یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۴
حوزه نشر دیگر سودآور نیست

مدیرمسوول روزنامه ورزشی «گل» در نشست «اقتصاد کتاب و مطبوعات» كه صبح امروز (18ارديبهشت) در سراي روزنامه نگاران در بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران برگزار شد،‌ با بیان اینکه افق فعالیت انتشاراتی‌ها در حوزه کتاب و مطبوعات خوب نیست، گفت: سودآوری کار در حوزه نشر بسیار پايین آمده است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،  نشست «اقتصاد کتاب و مطبوعات» صبح امروز یکشنبه با حضور نعمت‌الله شهبازی، سیف‌الله یزدانی؛امیدعلی مسعودی و مهران بهروز فغاني، ‌كارشناس رسانه در غرفه سرای روزنامه‌نگاران ایران در نمایشگاه کتاب تهران برگزار ‌شد.

در ابتدای این نشست نعمت الله شهبازی مدیرمسوول و صاحب امتیاز روزنامه ورزشی گل و نشریه بورس کالا از مغفول ماندن مقوله اقتصاد مطبوعات در دهه‌های گذشته انتقاد کرد و آن را ناشی از وابسته بودن مطبوعات به دولت یا بخش های عمومی شبه دولتی دانست. 

وی گفت: اقتصاد مطبوعات وابسته به سه مقوله است؛ اول مخاطبان یا همان بحث فروش نشریه، دوم تبلیغات و آگهی و سوم حمایت های دولتی. در سال های اخیر ما شاهد روند نزولی و رو به پائین این مولفه‌های تاثیرگذار در اقتصاد مطبوعات بوده ایم. 

شهبازی با تاکید بر لزوم واگذاری بنگاه‌های توزیعی کتاب و مطبوعات بر اساس اصل 44 قانون اساسی گفت: متاسفانه آنطور که از بنگاه‌های اقتصادی حمایت می شود، از بنگاه های حوزه نشر حمایت نمی‌شود. ما برای تهیه کاغذ مورد نیازمان با مشکلات جدی روبه‌روییم و در واقع بالاترین تعرفه را بابت کاغذ وارداتی باید بپردازیم.

وی همچنین میزان حمایت‌های دولتی از نویسندگانی را که به گفته او «حاصل چند سال پژوهش خود را در یک یا چند کتاب خلاصه و منتشر می کنند» اندک توصیف کرد و در پایان سخنانش گفت: افق فعالیت انتشاراتی‌ها در حوزه کتاب و مطبوعات خوب نیست و سودآوری کار در حوزه نشر بسیار پائین آمده است.

در نشست «اقتصاد کتاب و مطبوعات» همچنین سیف الله یزدانی صاحب امتیاز و مدیر مسوول نشریه «عصر اقتصاد» با اشاره به کارکرد علم اقتصاد و غالب بودن صبغه کشفی این علم بر صبغه اختراعی آن، به طرح این سوال پرداخت که اهالی نشر برای کشف روابط و ضوابط اقتصاد چقدر وقت گذاشته اند و ادامه داد: نمی شود کتاب را عام دید؛ آیا رمان یا لغتنامه، صرف اینکه هر دو کتابند، از بازار یکسانی برخوردارند؟ آیا بازار کتب دینی با کتاب‌های هنری یکی است؟

وی تاکید کرد: وجه اشتراک همه این‌ها البته کاغذ و چاپ است، اما بازارشان یکی نیست.

یزدانی اقتصاد نشر را نیازمند تصمیم گیری‌های گوناگون توسط ناشران، دولت و مخاطبان توصیف کرد و گفت: این تصمیم ها در کوتاه مدت باید طوری باشند که سیاست‌هایی اتخاذ شده به نفع همه باشد و نه  یکجانبه نگر. در میان مدت باید با همکاری دانشگاه ها کارهای تحقیقاتی صورت گیرد و بر اساس آن طرحی جامع پیشنهاد و در بلندمدت هم باید ضمن فرهنگسازی، جایگاه کتاب در چشم انداز کشور دیده شود.

در این نشست همچنین امیدعلی مسعودی، مدرس رشته روزنامه نگاری و علوم ارتباطات اجتماعی با اشاره به تاثیر اجرای طرح هدفمندی یارانه ها بر وضعیت نشر کشور گفت: با توجه به بر هم خوردن تعادل در بازار، باید با رویکردی جدید به صنعت نشر نگاه شود؛ وقتی یارانه ها برداشته می شود، معلوم است اصلی ترین دغدغه مطبوعاتی ها حمل و نقل نشریاتشان است.

مسعودی افزود: این مساله در نشر کتاب های سنگین و فاخر، جدی تر است و کمتر ناشری است که حاضر به چاپ این کتاب ها باشد. این مسائل منجر به حذف نویسندگانی می شود که آثار ارزشمند خلق می کنند و از سوی دیگر قطع کتاب ها هم کم ارزش‌تر و کوچک‌تر شوند.

 
مهران بهروز فغانی هم که اجرای نشست «اقتصاد کتاب و مطبوعات»را بر عهده داشت، با اشاره به تحقیقی که درباره اقتصاد صنعت نشر در ایران انجام داده است، گفت: من به یک نتیجه جالب رسیدم و آن اینکه بسیاری از کسانی که الان در راسته خیابان انقلاب به کار نشر مشغولند، پدران پدرانشان هم کتابفروش بوده‌اند و با چهارپا کتاب از سوریه، لبنان و عراق به ایران می‌آوردند و می‌فروختند، اما نکته اصلی  این است که آنها هیچ گاه به پسران پسرانشان دانش این کار خود را یاد ندادند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها