كتاب «خلاقيت يادگيري» منتشر شد. به باور مترجم اين اثر، خلاقيت يكي از موضوعات متروك در بخش آموزش كشور است اما با تدوين سند تحول آموزش و پرورش، اين اميد شكل گرفت كه در آيندهاي نزديك شاهد توجه بيشتر به موضوعات خلاقيت، دانشآموز خلاق، معلم خلاق و نيز مدير خلاق باشيم.-
وي با اشاره به لزوم تناسب اين منابع با سليقه مطالعاتي جامعه ايران گفت: جامعه ما در مطالعه و فرهنگ كتابخواني، كوتاهيهايي دارد. به همين دليل، براي ايجاد انگيزه بيشتر در قشر اهل مطالعه و تحقيق كشورمان، به انتشار كتابهايي نياز داريم كه بتوانند با زباني ساده اما كاربردي، مطالب مورد نياز را در اختيار دانشدوستان و دانشپژوهان قرار دهند.
پيرخائفي ادامه داد: در اين وضعيت، به دنبال كتابي در حوزه خلاقيت و يادگيري بودم كه دو ويژگي داشته باشد. نخست آن كه پوششي جامع بر موضوع خلاقيت داشته باشد و دوم اين كه امكان مطالعه آن از سوي عموم وجود داشته باشد. بر همين اساس، كتاب «خلاقيت يادگيري» را براي ترجمه انتخاب كردم.
نويسنده كتاب «پرورش خلاقيت» افزود: اين اثر از سوي دو تن از صاحبنظران خلاقيت در جهان تدوين شده است و رويكردي ساده اما توام با نگاه پژوهشي به خلاقيت دارد. مثالهاي متعدد و سادهاي در اين اثر ذكر شدهاند كه براي معلمان، مادران و همچنين تمامي افرادي كه به موضوع خلاقيت علاقه دارند، مفيدند؛ اين مثالها، مصداق سادگي كتاب در عين پژوهشي بودن آنند.
پيرخائفي به حجم كم كتاب و قطع كوچك آن اشاره كرد و گفت: اين ويژگي كتاب، خوانندگان را قادر ميسازد تا طي يك روز آن را مطالعه كنند. اين كتاب با داستاني از زندگي انيشتين آغاز ميشود و تجربيات اين مرد علمي بزرگ را در حوزه درس و مدرسه نشان ميدهد و مطالب مفيدي را به تمامي افرادي كه در حوزه آموزش و پرورش فعاليت ميكنند، ارايه ميدهد.
وي به تعريف ساده خلاقيت در اين كتاب اشاره كرد و گفت: شيوههاي اندازهگيري خلاقيت نيز از ديگر مباحث مهم اين عرصه است كه به خوبي مورد توجه نويسندگان اين كتاب قرار گرفت. نكته جالب توجه ديگري كه در اين كتاب به آن پرداخته شده، بررسي نقش انگيزه در خلاقيت و همچنين چگونگي ارتقاي اين انگيزه در محيطهاي آموزشي است.
پيرخائفي درباره آن بخش از كتاب كه ميتواند به طور ويژه براي متوليان آموزش مفيد باشد، گفت: عواملي وجود دارند كه مخل خلاقيت در محيطهاي آموزشياند يا برعكس، ميتوانند خلاقيت را در محيط كلاسي و بحثي افزايش دهند. نويسندگان كتاب علاوه بر بررسي اين موضوعات، نكاتي را درباره ويژگيهاي محيطهاي آموزشي بيان ميكنند كه خلاقيت دانشآموزان را بهبود ميبخشند.
وي يادآوري كرد: اين محيطها ميتوانند نقش موثري در افزايش و پرورش خلاقيت ايفا كنند و به دليل همين اهميت، نويسندگان كتاب علاوه بر ويژگيهاي محيطهاي آموزشي، انواع آن را نيز براي مخاطبانشان برشمردهاند.
پيرخائفي بازيهاي دوره كودكي را داراي رابطه معناداري با خلاقيت افراد دانست و گفت: اين رابطه براي بازيهاي آموزشي نيز صادق است. شيوه تدريس تفكر خلاق با زبان ساده به كودكان نيز يكي ديگر از موارد ارتباط خلاقيت با دوران كودكي است كه مورد توجه نويسندگان اين كتاب نيز قرار گرفته است. آنان در بخش پاياني كتاب، مربيان و والدين را مخاطب قرار داده، به ارايه راهكارهاي موثر به آنها پرداختهاند.
چاپ نخست كتاب «خلاقيت يادگيري» به تازگي از سوي انتشارات هزاره ققنوس منتشر شده است.
نظر شما