پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۰
گسترش رشته كتابداري به اطلاعات كتابدار بستگي دارد

زهره ميرحسيني، مدرس رشته كتابداري گفت: يكي از موانع گسترش اين رشته عدم حضور استادان جواني است كه به فناوري اطلاعات اشراف دارند. در دانشگاه افراد شايسته بسياري وجود دارند اما اطلاعات آن‌ها به كار گرفته نمي‌شود._

زهره ميرحسيني، عضو هیأت علمی گروه كتابداري و اطلاع‌رساني دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) با انتقاد از دید مسوولان کشور نسبت به رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی گفت: متاسفانه امروزه برخي از مسولان مي‌گويند كه كتابداري دانش وسيعي نيست. در كشور ما از سال 44 كه قانون كتابخانه‌هاي عمومي تصويب شد هيچ‌گاه در كتابخانه‌هاي عمومي، كتابخانه‌هاي شهرداري و در جاهاي ديگر اين رشته به صورت علم ديده نشده است. 
 
وي ادامه داد: رشته كتابداري كه در بسياري از كشورها مطالعات اطلاع‌رساني نام دارد، داراي مباحثي درباره مديريت ارتباطات، روانشناسي، جامعه‌شناسي و... است و با يك دوره آموزشي كوتاه‌مدت و يا يك دوره فهرست‌نويسي نمي‌توان آن را به افراد آموزش داد و سپس گفت كه اين كتابدار است. 

اين مدرس كتابداري افزود: كتابدار كسي است كه مردم را به هم مرتبط مي‌كند، كتابدار كسي است كه دانش و اطلاعات را بر اساس نيازهاي اطلاعاتي افراد شناسايي و از راه‌هاي مختلف اين اطلاعات را دسترس پذير مي‌كند كه نمايه‌سازي و فهرست‌بندي يكي از اين راه‌هاست. 

وی افزود: مهمتر از آن كتابدار كسي است كه مهارت‌هاي ارتباطي دارد يعني در واقع مي‌داند كه چگونه با افراد مصاحبه كند و نياز مطالعاتي و منابع مورد نياز را براي آنها فراهم كند. 

ميرحسيني تصریح کرد: كتابدار توانايي جستجو در پايگاه‌هاي اطلاعاتي را دارد و اين با يك دوره كوتاه كتابداري ميسر نمي‌شود و آموزش‌هاي دراز مدت دارد و بايد زيرساخت‌هاي اطلاعاتي و سيستم‌هاي آن را بشناسد. 

وي در ادامه سنخانش افزود: كتابدار بايد زبان برنامه‌نويسي نوين كامپيوتري را بشناسند و با سخت‌افزارها و نرم‌افزارهاي مرتبط با كارش آشنا باشد و زبان انگليسي را مانند زبان مادري خود بداند. ما در دانشگاه سال‌هاي زيادي در دوره‌هاي كارداني، كارشناسي و دكتري زبان انگليسي كار مي‌كنيم چون انگليسي زبان علم و جستجوي اطلاعات است. 

وي يادآور شد: اما متاسفانه اينجا خيلي كارها در مقايسه با غرب ديرتر شروع شده و كتابداري يكي از آن‌ها است، به دليل اينكه بي سوادي و كم سوادي حاكم بوده و توده‌هاي مردم به سطحي از سواد دسترسي نداشتند. جامعه بايد غني باشد چرا که در جامعه كم سواد كتابخانه‌هاي عمومي جايگاهي ندارد به ويژه كه كتابدارها نيز متخصص اين حرفه نباشند و نتوانند مخاطب خود را در گروه‌هاي مختلفي مانند كودك، نوجوانان، سالمندان و ... بشناسند. 

میرحسینی درباره وضعيت رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی در دانشگاه با توجه به استاندارهاي جهاني موجود گفت: جلسه مشتركي چندی پیش ميان گروه‌هاي كتابداري و آموزش عالي در دانشگاه الزهرا تشكيل شده بود. بايد بگويم تلاش‌هاي خوبي شده و از همه استان‌هاي كشور در اين كميسيون آمده بودند. اين كميته خيلي خوب كار كرده و مي‌خواهند گرايش‌ها و درس‌هاي جديدي را براي كارشناسي تا دكترا تعريف كنند.
 
وي افزود: در اين ميان معمولاً تمام دانشگاه‌هاي معتبر جهان جستجو مي‌شود، بنابراين بازنگري در خيلي از مقاطع انجام شده و در حال حاضر مي‌توانم بگويم دروس به روز است اما امكانات كارگاهي بايد فراهم شود. البته دانشگاه‌هايي كه من مي‌شناسم اين سعي را كرده‌اند. دروس كارورزي نيز مي‌تواند اين امكان را فراهم كند كه بچه‌ها در واقعيت بيرون كار كنند و اين شغل را ببينند. 

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی درباره آمادگی گروه‌های رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی در دانشگاه‌ها برای پذیرش گرایش‌های جدید نیز گفت: اين گرایش‌ها در واقع وجود دارد، اما يك مقداري كوتاهي وزارت علوم براي تشكيل كميسيون‌هاي بازنگري در اين ميان دخيل بوده كه به موقع اطلاع‌رساني نشده و رشته‌هاي ديگر به اين رشته گرایش پيدا كرده‌اند. 

به طور مثال ما در رشته مديريت فناوري اطلاعات گرايش مديريت دانش را داريم كه متعلق به كتابداري است. با اين وجود اكنون گرايش‌هاي مرتبط به آرشيوسازي، دانشنامه‌نگاري و علم سنجي نيز وجود دارد و به همين دليل دانشكده كتابداري تاسيس شده است. 

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که موانع گسترش رشته كتابداري و اطلاع‌رساني در دانشگاه‌ها چيست گفت: روز آمدي استاد‌ها يكي از عواملي است كه مي‌تواند تأثير بسياري در گسترش اين رشته داشته باشد، بايد اجازه داد نيروهاي جوان نيز سر كار بيايند.
 
وي تصريح كرد: گاهي دانشجويان ما از استادان بهترند. اين سيستم‌هاي بازنشستگي ما بايد درست تعريف شود و نبايد استادان بازنشسته با نامه آوردن از اين طرف و آن طرف به كار خود ادامه دهند. براي استادان حاضر نيز بايد دوره‌هاي حين خدمت گذاشته شود چون مباحث به شدت در حال تغيير است، بنابراين آموزش حين خدمت بايد به صورت اجباري و در سال 2 بار برگزار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها