شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۶
رتبه‌بندي يكپارچه دانشگاه‌ها و كتابخانه‌هاي دانشجويي

رييس كتابخانه مركزي دانشگاه بوعلي‌سيناي همدان با تاكيد بر اهميت رتبه‌بندي يكپارچه دانشگاه‌ها و كتابخانه‌ها گفت: كتابخانه‌هاي دانشگاهي يكي از اجزاي دانشگاه‌ها محسوب مي‌شوند و رتبه‌بندي آنها نيز نبايد جدا از دانشگاه‌ها صورت گيرد.\

دكتر حسين بانژاد در گفت‌ و گو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) عنوان كرد: پيشرفت و فعاليت دانشگاه‌ها و كتابخانه‌هاي دانشگاهي در گرو يكديگر است و بنابراين شاخص‌هاي رتبه‌بندي كتابخانه‌ها و دانشگاه‌ها بايد با يكديگر و توسط يك متولي انجام شود.

رييس كتابخانه مركزي دانشگاه بوعلي سينا در ادامه افزود: در صورتي كه معيارهاي استانداردسازي دانشگا‌‌ه‌ها و كتابخانه‌ها همزمان با يكديگر تدوين و رعايت شود، بودجه و هزينه صرف شده در هيچ يك از بخش‌هاي دانشگاهي و كتابخانه‌اي به هدر نخواهد رفت.
 
وي با اشاره به اينكه كتابخانه‌هاي دانشگاهي هسته اصلي فعاليت‌هاي تحقيقاتي و علمي در دانشگاه‌ها محسوب مي‌شوند، افزود: اين مراكز بايد داراي منابع متنوع و روزآمد در تمام حوزه‌هاي فعاليتي و تحقيقاتي باشند و رتبه‌بندي آنها مي‌تواند تاثير مثبتي در روند فعاليتي مديران كتابخانه‌ها داشته باشد.

بانژاد با ارايه مثالي از كتابخانه‌هاي دانشگاهي كشور گفت: براي نمونه كتابخانه مركزي دانشگاه تهران يكي از معتبرترين و مهمترين نمونه كتابخانه‌هاي دانشگاهي كشور است و بسياري از مولفه‌هاي كتابخانه استاندارد جهاني را داراست.

وي يادآور شد: تمام مسوولان كتابخانه‌هاي دانشگاهي كشور مي‌توانند فعاليت كتابخانه مركزي دانشگاه تهران را الگو قرار داده و كوشش كنند به رفع نواقص و مشكلات كتابخانه‌هاي خود بپردازند.

وي يادآور شد:‌ متاسفانه تاكنون استانداردهاي پراكنده‌اي براي رتبه‌بندي دانشگاه‌ها تدوين شده و هنوز معيارهاي دقيق و كامل آن به صورت يكپارچه براي دانشگا‌ه‌هاي كشور تدوين نشده است.

رييس كتابخانه مركزي دانشگاه بوعلي سينا، كمبود نيروي كتابدار و بودجه را مهمترين معضل كتابخانه‌هاي دانشگاهي كشور دانست و گفت: وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با تدوين شاخص‌هاي مناسب رتبه‌بندي مي‌تواند متولي قابلي براي اجراي طرح رتبه‌بندي كتابخانه‌ها و دانشگاه‌ها باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها