چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۰
آذرنگ «باب آشنايي با ريچارد رورتي» را باز كرد

كتاب «باب آشنايي با ريچارد رورتي» به قلم عبدالحسين آذرنگ منتشر شد. نويسنده فروتني، پرهيز از بلندپروازي‌هاي فلسفي و دعوت به اعتدال را از جمله دلايل علاقه‌مندي‌اش به انديشه رورتي ذكر كرد./

آذرنگ در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره دليل انتخاب رورتي در اين مجموعه گفت: به اعتقاد من، هر فيلسوف و متفكري، شخصيتي مهم است، چه با او موافق باشيم و چه مخالف. همچنين انديشه‌ها از هر زباني بايد به ساير زبان‌ها ترجمه شوند تا آنها را در كنار يكديگر بگذاريم و مطالب دلخواه‌مان را پيدا كنيم.

وي درباره گرايش رورتي به عمل‌گرايي و مخالفتش با پرداختن محض به فلسفه گفت: اين تعريف از گرايش رورتي، تعبيري ساده است. موضوع انديشه و گرايش رورتي زماني روشن خواهد شد كه تمام نوشته‌هايش را بخوانيم.

اين نويسنده، رورتي را يكي از بزرگ‌ترين متفكران و به تعبيري، برجسته‌ترين متفكر معاصر آمريكا خواند و گفت: همين ويژگي براي ترجمه تفكرش به فارسي كافي است، البته اين امر به معناي پذيرفتن همه نظراتش نيست.

آذرنگ كه ارتباطات و اطلاعات و همچنين چاپ و نشر از جمله موضوع هاي كتاب‌هايش است، درباره چگونگي آشنايي با انديشه رورتي گفت: هنگام تحقيق در حوزه‌هاي كاري‌ام در خارج از كشور، به نام رورتي برخوردم و با انديشه‌اش آشنا شدم. پس از اين آشنايي، مقالات و كتاب‌هايي از او، درباره او و در نقدش را ترجمه كردم.

آذرنگ ادامه داد: فروتني، پرهيز از بلندپروازي‌هاي فلسفي، دعوت به اعتدال و توجه به ادبيات در كنار فلسفه، از جمله دلايل گرايشم به انديشه اوست.

وي افزود: حوزه كاري من فلسفه نيست، اما معتقدم افراد فعال در حوزه علوم انساني و اجتماعي، بي‌نياز از فلسفه نيستند.

كتاب «استادان و نااستادان» عنوان كتاب ديگري از آذرنگ است كه تا پايان هفته از سوي انتشارات جهان كتاب منتشر مي‌شود. او درباره اين اثر گفت: در اين اثر، از تمام استادان و معلماني كه در طول زندگي‌ام داشتم، سخن گفته‌ام.

وي اين كتاب را نوعي بررسي و نقد شيوه‌ها و سلوك تدريس استادانش دانست. 

كتاب «باب آشنايي با ريچارد رورتي» در شمارگان 1500 نسخه، 110 صفحه و بهاي 2500 تومان از سوي انتشارات جهان كتاب منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط