چهارشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۶
ناشران و نویسندگان رتبه بندی شوند

محمد حسين استادآقا، مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قم با انتقاد از انتشار کتاب‌های کم کیفیت در حوزه‌های مختلف، خواستار رتبه‌بندی ناشران و نویسندگان و تشکیل کمیسیونی برای تشخیص صلاحیت نویسندگان کتاب‌های تخصصی شد.*

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) استادآقا با اشاره به لزوم رتبه‌بندی ناشران در حوزه‌های مختلف گفت: هم‌اكنون فردي كه در حد ديپلم است، كتاب تخصصي روانشناسي نوشته است كه امري غير منطقي است و نياز دارد در زمينه‌هايي كه با جسم و انديشه و اعتقادات مردم سر و كار دارد، سطح‌بندي نويسندگان انجام شود تا فكر و انديشه مردم آسيب نبيند. 

مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قم همچنين با بيان اين مطلب كه بايد كميسيوني در شوراي عالي انقلاب فرهنگي يا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي صلاحيت افراد را براي نوشتن كتاب‌هاي تخصصي تاييد كند، افزود: فرهنگ مثل هواست و همان‌گونه كه براي سلامت هوا برنامه‌ريزي مي‌شود، در حوزه فرهنگ نيز مي‌توانيم اين اقدام را انجام دهيم.

به گفته وي،‌ مخاطبان كتاب‌ها نيز بايد رده بندي و سطح‌بندي شوند. وي در اين‌باره افزود: چه اشكالي دارد كتابي فقط براي گروه خاصی اجازه فروش داشته باشد. بايد در برخي حوزه‌های تخصصي نيز اجازه دسترسی کتاب را به مخاطبان دارای صلاحیت آن حوزه منحصر کنیم.

وی همچنین با اشاره به مشکلات دیگر چاپ و نشر ادامه داد: مشكلات زيادي را در زمينه اعطاي مجوز به ناشران و مولفان داريم كه بايد درباره آن‌ها راه‌کارهایی پيش‌بيني كنيم. يكي از مشكلات هم مساله عدم احراز هويت نويسنده است. برخي از نويسندگان با اسم مستعار اقدام به چاپ كتاب مي‌كنند كه اين مساله داراي اشكال است. زيرا برخي نويسندگان داراي محكوميت‌های اجتماعي حتي محدوديت قانونی در نگارش كتابند، ولي با ارایه اسم مستعار، شناسايي ايشان به شكل كامل امکان‌پذير نيست.

استاد آقا گفت: اشكال دوم اين است كه مولفان با ناشران در بسياري از موارد اقدام به عقد قرارداد نمي‌كنند و مكلف به انجام اين امر حقوقي نيستند. در اينجا بايد قرار داد نشر را تعريف كنيم و این امر باید برای ناشران و مولفان الزامی باشد.
 
مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قم همچنين گفت: الان مساله مهم نشر قيمت گذاري و رعايت حقوق نشر و مصرف كننده است اما در بسياري از موارد در قيمت گذاري ناشران، حق مصرف كنندگان نادیده گرفته مي شود.

استادآقا در پایان افزود: مشكلات زيادي در حوزه نشر وجود دارد كه معتقدم بيش‌از 70 درصد اين مسايل ‌با تصميم‌هاي صحیح مديريتي رفع می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط