تمامی هتل های مقصد مورد نظر خود دسترسی داشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها