دوشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۶
اولويت «چگونه آموختن» نسبت به «چه چيزي را آموختن»

كتاب «منابع يادگيري در تعليم و تربيت» تأليف دكتر اكبر سليمان‌نژاد و محمد وفايي‌‌مهر از سوي سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاه‌ها(سمت) منتشر شد. اين كتاب بر اولويت «چگونه آموختن» نسبت به «چه چيزي را آموختن» در آموزش و پرورش تاكيد دارد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاه‌ها(سمت)، امروزه دانش‌آموزان در دنیایی زندگی می‌کنند که علم در کوچک‌ترين مسايل زندگی آنها نفوذ کرده است و شايد بتوان گفت هیچ سازمان یا نهادی وجود ندارد که بتواند تمام علوم را به دانش‌آموزان بیاموزد. گسترش روزافزون علم و شاخه‌های متعدد آن به قدری سریع است که آموزش آن از سوي نهادهایی نظير آموزش و پرورش امکان‌پذیر نیست. 

مهم‌ترين وظیفه آموزش و پرورش در این عصر، با توجه به پیچیدگی و گسترش علوم، چه چیز یادگرفتن نیست، بلکه چگونه یادگرفتن است.

با این وجود، متأسفانه در اغلب کلاس‌ها از روش‌های سنتی و غیرفعال استفاده می‌شود و معلم می‌کوشد اطلاعات و مفاهیم را در ذهن دانش‌آموزان انبار کند. در چنین وضعیتی، دانش‌آموزان حالت انفعالی دارند و در امر آموزش مشارکت نمی‌کنند. در اين وضعيت مدرسه و ساختار آموزشی آن، مؤلفه‌های اصلی مثلث پویای تدریس را دربر نمي‌گيرد و معلم به عنوان تنها منبع و عامل کلیدی در کلاس ایفای نقش مي‌كند. 

کتاب حاضر با هدف آشنایی با انواع منابع یادگیری و کاربرد آن در فرایند یاددهی ـ یادگیری و نيز توانایی طراحی تجارب یادگیری مبتنی بر کاربرد منابع آن تأليف شده است. فصل نخست كتاب به بررسی ماهیت یادگیری و انواع منابع یادگیری اختصاص دارد. فصل دوم به نقش هر یک از منابع یادگیری مي‌پردازد. در اين فصل نقش معلم در جريان يادگيري فراگير به عنوان يك منبع يادگيري، مواد و وسايل آموزشي و رایانه هر کدام در گفتار جداگانه‌ای بحث مي‌شود. 

در فصل سوم سبك‌هاي يادگيري، چرخه يادگيري و نقش‌هاي منابع يادگيري بررسي مي‌شوند. فصل بعدي به تبيين روش‌های استفاده از منابع یادگیری اختصاص دارد و نويسندگان در فصل پنجم به موضوع آشنایی با مراکز تولید رسانه‌های آموزشی، مواد آموزشي و مراكز ارايه‌كننده خدمات فرهنگي توجه مي‌كنند. 

در پيوست كتاب نيز سایت‌ها(پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني) مختلف تعلیم و تربیت معرفی شده‌اند.
 
اين كتاب برای دانشجویان رشته علوم تربیتی، گرایش آموزش ابتدایی در مقطع کارشناسی به عنوان منبع اصلی درس «روش‌های استفاده از منابع یادگیری» به ارزش دو واحد تدوین شده است. 

كتاب «منابع يادگيري در تعليم و تربيت» توسط انتشارات سمت در 200 صفحه و بهاي 25000 ريال منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها