چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۰
بهمن دری: «هفته کتاب» به «ماه کتاب» تبدیل شده است

نشست خبری بهمن دری، معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد با موضوع نوزدهمین دوره هفته کتاب با حضور محمد اللهیاری، دبیر این دوره از هفته کتاب و خبرنگاران، صبح امروز در ساختمان فجر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. تمایزات این دوره از هفته کتاب نسبت به سال پیش و طرح جدید ارشاد برای اهدای مجوز مشروط، از بحث‌هايی بود كه در اين نشست مطرح شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دری در این نشست با بيان اين‌كه «هفته کتاب» بايد یک جشن واقعی باشد گفت: عملا این دوره از هفته کتاب به ماه کتاب تبدیل شده است و دلیل آن هم این است که به خاطر فشرده بودن برنامه‌های هفته کتاب سال گذشته، به این جمع بندی رسیدیم که برخی از برنامه‌های هفته کتاب امسال را قبل و بعد از این هفته برگزار کنیم.

وی با اشاره به افتتاحیه هفته کتاب در روز ۲۱ آبان با حضور رییس جمهور، گفت: در آیین گشایش نوزدهمین دوره هفته کتاب از ۱۰ پژوهشگر حوزه‌های مختلف کتاب تجلیل خواهد شد و این یکی از وجوه تمایز این دوره نسبت به سال‌هاي پيش است.

معاون فرهنگی وزير ارشاد درباره سایر ویژگی‌های نوزدهمین دوره هفته کتاب بیان کرد: حضور چشمگیر اتحادیه‌ها، تشکل‌ها، انجمن‌ها و سازمان‌های غیر دولتی، حضور رییس جمهور در افتتاحیه این هفته، گسترش دامنه هفته کتاب از تهران به شهرستان‌ها و برپایی همایش نویسندگان که برای نخستین بار در کل کشور صورت می‌گیرد از جمله خصوصیات این دوره از هفته کتاب است.

در ادامه این نشست  دري به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره خبری که دیروز به نقل از معاون امور فرهنگی ارشاد مبنی بر صدور مجوز برای کتاب‌ها به صورت مشروط منتشر شده بود گفت: این موضوع برای اصحاب نشر یک رویا بود كه باعث تسهیل ۴۰ تا ۵۰ درصدی صدور مجوز کتاب‌ها می‌شود و در كل سیاست ما بر این است که کتابی در ارشاد معطل نماند.

اللهیاری، رییس اداره کتاب ارشاد نیز در پاسخ به این سوال توضيح داد: وجه بارز این طرح در استان‌ها مشخص می‌شود چرا که در شهرستان‌ها به خاطر دوری از مرکز روند اصلاحیه‌ها به کندی انجام می‌شود. 

وي ادامه داد: این طرح، کتاب‌هایی را شامل می‌شود که اصلاحات آن کاملا مشخص و مورد پذیرش ناشر و ارشاد است و همزمان که این اصلاحات در اختیار ناشر قرار داده می‌شود مراحل صدور مجوز نیز صورت می‌پذیرد.

اللهیاری تاکید کرد: البته در مرحله اعلام وصول این اصلاحیه‌ها تطبیق داده خواهد شد و در صورتی که ناشر تعهد خود را نقض کند برابر آیین نامه با او برخورد خواهد شد.

بسته فرهنگی، محور دیگر سخنان دری بود. وی در این درباره توضیح داد: ما چه قبل و چه بعد از بیانات مقام معظم رهبری درباره مبحث کتاب جلسات گسترده‌ای را برگزار کردیم و حاصل آن یک بسته فرهنگی بود که برای اولین بار بعد از انقلاب ارایه شده است. 

وي افزود: در این بسته فرهنگی ما به ۵۰ محور اجرایی رسیدیم و این قرار است برنامه پنج‌ساله ما باشد و امیدواریم به زودی اجرايی شود. 

دري درباره محور‌هاي این بسته فرهنگي گفت: يك بخش از اين بسته، برگزاري جشن هفته كتاب با محوريت سخنان مقام معظم رهبري است و بند ديگر نهادينه كردن اهداي كتاب در جامعه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها