پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۴
کتاب «ضرب‌المثل‌ها و قصه‌های بومی ایران» در بندرعباس رونمایی شد

هرمزگان - با حضور مصطفی رحماندوست پدر شعر کودک ایران، کتاب «ضرب‌المثل‌ها و قصه‌های بومی ایران» در بندرعباس رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، پروانه ماندگاری گردآورنده اثر چهارشنبه شب در مراسم رونمایی ضمن خوش آمدگویی گفت: این مجموعه محصول پژوهش تیمی است که با تلنگر استاد علی رضایی ۱۰ سال پیش در خانه هنر بندرعباس بنیاد اولیه آن را در ذهن ما شکل داد.

وی افزود: استاد رضایی آن زمان که رئیس حوزه هنری استان هرمزگان بود عنوان کرد اگر سیل بیاید ناگزیر چیزهای با ارزش را بر می‌دارید و می‌گریزید، اینک تصور کنید در عرصه فرهنگ و ادبیات نیز سیل می‌آید که در واقع هم می‌آید، حالا چه چیزی بر می‌دارید؟

ماندگاری ادامه داد: از آن پس به فکر جمع‌آوری فرهنگ عامه افتادیم و با حمایت معنوی و مادی مصطفی رحماندوست و علی رضایی، ۲ عنوان کتاب قصه‌های بومی هرمزگان را نوشتیم و این اثر نیز به پژوهش کودکان و نوجوانان دوره‌های داستان نویسی در موسسه فرهنگی «سیمرغ» از دو سال پیش آغاز و اینک به بار نشست.

این مولف هرمزگانی گفت: پیشینیان ما با ابزار ادبیات خواسته‌هایشان را بیان می‌کردند، مثلاً مادر بزرگم اعتراضش را با شروه می‌گفت، دیگری با مثل و متل و یکی دیگر با شعر و ترانه و … پس به قول استاد رضایی «ادبیات در خون این مردم رواج دارد.»

پروانه ماندگاری در پایان از تیم بزرگ «سیمرغ»، در اجرای کلاس و رونمایی، امیرحسین والا مجری برنامه، همه عوامل پدیدآورنده اثر و خانواده‌اش سپاسگزاری کرد.

در ۴ سال بیش از ۱۰ عنوان کتاب چاپ و منتشر کرده‌ایم

سعید عابدی مدیر عامل آموزشگاه فنی و حرفه‌ای «سیمرغ» با مقدمه ادبی و دلپذیر، ضمن خیرمقدم جانانه از خاکی، خودمانی و متواضع بودن مصطفی رحماندوست و خاطره بازی با اشعار این شاعر محبوب گفت و افزود: از ۴ سال پیش به طور اتفاقی با این آموزشگاه در شرایط سخت کرونایی و به شکل مجازی کار را آغاز کردیم و هرگز فکر نمی‌کردیم چنین روزی را ببینیم.

وی افزود: موسسه سیمرغ در این ۴ سال توانسته است شعبه دومش را افتتاح کرده و بیش از ۱۰ عنوان کتاب را با هزینه‌های سنگین چاپ و منتشر کند.

عابدی از فعالیت در رشته‌های فن بیان، مهارت‌های زندگی، استعداد یابی، ریتموگیم، کوچینگ دانش‌آموزی، استعداد یابی و پشتیبانی یکساله حداقل با ۵ روان شناس در رده‌های سنی کودک، نوجوان و بزرگسال نیز سخن گفت.

مدیر عامل آموزشگاه فنی و حرفه‌ای «سیمرغ» در پایان ضمن قدردانی از همکاران و یاری رسان های این دپارتمان، تداوم در نویسندگی را یک موهبت و خلق کتاب را یک ارزش عنوان کرد و گفت: «مرا عهدیست با جانان» بنابراین همچنان در این راه به ایفای تعهدمان مصمم هستیم و منتظر آثار ارزشمند دیگری از این مجموعه باشید.

کتاب «ضرب‌المثل‌ها و قصه‌های بومی ایران» یک چیزی کم دارد

مصطفی رحماندوست در ادامه با ابراز خرسندی از حضورش در آئین رونمایی و تولد یک کتاب گفت: خیلی خوب است که به بندرعباس آمدم. اولین بار چند سال پیش برای جشنواره قصه‌گویی به این شهرستان آمدم و دیدم که اینجا عمق انسان‌ها زیاد است.

وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: در وضعیتی هستیم که هیچ امیدی به حمایت‌های دولتی از کارهای فرهنگی نیست. اما شما تعطیل نکردید چون از همان روز نخست متکی به این نبودید.

پدر شعر کودک ایران در ادامه افزود: هر اتفاقی که می‌گذرد، یک چیز نمی‌گذرد و آن ادبیات عامیانه است. حتی سیل هم بیاید نمی تواند آن را ببرد.

رحماندوست سپس با اشاره به کتاب «ضرب‌المثل‌ها و قصه‌های بومی ایران» گفت: این کتاب یک چیزی کم دارد و آن همان شروه ها و هیچانه ها هستند، همان‌هایی که نمی‌دانیم چه ریشه‌ای دارند.

این مولف کودک با اذعان به اینکه آنجایی که دریا به خاک می‌رسد قصه‌های بسیار زیادی هست، بندرعباس نیز به دلیل همسایگی با دریا، سرشار قصه‌های عجیب و زیبایی بوده و هست.

مصطفی رحماندوست نیز با اشاره به گنجینه ادبیات عامیانه گفت: آثاری که بر اساس این گنجینه خلق شود، ماندگار خواهند ماند و سپس به افتخار سیمرغی ها، قصه زنبور وزوزی که از دل ادبیات عامیانه بیرون کشیده است را شاعرانه خواند.

شن‌ها، گوش ماهی ها و موجها با ما حرف می‌زنند

علی رضایی از اساتید حوزه ادبیات هرمزگان هم با اشاره به ماندن در جهان شگفت‌انگیز کودکی گفت: یکی از هنر رحماندوست این است که در دنیای کودکی مانده است.

وی سپس در بخش دوم سخنانش با ذکر دو ضرب المثل بومی بندری: «سُک سُک هر روزی، یا به سر زند یا روزی» و «نخوازم - نخوازم لُقمه گُتت بنازم» ادامه داد: ایران زمین با شعر سرشته شده است. شگفت زده می‌شوم وقتی این همه مثل و متل را در ادبیات عامیانه می‌بینم.

رضایی نیز با خوانش متل رودانی «دَجُک لالاشه کِردی…» و متل مینابی «کَل کَلنت و کَل کَلنت…»، آن‌ها را سرشار حس و موسیقی و زندگی دانست و گفت: اینقدر حساب شده و زیبا سروده شده‌اند که آدم بهت زده می‌شود.

این شاعر و مولف هرمزگانی اضافه کرد: این مثل ها و متل ها را که ساخته است که زبان آموزی می‌کنند و حیرت انگیزند. کناردریا که می‌رویم انگار شن‌ها، گوش ماهی ها و موجها با ما حرف می‌زنند. از دل دریا انگار اسب های دریایی بیرون می‌آیند و با ما شاعرانه سخن می‌گویند.

این هنرمند فیلمساز به مقایسه «قصه سیندرلا» و «بی بی جُمجُمک» پرداخت و سپس گفت: همه دوستان که دل به کار می‌دهند و در حوزه ادبیات قلم می‌زنند نه تنها دستشان را می‌بوسم بلکه خاک پایشان را می‌بوسم. زیرا با این کار بنیان زبان پارسی را محکم می کنند. زبان پارسی را بیمه و به تناوری خواهند رساند، مبادا این زبان از خاطره ها دور شوند.

سپس دیبا آقا جانی نویسنده نوجوان ۱۳ ساله، ضرب المثل قمی را خواند. سدنا سباغ، ضرب المثل بومی بندری، پرنیا آزاد ضرب المثل خور و بیابانک استان اصفهان، مریم باغستانی ضرب المثل بندری و نیوشا کمال نادیان ضرب المثل بومی اوز استان فارس را گفت.

در ادامه محمدحسین قاسم پور مطالبی در خصوص داستان نویسی گفت. گلنار متولی زاهد نیز شعر سعدی و حافظ و چند ضرب المثل استان فارس را خواند. محمد آل زهی (سُدیس) ضرب المثل بلوچی، آرتین برخوردار زاده و نازنین زهرا دسینه ضرب المثل بندری، باران روهنده ضرب المثل فداغی، معصومه شمس ضرب المثل شهر زرقان استان فارس، پرنیا امیری ضرب المثل جنوب ایران و ثنا لطفی زاده ضرب المثل فارسی خواند.

پس از آن خانم شنبه زاده فینی، قصه عمو اشتر و عمو روباه را گفت و فرزانه فرخی نژاد با خواندن یک شعر بلند خوزستانی، یک شعر شیرازی و یک شعر بندری خواند و از افتخار به اصالتش شهرستان میناب گفت.

به گزارش ایبنا، کتاب «ضرب‌المثل‌ها و قصه‌های بومی ایران» به قلم جمعی از دانش‌آموزان به اهتمام پروانه ماندگاری، به همت نشر امینان، با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه، در قطع رُقعی و به قیمت ۶۰ هزارتومان در ۸۰ صفحه چاپ و منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها