چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۲
«نسیم معراج» در کتابفروشی‌ها پیچید

کتاب «نسیم معراج» نوشته مهدی قمی به تازگی از سوی نشر نقش اندیشه روانه بازار کتاب شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این اثر با هدف کلی تحقیق، شناخت عوامل و موانع قرب به خدا و آثار آن نوشته شده است. مولف در این نوشتار تلاش می‌کند نشان دهد که راه‌های تقرب به خداوند محدود نیست و حرکت در این مسیر الهی به عوامل متعددی بستگی دارد. از سوی دیگر، در تعالیم الهی اسلام، عرفی‌ترین و عادی‌ترین امور زندگی انسان می‌تواند راهی برای قرب خدا باشد.

در  این کتاب پنج فصلی به مباحثی مانند باورهای و رفتارهای ناروا به عنوان «موانع تقرب» پرداخته می‌شود و از سوی دیگر، نویسنده برخورداری از همه اسمای الهی را که در انسان به ودیعت گذاشته شده است، به عنوان «آثار و نشانه‌های تقرب» بیان می‌کند.

مولف کتاب «نسیم معراج» در فصل نخست این اثر به ضرورت، اهداف و اهمیت تقرب‌الهی در حوزه‌های انسان‌شناسی و اعتقادات تمام ادیان الهی به ویژه دین مبین اسلام توجه می‌کند و هدف از خلقت انسان را تقرب به خداوند دانسته، آن را با استناد به آیات و روایات دینی و قرآنی اثبات می‌کند. وی همچنین از تقرب به عنوان پاسخ به نیاز فطری و سعادت اخروی انسان یاد می‌کند.

«مفهوم‌شناسی تقرب» محور فصل دوم این نوشتار است که در آن به مضامین تقرب در قرآن، اقسام تقرب، تقرب حقیقی و پنداری و مراتب تقرب پرداخته می‌شود و مخاطبان با اقسام و مفاهیم تقرب مانند «قرب مکانی»، «قرب زمانی»، «قرب نسبی»، «قرب مولا نسبت به عبد»، «قرب عبد نسبت به مولا»، «قرب مقام و منزلت» و «قرب در صفات» آشنا می‌شوند.

در بخش سوم این نوشتار از عوامل بینشی و گرایشی، عقل، ایمان، اخلاص و نیت خالصانه، حب الهی، علم و معرفت، ورع و تقوا، عوامل رفتاری، توسل، توبه و استغفار، عبادت، مستحبات، دعا و مسئلت از خدا، عوامل رفتاری اجتماعی، حسن خلق و اخلاق اجتماعی، شهادت و بذل جان در راه خدا و همچنین زکات به عنوان عوامل تقرب به خداوند متعال نام می‌برد.

مولف کتاب «نسیم معراج» در فصل چهارم با استناد به آیات قرآن کریم موضوعاتی نظیر «شرک»، «اعراض از آیات الهی»، «پیروی از شیطان»، «هوای نفس و رذایل اخلاقی»، «ظلم و تعدی»، «دنیا طلبی» و «گناه» را به عنوان موانع تقرب به ذات اقدس الهی بیان می‌کند.

اثر حاضر به مخاطبان خود می‌آموزد که دوری از تکبر، عبادت خدا، توفیق دوام ذکر خداوند، آرامش، کسب ولایت تکوینی، مکاشفات رحمانی، مشاهده ملکوت اسرار الهی، ابتلائات و صبر بر آن‌ها، پاداش اخروی، قرار گرفتن در روح و ریحان، بهره‌مندی از نعمت‌های بهشتی و مقامات معنوی، از آثار تقرب به خدای متعال محسوب می‌شوند.

در بخشی از این کتاب آورده شده است: «کمال نهایی انسان از دیدگاه قرآن و روایات، قرب به خداوند است و هدف از آفرینش انسان تحصیل آمادگی لازم برای وصول روحانی و معنوی به حضرت حق بوده و تمام مساعی تربیتی باید در جهت کسب آمادگی و شایستگی برای رسیدن به لقاء او باشد. انسان به سوی کمال گرایش ذاتی دارد و دائما در تکاپوی رسیدن به آن است. کمال‌جویی ریشه در فطرت و غرایز انسان دارد.»

نخستین چاپ کتاب «نسیم معراج» نوشته مهدی قمی با شمارگان یک هزار نسخه، در 311 صفحه و به بهای 58 هزار ريال از سوی نشر نقش اندیشه روانه بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط