استاد ممتاز دانشگاه تهران در نشست «طرح تحول در نظام آموزش متوسطه» كه عصر دوشنبه(19 ارديبهشت) در سالن نظريهپردازي برگزار شد، عنوان كرد: نظام تعليم و تربيت كشور نياز به يك بازنگري جامع و عالمانه دارد تا دوره سرنوشتساز دبيرستان كه بلوغ فكري و تعادلجويي شخصيت نوجوانان در اين دوره صورت ميگيرد، اصلاح شود./
وي تصريح كرد: اين رويه در بسياري از كشورهاي رشديافته جهاني در حال اجراست. به گونهاي كه فارغالتحصيلان دبيرستان ميتوانند در رشتههاي مختلف دانشگاهي، پزشكي، مهندسي، ادبيات و ... ادامه تحصيل داده و يا در بخشهاي مختلف خدماتي و صنعتي مشغول به كار شوند. لذا ديپلمههاي رشتههاي علوم انساني، رياضي فيزيك و يا تجربي ايران نيز ميتوانند در دانشگاههاي آمريكا، كانادا، انگلستان و ديگر كشورهاي رشديافته به شرط برخورداري از توانمندي لازم به ويژه در زبان خارجي در رشتههاي پزشكي، مهندسي و حقوق و... ادامه تحصيل دهند.
دكتر افروز با اشاره به تاثير جذب معلمان فرهيخته در اصلاح نظام تعليم و تربيت كشور، يادآور شد: لازم است نظام تعليم و تربيت كشور به ويژه دوره مهم دبيرستان را همزمان با تقويت باور و انديشهها و جذب معلمان فرهيخته اصلاح كنيم و اين برهه حساس را از اسارت بُتهاي خودساخته كنكور و كنكورگري آزاد كرده و بستر پويا و تعاليبخش علوم انساني را فراهم كنيم.
مولف كتاب «اختلالات يادگيري» ادامه داد: اصلاح مطلوب برنامههاي درسي دوره متوسطه و هدايت تحصيلي دانشآموزان در يك دوره عمومي و كاربردي مهارتمحور و خلاقپرور نه تنها سلامت و پويايي اين دوره را افزايش داده بلكه اقتدار معلمان متوسطه را نيز مضاعف ميكند. همچنين رابطه شاگردها و معلمها را در اين دوره پرمعنا و پرجاذبه خواهد كرد.
استاد ممتاز دانشگاه تهران از آموزشگاههاي تضميني و كنكورگريهاي تستزني به عنوان محرك ايجاد اضطراب و درهم ريختگي فكري خانوادهها ياد كرد و بيان داشت: مهارتمحور و خلاقيتپرور كردن محتواي كتابهاي درسي، باعث كساد رونق كاذب آموزشگاههاي كنكور ميشود و زمينه را براي تامين بهداشت رواني خانوادهها فراهم ميكند، استرس و نگراني والدين دانشآموزان دبيرستاني به ميزان زيادي كاهش پيدا ميكند، رابطه پدرها و پسرها، مادرها و دخترها نيز از لطافت بيشتري برخوردار خواهد بود و احساس خانهگريزي و پديده ناميمون «ديپلم ردي» و آسيبهاي رفتاري و اجتماعي نوجوانان به حداقل ميرسد.
مولف كتاب «مباني روانشناختي و تربيتي» اظهار داشت: محتواي كتابهاي درسي بايد آنچه را كه دانشآموز به طور طبيعي در زندگي فردي و اجتماعي خويش با آنها روبرو ميشود، آموزش دهند؛ چه ضرورتي دارد كه دانشآموزان ما اسامي رؤساي كشورهاي مختلف را بدانند و يا اينكه چرا بايد اسامي مكانها و شخصيتهاي مختلف تاريخي را حفظ كنند؟ البته دانستن اين اطلاعات خوب است اما به پيشرفت نظام آموزش و پروش كشورمان كمكي نخواهد كرد. كتابهاي درسي ما بايد به گونهاي تدوين شوند كه دانشآموزان را ابتدا با محله زندگيشان، شخصيتهاي برجسته و رويدادهاي فرهنگي، اجتماعي، سياسي شهرشان آشنا كنند.
در اين نشست برخي از ناقدان حوزه آموزش و پرورش حضور داشتند كه از آن ميان ميتوان به دكتر محسن ايماني، دكتر سيمين حسينيان و دكتر رحمتالله نورانيپور اشاره كرد.
دكتر نورانيپور از اين طرح به عنوان بهترين طرح براي ايجاد نوآوري در نظام تعليم و تربيت ياد كرد و از دكتر افروز پرسيد: چرا براي ايجاد تحول در آموزش و پرورش، دوره متوسطه را انتخاب كردهايد؟
دكتر افروز پاسخ داد: به دليل اينكه تحقيقات نشان دادهاند، ميزان افت تحصيلي در دوران ابتدايي، ميان يك تا سه درصد است از اين گذشته، در همين طرح عنوان كردهام كه دوران دبستان نيز بايد با يك تحول اساسي مواجه شود مانند شش ساله شدن دوره ابتدايي و يا اين موضوع كه معلمان كمتر از ليسانس و فوق ليسانس نبايد در اين دوره به تدريس بپردازند.
مولف كتاب «اختلالات يادگيري» ادامه داد: چون ضريب دشواري در دوره راهنمايي به صورت پلهاي بالا ميرود، لذا كودكاني كه داراي بهره هوشي كمتر از 85 درصدند وقتي وارد دوره راهنمايي ميشوند دچار افت تحصيلي سي درصدي ميشوند و به بزهكاري رو ميآورند. همين دانشآموزان وقتي وارد دوره دبيرستان و با مغازههاي كاذب كنكورچي مواجه ميشوند، يك نوع اضطراب و درهم ريختگي فكري سراغشان مي آيد كه جبران ناپذير است. در اين مرحله از تحصيل است كه افت تحصيلي دانشآموزان به اوج خود ميرسد. متاسفم كه عنوان كنم كشور ما بالاترين آمار افت تحصيلي و واماندگي از تحصيل در دوره متوسطه را به خود اختصاص داده است.
وي تصريح كرد: حجم بسيار زيادي از كتابهاي نمايشگاه كتاب تهران را نيز همين كتابهاي زايد كنكور و تست زني تشكيل دادهاند كه اگر آنها را از آمار كتابهاي نمايشگاه كتاب تهران حذف كنيم، در نمايشگاه، كتاب زيادي باقي نميماند. معلمان ما كاملا ميدانند كه چگونه محتواي كتابها و شيوه تست زني را به دانشآموزان بياموزند پس وجود اين همه كتاب تست زني چه ضرورتي دارد؟ اميدوارم مسوولان و كارشناسان براي ريشهكني اين فرهنگ نادرست، تمهيداتي را بيانديشند.
از اين استاد ممتار دانشگاه تهران تاكنون 40 عنوان كتاب منتشر شده كه از آن ميان ميتوان به «فرآيند جهاني شدن و چالشهاي فرهنگي»، «مباني روانشناختي رابطه زن و شوهر از منظر پيامبر اعظم(ص)» و «خوددرمانگري در لكنت زبان» اشاره كرد.
دكتر غلامعلي افروز در سال 87 طرح «تحول در نظام آموزش متوسطه» را به دبيرخانه هيات حمايت از كرسيهاي نظريهپردازي، نقد و مناظره ارايه كرده كه پس از طي فرآيندهاي ارزيابي، سنجش و تشكيل سه اجلاسيه دفاع و داوري، نهايتا در سال 89 به عنوان نوآوري پذيرفته و مورد حمايت اين هيات قرار گرفت.
نشست «طرح تحول در نظام آموزش متوسطه» عصر امروز(19 ارديبهشت) در سالن نظريهپردازي نمايشگاه كتاب تهران از ساعت 30/16 تا 30/18 برگزار شد.
بيست و چهارمين نمايشگاه كتاب تهران تا 24 ارديبهشت در مصلاي امام خميني(ره) برپاست.
نظر شما