یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۲۰:۳۸
شعر سپيد براي كودكان، خوب است يا بد؟

در نشست بررسي جايگاه و ويژگي‌هاي شعر سپيد براي كودكان و نوجوانان، كه عصر امروز، 18 ارديبهشت ماه در سراي اهل قلم كودك و نوجوان برگزار شد، كارشناسان با اشاره به اين‌كه نخست بايد شعر را به كودكان و نوجوانان بشناسانيم و خوراك حوبي براي آنان تهيه كنيم، بر سر گروه سني مخاطب شعر سپيد با يكديگر اختلاف نظر داشتند./

خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) ـ به گزارش ستاد خبري سراهاي اهل قلم نمايشگاه كتاب تهران، در اين نشست كه عصر امروز(18 ارديبهشت‌ماه) از ساعت 15 تا 17 در سراي اهل قلم كودك و نوجوان برگزار شد، كارشناسان و شاعران حوزه كودك و نوجوان نظير عباس تربن و حسين تولايي حضور داشتند.

در ابتداي اين نشست عباس تربن با معرفي چند مجموعه شعر نوجوان كه در سال‌هاي اخير در قالب شعر سپيد منتشر شده‌اند، گفت: در شعر سپيد به فاكتورهاي متفاوتي اشاره داريم كه هر يك در جايگاه خود بايد رعايت شوند، البته در زمينه شعر سپيد براي كودك و نوجوان تازه‌كاريم و هنوز تعداد مسوولاني كه اجازه انتشار شعر سپيد در مطبوعات و كتاب‌ها را  مي‌دهند، انگشت‌شمار است.

اين شاعر حوزه كودك و نوجوان، شعر سپيد را براي نوجونان مناسب دانست و عنوان كرد: گروه سني كودك نياز به وزن و آهنگ در شعر دارد و بيش‌تر شعرهاي كلاسيك اين نياز را براي آنها برآورده مي‌كند اما درباره نوجوانان متفاوت است و نوجوان هم نياز به شعر سپيد دارد و هم نياز به شعر كلاسيك و هر يك از اين قالب‌ها حس زيبايي‌شناسانه خاص خود دريافت مي‌كند.

او با نظريه برخي كارشناسان كه معتقدند شعر سپيد، عرصه را بر شعر كلاسيك تنگ مي‌كند، مخالفت كرد و گفت: من به عنوان شاعر در هر دو قالب سپيد و كلاسيك، شعر مي‌گويم و به نظرم هر يك از اين قالب‌ها جايگاه خود را دارند و هيچ يك جاي ديگري را نمي‌گيرند؛ اين دو قالب به دو نياز متفاوت نوجوانان پاسخ مي‌دهند.

تربن گفت: در زمينه‌ قالب‌هاي شعري، نوجوانان آموزش‌هاي كافي نمي‌بينند و آموزش و پرورش در سال‌هاي اخير تنها چند شعر سپيد را وارد متون درسي دانش‌آموزان كرده است. همچنين نوجوانان تا اندازه‌اي شعر زده شده‌اند زيرا نوجوانان در اين سن دوست دارند شبيه به افراد بزرگتر از خود رفتار كنند اما شاعران، شعر نوجوان را در ادامه شعر كودك مي‌بينند و تفاوت چنداني ميان شعر كودك و شعر نوجوان قائل نيستند.

او ادامه داد: شعر سپيد مي‌تواند حسن نيت شاعر را به نوجوان برساند و به او بگويد ما شما را كودك نمي‌بينم. البته نمي‌توان گفت شعر سپيد بهتر از شعر كلاسيك است يا برعكس؛ هر يك از اين قالب‌ها ويژگي‌هاي خود را دارند.

اين شاعر و روزنامه‌نگار جوان گفت: مهم‌ترين ويژگي شعر زبان متفاوت آن است و هر متن بي‌وزن را نمي‌توان به عنوان شعر سپيد دانست.

در ادامه اين نشست، حسين تولايي با اظهار اين‌كه شعر سپيد براي كودكان گروه «ج» نيز مناسب است، با تربن مخالفت كرد و گفت: ميان كودكان و نوجواناني كه شعر مي‌گويند بسيارند كودكان گروه سني «ج» كه شعرهاي سپيد مي‌سرايند و اين نشان مي‌دهد كودكان نيز مفاهيم شعر سپيد را درك مي‌كنند.

او افزود: با توجه به پيشرفت‌هاي جامعه امروز، درك كودكان و نوجوانان از مسايل بالا رفته و در تفكر آنان انديشه‌اي خاص به چشم مي‌آيد كه به آنان كمك مي‌كند مفاهيم شعر سپيد را بفهمند.

تولايي يادآور شد: البته ابتدا بايد شعر را به كودكان و نوجوانان بشناسانيم بعد تصميم بگيريم كه چه قالب شعري براي آنها مناسب است، زيرا اكنون آنقدر كه كودكان و نوجوانان به كتاب‌هاي داستان به ويژه داستان‌هاي ژانر وحشت توجه مي‌كنند،سراغ شعر نمي‌آيند و حتي نام چند شاعر را هم نمي‌دانند.

اين شاعر حوزه كودك و نوجوان يادآور شد: در كتاب‌هاي درسي كودكان و نوجوانان بيشتر از ادبيات كهن استفاده مي‌شود و اين ادبيات به دليل وجود كلمات دشواري كه اكنون استفاده نمي‌شوند، تبديل به درسي خسته كننده براي نوجوانان شده است.

او با اشاره به اين‌كه شعر سپيد قالب قرن معاصر ماست، گفت: در زمان حال شعر سپيد بهترين قالب براي كودكان و نوجوانان است زيرا نسبت به شعر كلاسيك زبان ساده‌تري دارد و به راحتي مي‌تواند براي كودكان و نوجوانان قابل فهم باشد.

تولايي درادامه گفت: مهم اين است كه شعر كلاسيك يا شعر سپيد در مرحله نخست بايد شعر باشند و حداقل چند فاكتور از عناصر شعر نظير تخيل، عاطفه يا ... را داشته باشند.

 بيست و چهارمين نمايشگاه كتاب تهران تا 24 ارديبهشت‌ماه در مصلاي بزرگ امام خميني(ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها