شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۱
« سبك‌شناسي نثرهاي متصوفه» منتشر مي‌شود

تاليف ۳ كتاب «سبك‌شناسي نثرهاي متصوفه»، «ارج نامه محمد معين» و «داستان‌هاي غنايي منظوم» به قلم محمد غلام‌رضايي به پايان رسيده و به ترتيب از سوي انتشارات دانشگاه شهيد بهشتي، مركز پژوهش‌هاي ميراث مكتوب و نشر اسطوره در دست چاپ هستند.

غلام‌رضايي در گفت و گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) با بيان اين مطلب افزود: كتاب «سبك‌شناسي نثرهاي متصوفه»، شامل نثرهاي قرن ۵ تا اوايل قرن ۸ مي‌شود و در ۵۵۰ صفحه توسط دانشگاه شهيد بهشتي در دست چاپ است.

وي ادامه داد: نثرنويسي متصوفه در زبان فارسي از منظر تنوع موضوع و كميت مورد توجه بوده و در اين كتاب، كليات و مسائل مرتبط با سبك اين نثرها بررسي شده است.

غلام‌رضايي اشاره كرد: تعداد ۱۳۰ كتاب و رساله در اين مجموعه معرفي و از نظر شكل و محتوي طبقه بندي شده و پس از آن راجع به كليات سبك‌هاي مرتبط، بحث شده است.

وي اظهار داشت: كتاب ديگري كه زير چاپ دارم «ارج نامه محمد معين» است كه اين كتاب در راستاي پاسداشت مقام بزرگان عرصه فرهنگ و ادب ايران توسط مركز پژوهشي ميراث مكتوب منتشر می‌شود.

غلام‌رضايي تاكيد كرد: اين ارج نامه در معرفی، بررسي آثار، انديشه‌ها و فعاليت هاي پژوهشي، ديدگاه‌ها و كتاب‌شناسي بزرگان ادبي ايران است و تا كنون سه ارج نامه حبیب یغمایی توسط سیدعلی آل‌داود، ارج ‌نامه ملک‌الشعراء بهار توسط علی میرانصاری و ارج ‌نامه صادق کیا توسط عسکر بهرامی تهیه و منتشر شده است.

وي يادآور شد: از جمله مراجعي كه براي تدوين اين كتاب به كار رفته می‌توان به «كارنامه دكتر معين» نوشته عبدالله نصري، يادنامه دكتر معين شماره ۷۶ مجله علمي دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران و دیگر مقاله‌هاي موجود در نشريات اشاره كرد.

اين استاد دانشگاه در توضيح كتاب «داستان هاي غنايي منظوم» نیز گفت: اين كتاب در ابتدا رساله دكتري من بود كه در سال ۵۹ تدوين شد و هدفي كه دنبال مي كرد پرداختن به بخشي از نوع ادبي و غنايي شعر فارسي و مطالعه و شناخت داستان هاي منظوم عاشقانه و بررسي شخصيت هاي اين داستان‌ها از نظر پردازش و شهرت بود.

وي ادامه داد: اين كتاب جنبه تاريخي و تحليلي دارد و برخي از داستان‌هاي آن با هم تلفيق شده و نقدهاي كلي درباره مسائل اين داستان‌ها آورده شده است.

غلام‌رضايي توضيح داد: اين كتاب پيش از اين در سال ۱۳۷۰ به چاپ رسيده بود. ولی در چاپ تازه با اعمال يك سري تجديدنظرها در متن و افزودن ۶ منظومه عاشقانه فارسي كه از متن اصلي آنها تلخيص شد (شامل داستان «زال و رودابه»، «بيژن و منيژه»، «ويس و رامين»، «يوسف و زليخا» و ۳ منظومه نظامی)، توسط انتشارات اسطوره در دست انتشار است.

وي يادآور شد: اين كتاب‌ها به تازگي براي چاپ آماده شده‌اند و به بيست و دومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب نمي‌رسند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها