جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۱
شفافیت قلم و سیاست‌ها در جامعه هنری

کتاب «۱۱۸۹ روز» نوشتهٔ حسین هاشم‌پور از انتشارات آرادمان در ۵۰۰ نسخه و ۲۸۶ صفحه به قیمت ۱۶۹ تومان در نوبت اول ۱۴۰۲ منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «۱۱۸۹ روز» نوشتهٔ حسین هاشم‌پور از انتشارات آرادمان در ۵۰۰ نسخه و ۲۸۶ صفحه به قیمت ۱۶۹ تومان در نوبت اول ۱۴۰۲ منتشر و وارد بازار کتاب شد.

کتاب «۱۱۸۹ روز» با موضوع هنر و دلواپسی‌های هنر همچنین هنر و جنبه‌های سیاسی پیرامون هنر گردآوری شده است.

حسین هاشم‌پور به‌عنوان نویسنده، کتاب را با عناوینی مرتبط با موضوعات مختص به هنر به نگارش درآورده و ازآنجا که نسبت به هنر و فرهنگ و مسائل پیرامون آن بی‌تفاوت نیست سعی بر آن داشته حرف‌ها و نظراتش را از سر دلسوزی و مسئولیت به زبان آورد.

در ابتدای کتاب با عنوان «آیا مجلس و جامعه هنری دو خط موازی‌اند؟» می‌خوانیم: «۲۱ مرداد ۱۳۹۲ در روزنامه شرق صفحه ۱۱، از "وزارت ارشاد" و "رأی اعتماد دوم" نوشتم: هر وزیری به دو رأی اعتماد نیز دارد، نخست رأی اعتماد مجلس و سپس رأی اعتماد جامعهٔ انسانی که به‌عنوان مخاطب هدف وزارتخانه‌اش با آن مواجه خواهد بود. اگر برای نشستن بر مسند وزارت، رأی اعتماد مجلس کافی است، برای نفوذ در جامعه هدف، کسب اعتماد نخبگان و حتی عموم آن جامعه انسانی الزامی است.»

مخاطب با خواندن این بند متوجه خواهد شد این کتاب علاوه‌برآن که به موضوعات و عناوین تخصصی هنر می‌پردازد به مسائلی که در جامعهٔ هنری و سیاست‌های هنری مربوط می‌شود هم توجه ویژه‌ای داشته است. در واقع می‌توان گفت بیشتر از هر چیزی دغدغه‌مندی نویسنده در جامعهٔ سیاسی و هنری را مدنظر قرار داده است. همان‌طور که لی‌لی گلستان در مقدمهٔ کتاب گفته است: «هاشم‌پور بی‌تفاوت نیست. اهل صبوری و تساهل و تعامل هم هست، اما تساهل و تعاملش حد دارد. به‌روز است. به‌موقع اعتراض می‌کند و به‌موقع تعریف می‌کند. نگران فرهنگ و هنر این مرزوبوم است و برای بهترشدن اوضاع هشدار و پیشنهاد می‌دهد و اگر هم لازم باشد مسائلی را افشا می‌کند.»

در ادامه می‌خوانیم: «به گمان نویسنده، مجلس برای بازیابی موقعیتش در نگاه جامعه هنری هم که شده، نه‌تنها باید مقابل زمزمه‌هایی که باید رفت بایستد، بلکه در بودجه پیش روی ۹۴ نیز با تخصیص‌های معنادار از شکوفایی دوباره در عرصه فرهنگ و هنر حمایت کند، شاید شائبه دو خط موازی بودن مجلس و جامعه هنری کم‌رنگ شود.»

کتاب «۱۱۸۹ روز» شاید همان درد و دل‌های هنرمندانی باشد که از جانب جامعه و مسئولین بوده است و از مسائلی سخن می‌گوید که کمتر کسی جرئت بازگوکردن آن را داشته است. حسین هاشم‌پور نویسنده این کتاب با قلم شیوا و روانش مؤلفه‌هایی را بیان می‌کند که شاید در مقوله هنر تکراری به نظر برسد؛ اما برای ثبت‌کردن در جامعهٔ تاریخی هنر و سیاست‌های موجود در جامعه باتوجه‌به قشر هنر و هنرمندان لازم و ضروری به‌حساب بیاید. چرا که هنرمندان وقتی آثار ارزشمند و تفکر برانگیزی خلق می‌کنند، معمولاً کمتر حرف می‌زنند و از مصاحبه پرهیز می‌کنند و معتقد هستند اثر هنری خودش حرف بزند.

به همین منظور آگاهانه رو به‌سوی موضوعات و مسائلی آورده است که قشر هنرمند به‌عنوان دغدغه از این مسائل استقبال می‌کنند.

برای کتاب «۱۱۸۹ روز» اهمیتی ندارد، چه کسی این کتاب را می‌خواند و چه درک و فهمی از آن خواهد داشت؛ بلکه بیشتر در صدد آن است موضوعات مبهم سیاسی را در جامعهٔ هنر با شفافیت تمام‌وکمال به آگاهی و گوش مردم برساند و از حقایقی بگوید که به‌عنوان دغدغه در حوزه هنر و سیاست مطرح است.

کتاب «۱۱۸۹ روز» برای علاقه‌مندان به مسائل مربوطه به هنر و سیاست‌های موجود در این حوزه مناسب است، همچنین مخاطبان هنرمند در هر سن با هر گرایشی می‌توانند از این کتاب بهره مناسبی را داشته باشند.

کتاب «۱۱۸۹ روز» نوشتهٔ حسین هاشم‌پور از انتشارات آرادمان در ۵۰۰ نسخه و ۲۸۶ صفحه به قیمت ۱۶۹ تومان در نوبت اول ۱۴۰۲ منتشر و وارد بازار کتاب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها