شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۶
چگونه يك تحقيق مروري انجام دهيم؟

مدير انتشارات جامعه‌شناسان كتاب «چگونه يك تحقيق مروري انجام دهيم؟» را اثري كاربردي براي نگارش مقاله و پايان‌نامه‌ در علوم پزشكي و اجتماعي دانست و گفت: اين كتاب با ترجمه مشترك پوريا صرامي فروشاني و فردين علي‌پور گراوند هفته نخست ارديبهشت ‌ماه منتشر و روانه بازار نشر مي‌شود._

سعيد اسلامي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، بيان داشت: «هلن آويارد» تحقيق مروري را مطالعه جامع و تفسير متوني مي‌داند كه به موضوعي خاص مرتبط‌اند. هدف محقق در اين نوع تحقيق، يافتن متون مرتبط با موضوع تحقيق و نيز جست‌وجو براي مرور و نقد آن است تا درك خود را از تحقيق و روش‌هاي كه پيش از اين در حوزه مورد نظر به كار رفته‌اند، نشان دهد.

وي افزود: محقق در اين روش يك سوال تحقيق را شناسايي مي‌كند و سپس با جست‌وجو و تحليل متون مرتبط تلاش مي‌كند تا با استفاده از رويكردي نظام‌مند به آن سوال پاسخ دهد. اين مرور، بينش‌هاي نويني را پيش روي مخاطب قرار مي‌دهد، زيرا دستيابي به آن بينش‌ها زماني امكان‌پذير است كه هر بخش از اطلاعات در كنار ساير اطلاعات مرتبط ديده شود.

اسلامي تصريح كرد: يكي از ويژگي‌هاي اين روش آن است كه اگر شما يك تحقيق منفرد را تنها به عنوان بخشي از يك تفسير در نظر بگيريد، تحقيق مروري با كنار هم گذاشتن بخش‌هاي كوچك تصوير مي‌تواند تصوير كامل را نشان دهد.

اسلامي ادامه داد: مترجمان اين اثر معتقدند با وجود كتاب‌هاي بسياري كه در حوزه روش تحقيق در ايران تاليف و ترجمه شده‌اند،در آنها كمتر چگونگي انجام يك تحقيق مروري و نگارش مقاله و پايان‌نامه مورد توجه قرار گرفته است.

اسلامي در ادامه تصريح كرد: كم توجهي به تحقيق مروري در آثار پژوهشگران ممكن است پيامد‌هاي ناخوشايندي نظير انجام شدن تكراري تحقيقات و انجام نشدن پژوهش در زمينه‌هايي كه مورد نياز است را فراهم آورد. علاوه بر آن، بدون تحقيقات مروري ممكن است پزشكان، ‌مديران و ساير افراد مرتبط با علوم پزشكي و اجتماعي تنها با تكيه بر مقاله خاص به نتيجه‌گيري بپردازند كه اقدامي نادرست است و مخاطب مي‌تواند با استفاده از اين روش تحقيق مروري به آن پاسخ دهند.

وي افزود: اين كتاب در هشت فصل گردآوري شده است كه شامل اين موضوعات مي‌شود: «چرا بايد يك تحقيق مروري در علوم پزشكي و اجتماعي انجام دهيم؟»، «چگونه مي‌توانيم يك سوال تحقيقي تدوين كنم؟»، «كدام متون با تحقيق مروري مرتبط هستند؟»،«چگونه به جست‌وجوي متون بپردازيم؟»، «چگونه با ارزيابي انتقادي متون بپردازيم؟»، «چگونه يافته‌هايم را يك‌پارچه كنم؟»، «چگونه پيرامون يافته‌هايم بحث كنم و پيشنهاد‌هايم را ارائه كنم؟»، «تحقيق مروري خود را چگونه ارائه كنم؟»

اسلامي در پايان گفت: كتاب «چگونه يك تحقيق مروري انجام دهيم؟» به زباني ساده، مختصر و مفيد به نگارش درآمده و مي‌تواند مورد استفاده پژوهشگران و دانشجويان در مقاطع مختلف قرار بگيرد. اين اثر هفته نخست ارديبهشت ماه از سوي انتشارات جامعه‌شناسان منتشر و روانه بازار نشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط