سه‌شنبه ۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۵
نخستین دفتر شعر ناظمی منتشر شد

نخستین مجموعه شعر سیدقاسم ناظمی با عنوان «زیر چتر فردا» در مجموعه «صدای تازه» موسسه انتشاراتی هنر و رسانه اردیبهشت منتشر شد. این مجموعه سروده‌های ناظمی در قالب‌های کلاسیک و نو را شامل می‌شود.\

ناظمی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: نخستین دفتر شعرم دربرگیرنده 52 قطعه شعر است که در پنج فصل گردآوری شده‌اند. اغلب این شعرها طی دهه 70 و برخی در دهه 80 سروده شده‌اند.

وی درباره فصل‌های این مجموعه شعر توضیح داد: این پنج فصل غزل‌ها، غزل‌های بلند، شعرهای نو، دوبیتی‌ها و رباعی‌های من‌را شامل می‌شوند.

این شاعر افزود: در حوزه شعر می‌خواهم آن‌چه بیان می‌کنم شايد در حوزه نثر قابل دسترس نباشد؛ همچنین آن شعر بتواند یک فضای کشف و شهود را ارائه دهد.

وی به فضای شعرهای خود اشاره و تاکید کرد: البته این بدان معنی نیست که توانسته‌ام در اشعارم به چنین هدفی دست یابم؛ بلکه تنها در این عرصه تلاش کرده‌ام و به‌طور کلی توانسته‌ام در این شعرها برخی از تجربیات و دریافت‌های شخصی‌ را از محیط پیرامونم با زبان شعر بیان کنم. ارزیابی این مسئله که تا چه حد در این زمینه موفق بوده‌ام بر عهده مخاطبان و منتقدان است.

ناظمی درباره ساختار غزل‌هایش اظهار داشت: رگه‌هایی از غزل نئوکلاسیک در میان غزل‌های من دیده می‌‌شود. به عبارت دیگر با بهره گرفتن از مضامین و پیشینه شعر فارسی، زبانی نو را در سرایش آن‌ها به‌کار گرفته‌ام.

وی در ادامه توضیحاتی درباره فضای کلی شعر ارائه کرد و گفت: شعر غنی‌ترین و قوی‌ترین پیشینه را در میان دیگر هنرها دارد و اگرچه در سال‌های گذشته جریان شعر فارسی تجربه‌های جدیدی را پشت سر گذاشت، اما متاسفانه برخی جریان‌های شعری در دهه‌های اخیر فضای شعر فارسی را آشفته کرده‌اند.

این شاعر ادامه داد: بنابراین حرف‌های قابل توجهی را در شعر نمی‌بینیم یا بسیار کم می‌بینیم. به گمانم هنوز شعر این قابلیت را دارد که مفاهیم عمیقی را مطرح کند و با مخاطبان خود سخن بگوید.

وی یادآور شد: شعر نیازمند آن است که از سوی مخاطبان و مسوولان فرهنگی جدی گرفته شود و آن دسته از اشعاری که مضامین سطحی را بیان می‌کنند مورد توجه قرار نگیرند تا شعر به جایگاه حقیقی خود دست یابد.

مجموعه شعر «زیر چتر فردا» در برگیرنده 52 قطعه شعر است. فصل نخست 24 غزل را شامل می‌شود. در فصل دوم چهار غزل بلند آمده‌ و 13 قطعه از شعرهای نو در فصل سوم ارائه شده‌اند. فصل چهارم و پنجم نیز به ترتیب شش و پنج دوبیتی و رباعی را در برمی‌گیرند.

«مشتی جنون»، «جرعه‌ای گل»، «نسیم زندگی‌ آب‌ها»، «ما نبودیم»، «آهنگ کوچ»، «چاه خالی»، «هزار پنجره آینه»، «ناگاه جنگل»، «بادبان‌های تجرد»، «گریز از کسالت»، «هبه»، «پاییز و جنگل»، «حیرت پیامبران»، «رها»، «چله»، «معبد»، «ویرانی» و «دریغ» عنوان برخی از شعرهای این مجموعه هستند.

نمونه شعری از این مجموعه با عنوان «شاعران»:
از شاعران تماشا
آن بوق‌های همهمه و خواب
در آن تهاجم آتش
حتی یکی،
نسوخت.

«زیر چتر فردا» در 108 صفحه، شمارگان سه هزار نسخه و قیمت هزار و 600 تومان در مجموعه «صدای تازه» موسسه انتشاراتی هنر و رسانه اردیبهشت منتشر و راهی بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط