شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۳
نخستین دفتر شعر نقی‌پور منتشر شد

نخستین مجموعه شعر محمد مهدی نقی‌پور با عنوان «دو بیت مانده به آخر» در مجموعه «صدای تازه» موسسه انتشاراتی هنر و رسانه اردیبهشت منتشر شد. شعرهای این مجموعه در قالب غزل و پیرامون مضامین عاطفی سروده شده‌اند.

نقی‌‌پور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: این مجموعه 41 قطعه از غزل‌های من‌ را که طی سه سال اخیر سروده شده‌اند، شامل می‌شود. مضامین اغلب این غزل‌ها عاطفی است؛ البته برخی از آن‌ها اشاره‌ای به مضامین اجتماعی نیز دارند.

وی درباره انگیزه‌اش از چاپ این مجموعه توضیح داد: به‌طور معمول نخستین مجموعه شعر هر شاعر بهترین نمونه‌های شعری او از میان کارهای ابتدایی‌اش را شامل می‌شود که برای معرفی شاعر منتشر می‌شوند. 

این شاعر افزود: به عبارت دیگر، این شعرهای ابتدایی شاید در کارنامه شاعر ارزش چندانی نداشته باشند؛ اما پله‌های خوبی برای ترقی به شمار می‌آیند. برهمین اساس من نیز اقدام به چاپ نخستین مجموعه شعر خود کرده‌ام.

وی در ادامه به استقبال از قالب غزل طی دو دهه اخیر اشاره و تشریح کرد: شاید بتوانیم بگوییم در دو دهه اخیر قالب غزل از جمله قالب‌هایی بوده که بیشتر به‌کار گرفته شده و تغییرات گسترده‌ای داشته است. این تغییرات هم از نظر زبانی و هم از نظر محتوایی بوده‌اند. البته این قالب سبک و سیاق تغزلی خودش را حفظ کرده و بیشتر تغییرات زبانی داشته است.

نقی‌پور در پایان یادآور شد: به ویژه از دهه 70 به بعد غزل در صورت‌های مختلفی خود را نشان داده است. برهمین اساس این مجموعه دربرگیرنده تجربه‌های من طی چند سال اخیر و در این حوزه بوده است و غزل‌های کلاسیک و نئوکلاسیک را شامل می‌شود.

مجموعه شعر «دو بیت مانده به آخر» دربرگیرنده 41 غزل نسبتا بلند است. این غزل‌ها بدون عنوان و تاریخ سرایش در کتاب گنجانده شده‌اند.

نمونه غزلی از این مجموعه:
«به مردمان زمین می‌دهم نشان تو را/ و باز می‌شکنم خلوت جهان تو را/ دقیقه‌ها همه تسلیم چشم‌های تواند/ به ساعت غزلم می‌دهم زمان تو را/ چه گریه‌ها که نکردیم و ابرها دادند/ به اشکمان خبر بغض نیمه جان تو را/ چقدر فکر گریز است آهوی دل من/ عجیب می‌خواهد لحظه‌ای امان تو را/ بزرگ شد دل من، پیر شد...کجا ماندی؟/ ندیده هیچ‌کسی چهره جوان تو را/ هزار قصه نوشتند و هیچ‌کس انگار/ نخوانده صفحه آغاز داستان تو را...»

محمدمهدی نقی‌پور متولد 1363 است. پیش‌تر اشعارش را از طریق وبلاگ و پس از آن حضور در نشست‌ها و محافل شعری ارائه کرده است.

مجموعه شعر «دو بیت مانده به آخر» در 100 صفحه، شمارگان سه هزار نسخه و قیمت هزار و 600 تومان توسط موسسه انتشاراتی هنر و رسانه اردیبهشت منتشر و راهی بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط