دوشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۶
فصلنامه «نمايشنامه» منتشر شد

نخستين شماره فصلنامه كانون نمايشنامه‌نويسان خانه تئاتر ايران با عنوان «نمايشنامه» منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، فصلنامه با يادداشت محمد يعقوبي، مدير مسوول، با عنوان «چرا نمايشنامه؟ چرا فصلنامه؟ چندين چراي ديگر و چند چون» آغاز مي‌شود. وي در ابتداي سخن نوشته است « چرا نمايشنامه؟ چون نشريه‌اي وجود ندارد كه صرفا به نمايشنامه و نمايشنامه‌نويسان و متن‌هاي در ارتباط با نمايشنامه اختصاص داشته باشد. چرا فصنامه چون با توان مالي خانه تئاتر انتشار فصلنامه شدني‌تر است تا ماه‌نامه».

در ادامه «تجربه يك راه تجربه نشده» نوشته بهزاد صديقي سردبير فصلنامه آورده شده است. 

شش بخش «ديدگاه»، «كارنامه كانون»، «پرسش»، «وب‌گاهان»، «از پشت شيشه» و «نمايش‌نامه» در فصلنامه گنجانده شده.

مخاطبان در بخش نخست مطالبي را با عناوين «تئاتر ايران از بياض‌نويسي تا نمايشنامه‌نويسي» نوشته محمود استادمحمد، «ارتفاعي كه فراموش نشد» اثر آرش عباسي، «شيوه‌هاي روايت نمايشنامه‌نويسي معاصر ايران» نوشته حسين مهكام، «گذر از خلاقيت آگاهانه» نوشته ميهن بهرامي، «جهان كافكا جهاني زندان‌وار است» نوشته يان كات برگردان رضا سرور، «دراماتورژي، سركشي مداوم»،‌ اثر نسيم احمدپور، «پس حالا بيا هويج بخور» نقد نمايشنامه زيركي نوشته مارگرت ادسن با ترجمه اشكان غفارعدلي، «خواب در بيداري» نقد نمايشنامه گزارش خواب نوشته محمد رضايي‌راد، «آشنايي‌زدايي از خانواده» نقد نمايشنامه ملكه زيبايي لي‌نين، «متني با ساختار بديع اما زياده‌گو» نقد نمايشنامه مستر موش، «زماني براي از دست رفتن» نقد نمايشنامه ناامني، «انگشت اتهام به سوي كيست؟» نقد نمايشنامه 31/6/77 و «تصوير دغدغه‌هاي انساني و بحران روابط» نقد نمايشنامه اپراي پياز را مي‌خوانند.

در «كارنامه كانون» مطالبي با عناوين «لزوم تغيير بنيادين در سيستم تئاتر كشور» گزارشي از نشست نمايشنامه‌نويسي و حقوق شهروندي، «روزگار ناامن نمي‌تواند نويسندگان را از نوشتن باز دارد» گزارشي از نشست نمايشنامه‌نويسي و امنيت، ‌«تولد شنبه دوم» نوشته افروز فروزند و معرفي و نقد نمايشنامه «مرد مقابل»، ‌«همسايه آقا»، «حقايقي درباره يك ماهي مرده»، «‌حضرت والا»، «تور عروس»، نمايشنامه‌خواني در ارمنستان با عنوان «روي صحنه ايروان» نوشته فرامرز طالبي و بهزاد صديقي، گزارش مراسم پاياني چهاردهمين دوره انتخاب آثار برتر ادبيات نمايش ايران و متن سخنراني محمدامير ياراحمدي دبير چهارمين دوره انتخاب آثار برتر ادبيات نمايشي ايران ارايه شده است.

در بخش «پرسش» رضا آشفته با خسرو حكيم‌رابط گفت‌وگو كرده است. «وب‌گاهان» به وب‌گاه اسماعيل همتي و ساموئل بكت اختصاص يافته است.

نمايشنامه‌ها و پژوهش‌هاي ايراني و ترجمه شده در بخش «از پشت شيشه‌ها» ارايه شده كه مجموعه‌اي از آثار نوشته و ترجمه شده سال 89 است.

در بخش «نمايش‌نامه» قسمت‌هاي از آثار برگزيده مسابقه ادبيات نمايشي چون «با شب» فارس باقري، «كره اسب سياه» نوشته ديويد ممت برگردان نورا موسوي‌نيا، «دسيسه‌ها» نوشته مايكل فرين برگردان شهرام زرگر، «گزارشي به آكادمي»، برگردان و اقتباس فرهاد آييش، «آخرين نامه» اثر مهرداد كوروش‌نيا، ‌‌«يادداشت‌هاي روزانه» نوشته شهرام كرمي، ‌«مهماني شبانه در خانه هفتاد متري خيايان تهرانپارس، شانزده متري چهل و چهارم، ‌كوچه هفتم، پلاك نهم، زنگ دهم» اثر نغمه ثميني، «پاسگاه خالي است» اثر سعيد محسني، «زندگي بسيار كوتاه است» نوشته مهدي مهدي‌آبادي، «تاييد» نوشته هارولد پينتر برگردان ناصر حسيني‌مهر و «مدو» نوشته ژان پل ونزل برگردان بهرام جلالي‌پور را مي‌خوانيد.

نخستين شماره فصلنامه كانون نمايشنامه‌نويسان خانه تئاتر ايران با عنوان «نمايشنامه» با مدير مسوولي محمد يعقوبي و سردبيري بهزاد صديقي در 248 صفحه منتشر شده است.







































































نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها