سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
جان تازه با یک کتاب

کتاب «جان تازه گرفتن» برای مقابله با دردهای مزمن، افزایش جراحت‌ها و تصادمات مختلفی که برای سالمندان به وجود می‌آید، انواع مهارت‌های مهم روان‌شناختی برای سازگاری را ارائه می‌دهد.

مهوش مافی، مترجم کتاب «جان تازه گرفتن، مهارت‌هایی جهت سازگاری با آسیب، سالمندی، بیماری و درد» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره این اثر گفت: افزایش تعداد سالمندان، روند رو به رشد دردهای مزمن، افزایش جراحت‌ها، تصادمات مختلف و غیره چالش بزرگ روان‌شناختی و اقتصادی برای اعضا، خانواده‌ها و جامعه دربرداشته و اغلب این افراد دچار مشکلات سازگاری، عدم استقلال، انگ‌ها و موارد دیگر در فعالیت‌های روزمره هستند.
 
وی افزود: امروزه هدف جوامع این است که افراد با این مشکلات زمان طولانی‌تری در محیط‌های غیربیمارستانی سپری کنند. بسیاری از این مشکلات به خودمراقبتی‌هایی برای کنترل‌کردن علایم و بهبود شرایط روان‌شناختی نیاز دارند. این کتاب با موضوع مهارت‌هایی برای سازگاری با آسیب‌ها، سالمندی، بیماری و درد، در واقع مهارت‌های خودمراقبتی را به این قبیل افراد آموزش می‌دهد از جمله مدیریت افکار و رفتار، تنظیم خلق، مدیریت استرس، اضطراب، خشم و ناکامی، بهبود روابط، تقویت حافظه. علاوه بر این به‌کارگیری مطالب کتاب می‌تواند جنبه پیشگیرانه نیز داشته باشد.
 
وی مخطبان اصلی این اثر را گروه‌های فعال در فضای آکادمیک دانست و گفت: دانشجویان و استادان  تمام مقاطع تحصیلی روان‌شناسی بالینی، سلامت، مشاوره، روان‌شناسی ورزشی، گروه‌های علوم پزشکی به ویژه روان‌پزشکی و پیراپزشکی از جمله پرستاری، رشته‌های توان‌بخشی، درمان‌گران روان‌شناسی و توان‌بخشی، خانواده های دارای عضو سالمند، بیمار با درد مزمن یا معلول، سالمندسراها، بیمارستان‌های جنرال و تخصصی ویژه بخش‌های سایکوسوماتیک، دستیاران پزشکی، کارشناسان و متخصصان بهداشتیمی‌توانند از مطالب این کتاب بهرمند شوند. البته با توجه به اینکه مطالب کتاب بیشتر جنبه عملی دارد و نیاز به سطح سواد بالایی نیست، برای عموم مردم نیز سودمند است.
 

 
به گفته مافی، استادان و صاحب نظران از محتوای کتاب استقبال خوبی داشتند و نکاتی در مورد اهمیت مطالب، بازخوردهای مثبت و تشویقی در طول ترجمه ارائه کردند.
 
وی افزود: مهارت‌های مطرح‌شده در کتاب به عنوان مثال مهارت‌های تغییر رفتار و افکار، روابط اجتماعی، تقویت حافظه،  مدیریت درد و غیره از جمله ضرورت‌های اصلی کتاب است؛ همچنین تاکید داریم بر تمرین مهارت‌های مطرح در کتاب با اهدافی چون کاهش نیاز به داروهای شیمیایی از سوی بیماران دچار درد مزمن، مشکلات دوره سالمندی و نیز کاهش دوره‌های بستری‌شدن. حتی با به‌کارگیری این مهارت‌ها می‌توان از مشکلات روان‌شناختی بسیاری پیشگیری کرد.
 
مافی گفت: کتاب شامل مطالب علمی است و برگرفته از پژوهش‌های علمی و کلینیکی مولف است؛ و انواع مهارت‌های مهم روان‌شناختی برای سازگاری را ارائه می‌دهد. برگه‌های تمرین متناسب با هر مهارت ارائه شده است. در واقع این کتاب نوعی خودآموز است که افراد می‌توانند از مطالب آن بهره گیرند. این اثر در رفع مشکلاتی که به تدریج برای ما اتفاق می‌افتد و نیز در مورد ناتوانایی‌هایی همانند آسیب و بیماری -که ناگهان به وقوع می‌پیوندند- بسیار کارآمد است ، برای مثال ضربۀ مغزی، درد مزمن، آسیب نخاع، سکته، قطع عضو، بیماری قلبی، سرطان، سوختن، مرض قند (دیابت)، تحلیل بافت عضلانی ، تصلب جانبی ماهیچه و غیره.
 
گفتنی است این اثر از سوی دکتر ریچارد ونلس به رشته تحریر درآمده است و توسط انتشارات ارجمند راهی بازار کتاب شده است.
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها