-
چالشهای نشر کتاب گرافیک - ۱۱
ما اجرای گرافیک را آموزش میدهیم؛ ولی پژوهش مغفول مانده است
محمدحسین نیرومند گفت: ما در دانشگاهها، اجرای هنر را آموزش میدهیم ولی حوزه پژوهش مغفول مانده است و اساساً دانشجوهایی که به این حوزه علاقهمند باشند را شناسایی نکردهایم. رشد در رشته گرافیک، لزوماً منوط به تولید اثر نیست، بلکه دانش مبانی و نظریهپردازی قوی هم لازم است.
-
چالشهای نشر کتاب گرافیک - ۱۰
تبدیل پایاننامههای ارزشمند به کتاب راه برونرفت از انزوای کتاب گرافیک
استاد گرافیک دانشگاه هنر تصریح کرد: بعضی از پایاننامهها ارزش چاپ شدن به صورت کتاب را دارند و میتوانند حتی منبع باشند اما چاپ شدن پایاننامهها در قالب کتاب مرسوم نیست.
-
چالشهای نشر کتاب گرافیک - ۹
مخاطب کتابهای نفیس در جهان کتابخانهها هستند/ «مطالعه بصری»؛ نیاز اصلی هنرمندان
مسعود شجاعی طباطبایی گفت: بعد از انقلاب، ردیف بودجه برای دانشجوها در نظر گرفته شده بود که میتوانستیم کتابهای تخصصی خودمان را وارد کنیم، اما الان هزینههای بسیار بالایی دارد. کتابهای گرافیک بخاطر چاپ رنگی و کیفیت مناسب برای ناشر هزینهبر هستند. کتاب همه جای دنیا گران است و به عنوان یک جنس لوکس به شناخته میشود ولی این مانع از چاپ شدن کتاب نیست بلکه کتابها به کتابخانه میرود.
-
بررسی آمار رسمی نشر هنر - ۷
چاپ تنها یک کتاب گرافیک در یک ماه گذشته!
طبق گزارش خانه کتاب، تنها یک کتاب گرافیک در ماه گذشته به چاپ مجدد رسیده است. یعنی از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا امروز در رشته گرافیک فقط ۱ کتاب چاپ اول و ۳ کتاب تجدید چاپ شدهاند.
-
چالشهای نشر کتاب گرافیک - ۶
حرف، راحتتر از عمل است / کتابهای ترجمه در حوزه گرافیک هم کم هستند
محمد روح الامین تصریح کرد: در علوم هنر، حرف، راحتتر از عمل است. در حوزه گرافیک، سخن قابل اعتنا کم داریم؛ بنابراین کتاب هم نداریم و حتی کتابهای ترجمه هم زیاد نیستند.
-
چالشهای نشر کتاب گرافیک - ۵
انتشار یک کتاب چاپ اول در رشته گرافیک نشان میدهد ناشر تخصصی گرافیک نداریم
مدیر انتشارات آنان گفت: نشر ما متخصص چاپ کتاب در رشته گرافیک نیست. وقتی امسال فقط یک کتاب چاپ اول در رشته گرافیک چاپ شده، یعنی هیچ نشری به صورت تخصصی روی این موضوع کار نمیکند.
-
چالشهای نشر کتاب گرافیک - ۴
هزینه زیاد چاپ آثار مصور، کتابهای هنر گرافیک را به حاشیه برده است
مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران گفت: کاهش تولید کتابهای گرافیک منحصر به ایران نیست. در سراسر جهان، تولید و فروش کتابهای هنری رو به افول است. گسترش مطالعه در فضای مجازی و شرایط اقتصادی نامساعد، این روند را تشدید کرده است. حتی در این شرایط نیز نباید از چاپ کتابهای این حوزه دست کشید. تاکید بر این امر، تلاشی برای حفظ این فرهنگ و رویکرد است تا آثار نمایشگاهی در کتابخانههای مرجع جایگاهی ثابت داشته باشند.
-
مدیر انتشارات پویانما مطرح کرد؛
ناشر تخصصی برای هنر گرافیک نداریم/ برندسازی میتواند شرایط را به دهه ۸۰ بازگرداند
کشورهایی هستند که ناشران خوبی در رشته گرافیک دارند اما در ایران، جسته و گریخته است. نشر ما یک کتاب گرافیک چاپ کرده، ناشر دیگر یک کتاب دیگر، اما همه اینها مدون شده نیست. با حمایت بزرگان این رشته، شرایط را میتوان به دوران دهه ۸۰ برگرداند. برندسازی در حوزه گرافیک تاثیرگذار است.
-
یادداشت؛
تولید کتاب گرافیک با خطای ۴۰۳ روبهروست!
اگر ناشری از میان هنرها، رشتهگرافیک را برای نشر آثار انتخاب کند؛ آیا در نیمی از سال، تنها یک کتاب جدید به مرحله چاپ میرساند؟
-
بررسی آمار رسمی نشر هنر - ۱
توجه! بیش از یک ماه از چاپ آخرین کتاب گرافیک میگذرد
طبق بررسیهای انجام شده، در یک ماه گذشته، دیویی ۷۶۰ تا ۷۶۹ هیچ کتابی به چاپ نرسیده است. این بازه از دیویی شامل هنرهای گرافیک، چاپ و باسمهکاری است. هر کدام از اینها بخشی از دنیای هنر را شکل میدهند که امروزه توجه چندانی به آنها نمیشود. آیا قفسههای خالی از این نوع کتابها ناشی از اقبال کم مخاطبان است یا پژوهشگران علاقهای به مطالعه در این حوزه از هنرهای ایران ندارند؟