پنجشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۵
دانش‌آموزان با اصول نويسندگی و تصويرگری آشنا شدند

معلم‌هاي نويسنده‌ي عضو انجمن نويسندگان كودك و نوجوان صبح امروز پنج‌شنبه در نخستين برنامه‌‌ي سال 90 به مدرسه‌ي راهنمايي آئين اسلام در منطقه‌ي 11 شهرداري تهران رفتند و دانش‌آموزان اين مدرسه را با اصول نويسندگي و تصويرگري كتاب‌هاي كودكان آشنا كردند.

ايبنا نوجوان: در اين برنامه، يك هفته قبل از آمدن اين نويسندگان، مترجمان و تصويرگران به مدرسه، كتاب‌ها از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي دانش‌آموزان ارسال شده بود و آن‌ها در فرصت ديدار با تهيه‌كنندگان كتاب پرسش‌هاي خود را مطرح كردند.

امروز پنج‌شنبه و در نخستين روز اين برنامه «نسرين وكيلي» مترجم كتاب‌هاي كودك و نوجوان با كتاب «جیپ و داستان زندگی او»، «نيكو طهماسبي» تصويرگر كتاب ماه‌ترين بچه‌ي دنيا، «ناهيد شهيدي» نويسنده‌ي كتاب‌هاي «ماه‌ترين بچه‌ي دنيا» و «بال‌پولكي و تيتاني» و «ليلا حنيفيان خرسندي» نويسنده‌ي كتاب «خاطرات مدرسه» با كتاب‌هايشان به مدرسه‌ي آيين اسلام آمدند و درباره‌ي تاثير فعاليت‌هايشان در حوزه‌ي كتاب كودك و نوجوان با دانش‌آموزان گفت‌وگو كردند.

نيكو طهماسبي، با اشاره به اين كه تصويرگري، جان‌بخشيدن به كلمات نويسنده و دنياي خيالي او در قالب تصوير است، گفت: در واقع تصويرگري جان بخشيدن تصويري به داستان است و هر تصويري كه تصويرگر مي‌سازد بايد با متن داستان هماهنگ باشد.

او در اين برنامه علاوه بر آموزش نوجوانان به علم و هنر در تصويرسازي، به آن‌ها گفت  كه تصويرگري بايد چگونه شروع شود، كجا اوج بگيرد و تصوير آخر و تصوير روي جلد كتاب بايد چه ويژگي‌هاي خاصي داشته باشد.

اين تصويرگر كتاب‌هاي كودك و نوجوان از دانش‌آموزان حاضر در مدرسه خواست براي داستاني تصوير بسازند تا به بهترين تصوير جايزه تعلق گيرد. داستاني كه قرار است بچه‌ها برايش تصوير بسازند به قلم يكي از بچه‌هاي مدرسه‌ي آيين اسلام درباره‌ي كشاورزي است كه مي‌خواهد كارهاي بزرگ انجام دهد.

ليلا حنيفيان خرسندي نيز از خاطرات دوران نوجواني‌اش براي نوجوانان سخن گفت و اين كه كتاب «خاطرات مدرسه» در واقع خاطرات حقيقي خودش است. او افزود: يكي از داستان‌هاي اين كتاب، واقعي است. يكي از دوستانم من را اذيت كرده بود و من بعد از 25 سال اين داستان را بر اساس آن خاطره نوشتم و پس از انتشارش دوستم را پيدا كردم!

او به خبرنگار ما گفت: با اين كار مي‌خواهيم انگيزه‌ي كتاب‌خواني و نويسندگي را در بچه‌ها تقويت كنيم و ذهن آن‌ها را پرورش دهيم تا با مطالعه انس بگيرند و بتوانند خوب صحبت كنند و خوب بنويسند.

ناهيد شهيدي، نويسنده‌ي حوزه‌ي كودكان و نوجوانان با اشاره به اين كه براي نوشتن كتاب و خوب نوشتن ابتدا بايد تحقيق و پژوهش انجام شود، گفت: حتي براي نوشتن يك داستان ساده و توضيح دادن درباره‌ي يك احساس نيز بايد تحقيق كرد كه اطلاعات درستي به مخاطب ارايه شود.

او به دانش‌آموزان گفت: اگر مي‌خواهيد نويسنده شويد، نوشتن خاطرات روزانه را توصيه مي‌كنم. شما بايد در نوشتن اين رويدادها به ريزترين اتفاق‌ها نيز توجه داشته باشيد و آن‌ها را خوب پردازش كنيد.

شهيدي با تاكيد بر اين كه يك نويسنده‌ي خوب بايد زياد مطالعه كند، يادآور شد: سواد گفتاري و نوشتاري بر موفقيت يك نويسنده اثر گذار است. يكي از راه‌هاي كسب اين مهارت، مطالعه‌ است.

سپس نسرين وكيلي، مترجم نيز درباره‌ي چگونگي انتخاب كتاب‌هايش براي ترجمه و هم‌خواني آن‌ها با فرهنگ ايراني گفت: برادرزاده‌ي نوجوانم كه خارج از ايران زندگي مي‌كند يكي از مشاوران من براي انتخاب كتاب است؛ زيرا هم بسيار مطالعه مي‌كند و هم از طريق او مي‌توانم كتاب‌هايي را انتخاب كنم كه به سليقه‌ي نوجوانان بسيار نزديك است.

او به دانش‌آموزان گفت: براي خواندن كتاب بايد از جايي شروع كرد و بهتر است اين آغاز از جايي باشد كه به آن علاقه‌مند هستيد. البته بايد اين را در نظر داشت كه هر كتابي ارزش خواندن ندارد بايد كتابي را خواند كه ارزنده‌تر است.

نخستين نشست معلم‌هاي نويسنده با دانش آموزان صبح امروز (پنج‌شنبه هشتم ارديبهشت‌ماه) در مدرسه‌ي راهنمايي دخترانه‌ي آيين اسلام واقع در منطقه‌ي 11 شهرداري تهران برگزار شد. گزارش تصويري برنامه را اين‌جا ببينيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها