دکتر سعيد رضايي شريفآبادي، رييس انجمن كتابداري و اطلاعرساني ايران و دانشيار كتابداري دانشگاه الزهرا در گفتوگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با تاكيد بر علمي بودن رشته كتابداري و اطلاعرساني گفت: بسياري از علوم هم جنبه نظري دارند و هم جنبه كاربردي؛ كتابداري نيز به عنوان يك رشته داراي مباني نظري و پايههاي علمي است كه به جنبههاي مختلف فعاليت كتابداران و ماهيت ذخيره و بازيابي اطلاعات بر ميگردد، وقتي كه كاربرد اين علم را در صنعت كتابخانه استفاده ميكنيم كتابداري به عنوان يك تخصص مطرح ميشود.
وي ادامه داد: از سوي ديگر كتابداري يكي از رشتههاي علمي در 200 سال اخير بوده است و در ايران نيز نزديك به 50 سال است كه در دانشگاههاي مختلف تدريس ميشود.
وي در ارزيابي خود از وضعيت رشته كتابداري و اطلاعرساني در دانشگاهها گفت: اين رشته در دانشگاهاي مختلفي مانند دولتي، علمي كاربردي، پيام نور و آزاد در سطح ليسانس، فوق ليسانس و دكترا تدريس ميشود و قطعاً به صورت يكدست هم نيست و اين دانشگاهها معمولاً بايد از يك سرفصل مشخص تبعيت كنند. همچنين امكانات دانشگاهها متفاوت است و مدرسان نيز مختلفاند و برنامههاي آموزشي متعددي وجود دارد كه دانشگاهها را رتبهبندي ميكند.
رضايي ضمن تأكيد بر ضرورت متخصص بودن كتابدار گفت: اگر كسي را كتابدار ميدانيم بايد دانش آموخته اين رشته باشد و حداقل تحصيلات كارشناسي را داشته باشد و در محيط كتابخانه كار كرده باشد اما متاسفانه به دليل عدم شناخت نسبت به اين علم و ماموريت و وظايف كتابداري شناخت درستي از كتابدار وجود ندارد به همين دليل ميتوان با برگزاري دورههاي كوتاه مدت كتابدار تربيت كرد.
وي تصريح كرد: شايد با اين دورهها بتوانيم كتابداري را تربيت كنيم كه بتواند خدماتي را ارايه دهد اما واقعيت اين است كه اين دورهها نميتواند از مبدا، كتابداري تربيت كند كه با مباني علمي اين رشته آشنا باشد.
رييس انجمن كتابداري و اطلاعرساني ايران در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به دلايل بي انگيزه بودن دانشجويان اين رشته گفت: بخش اصلي اين موضوع در ابتداي ورود به اين رشته عدم شناخت نسبت به اين رشته و ابعاد مختلف آن و نيز علايقي است كه توسط كتابداري ميتواند پاسخ داده شود. همچنين فرصتهايي كه يك كتابدار ميتواند داشته باشد ناشناخته مانده و همه فكر ميكنند كه جاي كتابدار تنها در كتابخانه است كه اين طور نيست.
وي در ادامه سخنانش گفت: اين تصور غلط به همراه تصور غلطي كه در جامعه وجود دارد باعث ميشود كه برخي از سر اجبار و تنها براي ورود به دانشگاه وارد اين رشته شوند. البته بسياري از دانشجويان پس از ورود به اين رشته و آشنايي با آن علاقهمند ميشوند.
اين دانشيار رشته كتابداري و اطلاعرساني در ادامه به بازنگري سرفصلهاي مختلف اين رشته در دانشگاهها اشاره كرد و افزود: اين رشته در مقاطع مختلف در حال بازنگري است؛ در دوره كارشناسي در كميته كتابداري و اطلاعرساني وزارت علوم بازنگريهايي انجام شده و ديدگاههاي هيأت علمي دانشگاهها ارزيابي و بسياري از سرفصلها به روز شده است.
وي اضافه كرد: در مقطع كارشناسي ارشد نيز به صورت عام سرفصلها در حال بررسي است و رشتههاي جديدي به آن افزوده شده كه در كميته كتابداري و اطلاعرساني گروه علوم اجتماعي شوراي برنامهريزي آموزش عالي تصويب شده و گرايشهايي مانند علم سنجي به كتابداري اضافه شده است. در دوره دكترا نيز دروس در حال بازنگري است.
عضو هيأت علمي دانشگاه الزهرا همچنين در پاسخ به اين سوال كه چرا اين رشته شأن و منزلت خود را در دانشگاه و جامعه پيدا نكرده است، گفت: بخش مهمي از اين قضيه به خود ما كتابداران برميگردد؛ حرمت امامزاده را بايد متولي نگه دارد، ما اگر خوب درس بخوانيم، خوب بنويسيم و عمل كنيم و در واقع اين رشته را به خوبي معرفي كنيم ديگران هم متوجه اهميت اين رشته ميشوند.
وي يادآور شد: بسياري از كتابداران با همين رويكرد پا را از كتابخانهها فراتر گذاشتهاند و توانمنديهاي خود را نشان دادند. بايد تلاش كنيم به خوبي بياموزيم و آموزههاي خود را به ديگران نيز بياموزانيم و تصوير كاملي از اين رشته و علم كتابداري به جامعه ارايه دهيم.
وي تاكيد كرد: در دانشگاه نيز اين پذيرش به وجود آمده است به گونهاي كه گروه كتابداري در دانشگاه تهران به دانشكده كتابداري تبديل شد و اين نشان دهنده تغيير نگرش نسبت به اين رشته است.
دوشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۰
نظر شما