دوشنبه ۶ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۳
«عشق ما را نمی‌دهد بازی»

چهارمین مجموعه شعر علی‌رضا سپاهی‌لائین در قالب غزل با عنوان «عشق ما را نمی‌دهد بازی» در مجموعه «صدای تازه» موسسه انتشاراتی هنر و رسانه اردیبهشت منتشر شد.\

سپاهی‌لائین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: دفتر شعر «عشق ما را نمی‌دهد بازی» در برگیرنده 39 غزل سروده شده پیرامون موضوعات اجتماعی، زندگی روزمره و دغدغه‌های شخصی من از اواسط سال 88 تا اواخر سال 89 است.

وی افزود: شعرهایم در دفترهای پیشین و این دفتر بخشی از اتفاقات روزمره زندگی من‌را نشان می‌دهند. به عبارت دیگر شعرم گزارشی از زندگی روزانه به ویژه در ابعاد فرهنگی و اجتماعی است. 

سپاهی لائین از انتشار سومین مجموعه شعر بزرگسال خود در سال 88 خبر داد و گفت: این دفتر با عنوان «ما به روایت من» گزیده‌ای از اشعارم طی یک بازه زمانی 15 ساله را شامل می‌شد و توسط نشر تکا به چاپ رسید. اما در دفتر شعر جدیدم احساس می‌‌کنم نگاه من به عنوان شاعر به مسائل پیرامونم منتقدانه‌تر و دقیق‌تر بوده است.

وی ادامه داد: در گذشته شعرهایم پراکنده‌تر و نامنسجم‌تر بودند؛ اما در چهارمین دفتر شعرم احساس می‌کنم زبان شعرم پخته‌تر شده است.

این شاعر با اشاره به ساختار غزل‌های خود نیز گفت: غزل‌های من اغلب نئوکلاسیک هستند. به عبارت دیگر از قالب سنتی غزل پیروی می‌کنند؛ اما تعریف سنتی غزل را ندارند و زبان و واژگان این غزل‌ها کاملا امروزی است.

مجموعه شعر «عشق ما را نمی‌دهد بازی» دربرگیرنده 39 غزل است.

«ای عشق»، «سرگذر»، «مردم آزاده»، «اعجاز»، «گل فروش»، «کلاغ‌های فقیر»، «یک سال دیگر»، «کدوها»، «بد نیست»، «این شعر»، «من و تو»، «جرم» و «زنبور» عنوان برخی غزل‌های این کتاب هستند.

بخشی از یک غزل این کتاب با عنوان «شایسته‌اش بودی...»:
«این است مزد سادگی‌های دل خامت/ این است تاوان سکوت نابه‌هنگامت!/ شایسته‌اش بودی اگر رویات شد کابوس/ یا شد شراب باستانی زهر در جامت/ پایان تلخ قصه را آیا نمی‌دیدی/ در عمق این تصویر هول‌انگیز ایامت؟!»

علی‌رضا سپاهی‌لائین متولد 1350 در لائین از توابع درگز و فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی رشته مترجمی زبان فرانسه است. پیش‌تر شش مجموعه شعر کودک و سه مجموعه شعر بزرگسال از او به چاپ رسیده است. 

«از خ‍وب‍ی‌ و زی‍ب‍ای‍ی»، «‌ما به روایت من» و «گ‍زی‍ده‌ ادب‍ی‍ات‌ م‍ع‍اص‍ر» عنوان آثار منتشر شده پیشین او در حوزه شعر بزرگسال هستند.

این دفتر شعر در 108 صفحه، شمارگان سه هزار نسخه و قیمت هزار و 600 تومان توسط موسسه انتشاراتی هنر و رسانه اردیبهشت منتشر و راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط