جمعه ۳ تیر ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
كتاب ليگ برتر منتشر خواهد شد

حبيب الله نيك نژاد،روزنامه نگار و مترجم:كميته اجرايي فدراسيون فوتبال انگليس، بعد از مراسم قرعه‌كشي فصل فوتبال 2011 ـ 2012 اقدام به انتشار كتابي درباره وضعيت تيم‌هاي حاضر در اين بازي‌ها و برنامه‌ريزي كامل آنها كرده است و سود فروش اين كتاب را به بنگاه هاي خيريه...

خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)حبيب الله نيك نژاد،روزنامه نگار و مترجم:كميته اجرايي فدراسيون فوتبال انگليس، بعد از مراسم قرعه‌كشي فصل فوتبال 2011 ـ 2012 اقدام به انتشار كتابي درباره وضعيت تيم‌هاي حاضر در اين بازي‌ها و برنامه‌ريزي كامل آنها كرده است و سود فروش اين كتاب را به بنگاه هاي خيريه خواهد سپرد.
 
اين كتاب به زودي منتشر مي شود و در بازي سنتي «چارتي شيلد» كه همه ساله يك هفته قبل از آغاز اين بازيها ميان قهرمان ليگ برتر و قهرمان جام حذفي برگزار مي‌شود، در دسترس تماشاگران در ورزشگاه «ويمبلي» قرار مي گيرد.
 
علاوه بر برنامه كامل بازي ها، در اين كتاب تاريخچه تيم‌ها و نيز بيوگرافي كوتاه از بازيكنان بزرگ تمامي تيم‌هاي حاضر در اين بازي‌ها آورده شده و انتظار مي‌رود كه فروش استثنايي داشته باشد، زيرا درآمد حاصل از فروش آن به بنگاه‌هاي خيريه تعلق خواهد گرفت و درآمد حاصل از ديدار سنتي «چارتي شيلد» هم به همين خاطر ضبط و در اختيار بنگاه‌هاي مذكور قرار مي گيرد.
 
بازي بزرگ و سنتي «چارتي شيلد» را دو تيم همشهري منچستر يونايتد به عنوان قهرمان ليگ برتر و منچسترسيتي، فاتح جام حذفي در «ويمبلي» برگزار مي كنند و تماشاگران انگليسي خوشحالند كه به دنبال تماشاي بازي فينال جام قهرماني باشگاه‌هاي اروپا ميان منچستر يونايتد و بارسلونا كه چندي قبل در همين ورزشگاه برگزار شد، آنان دو سال ديگر باز هم در «ويمبلي» شاهد ديدار پاياني جام قهرماني باشگاه‌هاي اروپا در لندن خواهند بود، زيرا «ميشل پلاتيني» رئيس فرانسوي اتحاديه فوتبال اروپا كه از جمله معدود بازيكناني است كه بعد از دوران بازيگري اش رو به مديريت‌هاي اجرايي آورده و حالا در صندلي پرافتخار رياست اتحاديه فوتبال اروپا نشسته است، به قدمت و تاريخ فوتبال بسيار اهميت مي‌دهد و به همين خاطر در فاصله دو سال دوباره اين افتخار را به انگليسي‌‌ها داده و دليل آن را مصادف شدن يكصدو پنجاهمين سال تأسيس فدراسيون فوتبال انگليس با اين مسابقه دانسته است.

«ميشل پلاتيني» در اين باره مي‌افزايد: هميشه متقاضيان زيادي براي به عهده گرفتن ميزباني ديدار نهايي ليگ قهرمانان اروپا وجود دارند، ولي به دليل مصادف شدن با سالگرد تاسيس فدراسيون فوتبال انگليس، همه اعضاي اتحاديه فوتبال اروپا رأي به ميزباني ويمبلي دادند. 

«ويمبلي» در فوتبال جهان به قلب فوتبال اروپا معروف بوده و پس از بازسازي چندين ساله گنجايش آن به 87659 نفر رسيده و يكي از مجهزترين ورزشگاه‌هاي حال حاضرجهان محسوب مي‌شود؛ورزشگاهي كه از سال 1920 بدين سو يعني 92 سال قبل، عموما ميزبان بازيهاي بزرگ ملّي و باشگاهي در فوتبال جزيره بوده و تمامي بازيكنان جهان روياي بازي در اين ورزشگاه‌ را در سر مي‌پرورانند. 

فينال جام قهرماني باشگاه‌هاي اروپا در فصل فوتبال 2011 ـ 2012 به ورزشگاه تيم بايرن مونيخ يعني «آليانس ار‌ه‌نا» واگذار شده است.
به هر حال، فصل فوتبال جديد جزيره  13 آگوست (شنبه 22 مرداد ماه آينده) آغاز خواهد شد و منچستر يونايتد كه فصل گذشته ركورد هيجده قهرماني در ليگ برتر توسط ليورپول را شكسته و  به نوزدهمين جام قهرماني‌اش دست يافته است، در اولين روز اين ديدارها در خانه «وست برو مويچ آلبيون» به ميدان خواهد رفت. 

منچستر يونايتد فصل فوتبال جديد را بدون ستارگاني مانند «پل اسكولز» «گاري نوويل» و «ادوين فان درسار» آغاز خواهد كرد.
 بازيكناني كه طي سال هاي گذشته دليل اساسي پيروزي‌هاي پياپي شياطين سرخ بوده اند و در پايان فصل تازه به پايان رسيده فوتبال جزيره از دنياي بازيگري خداحافظي كرده‌اند. 

گرچه مفسران فوتبال اروپا معتقدند «الكس فرگوسن» اين گرگ باران ديده اسكاتلندي كه طي 25 سال گذشته دوازده جام قهرماني در ليگ برتر، در جام قهرماني باشگاه‌هاي اروپا در سال هاي 1999 و 2008 و دهها جام متفاوت ديگر با اين تيم به دست آورده و لقب «سر» از ملكه انگليس دريافت و بدل به پر افتخارآورترين مربي تاريخ فوتبال جهان شده است، خيلي ساده مي‌تواند، خود را با شرايط جديد وفق داده و منچستر يونايتد را با تمامي آمادگي راهي دفاع از عنوان قهرماني‌اش در اين فصل كند. 

چلسي نايب قهرمان فصل گذشته كه «كارلو آنجلوتي» مربي ايتاليايي خود را اخراج كرده است، در اولين روز بايد به ديدار نايب قهرمان جام حذفي فصل قبل، يعني استوك سيتي برود. 

«سوانسي» قهرمان ولز كه از سال 1983 بدين سو در ليگ برتر حضور نداشته است، بايد به جنگ تيم پرستاره منچسترسيتي برود و دو تيم ديگر تازه به ليگ برتر آمده «كوئينز پارك رنجرز» و «نورويچ سيتي» به ديدار «بولتون» و« اندرز و ويگان» مي‌روند. و ليورپول پرافتخار‌آورترين تيم بريتانيايي در جام قهرماني باشگاه‌هاي اروپا در اولين روز ميزبان ساندرلند خواهد بود.
آرسنال هم با مربيگري آرسن ونگر كه طي هفت سال گذشته دستش به هيچ جامي نرسيده و در سال 2006 تا فينال جام قهرماني اروپا در برابر بارسلونا پيش رفت، در اولين روز به «سنت جيمز پارك» شهر جنوبي نيوكاسل خواهد رفت، جايي كه فصل قبل آنان برتري چهار بر صفر نيمه اول را در پايان با تساوي 4 بر 4 عوض كردند، بعد از اين بازي در امارتس استاديوم شهر لندن ميزبان ليورپول پرمدعا بوده و بعد از آن هم به رويارويي با شياطين سرخ در « اولدترافورد» خواهند شتافت.
«آرسن ونگر» مربي فهيم اين تيم كه به پروفسور فوتبال اروپا معروف است، فصل گذشته و طي پانزده سال حضورش در آرسنال با افتخارات زيادي روبرو شده و امسال هم قبل از آغاز جام بايد در ديدارهاي مرحله پلي اف ـ play off ـ جام قهرماني باشگاه‌هاي اروپا شركت كرده و اين برنامه براي او كار را بسيار سخت كرده است. 

منچستر يونايتد و چلسي كه تمامي افتخارات را طي چند سال اخير در ليگ برتر از آن خود كرده‌اند بايد 17 ماه سپتامبر (شنبه 26 شهريور ماه) يعني يك ماه بعد از آغاز جام در « اولدترافورد» اولين جنگ بزرگ هميشگي خود را پشت سر بگذارند. 

جالب است اشاره كنم كه بنگاه‌هاي شرط‌بندي براي منچستر يونايتد شانسي برابر با 4 ـ 7 به عنوان قهرمان جام آينده قائل هستند و براي چلسي 2 ـ 5 و منچسترسيتي 2 ـ 7 شانسي متصور هستند.
در پايان اشاره كنم به اينكه آنچه فوتبال جزيره را متمايز از فوتبال ساير كشورهاي قاره سبز مي‌كند، به كارگيري چنين نكاتي بسيار ريزبينانه است .در غير اين صورت فوتبال اسپانيا و ايتاليا به مراتب جذاب‌تر و پرالتهاب‌تر از ليگ برتر بوده، ولي كارهاي ظريف و شايد تبليغاتي اي كه انگليسي‌ها اين چنين به كار مي‌گيرند، فوتبالشان را به تافته‌ايي جدا بافته‌تر از ديگران بدل مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها