چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۶
بي‌توجهي شركت نمايشگاه‌ها به گراني غرفه‌هاي خارجي نمايشگاه چاپ

رييس اتحاديه چاپخانه‌داران تهران با اشاره به گراني غرفه‌ در بخش سالن‌هاي خارجي نمايشگاه چاپ تهران گفت: سال‌هاي زيادي است که می‌گوییم نمایشگاه محل عرضه توانمندی‌ها و بهانه‌ای برای تولید کنندگان، مشاغل و فعالان این حوزه در داخل و خارج كشور است تا دستاوردهایشان را به نمایش بگذارند، اما شرکت‌های خارجی به گرانی غرفه‌ها اعتراض دارند.-

علي نيكوسخن به خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، گفت:‌ وقتی غرفه‌های نمايشگاه متری 245 یورو است و از سوي ديگر ماشین آلات هم گران هستند، در اين ميان فروشنده رغبتی نشان نمی‌دهد که 200 يا 300 میلیون تومان براي چهار روز نمایشگاه هزینه کند و دستاوردی نداشته باشد.

وي ادامه داد: علاوه بر اين مسايل بايد به مشکلاتی که هنگام خروج از گمرک و ... گريبانگير آنان است نيز اشاره كنيم.

نيكوسخن درباره علت بروز اين مساله توضيح داد: با توجه به اين مسايل، خارجی‌ها هیچ رغبتی نشان نمی‌دهند، زيرا نمی‌توانند کالای خود را بفروشند، زمان ترخیص کالا از گمرک و حمل و نقل نيز با مشکلات اداری روبه‌رو هستند.

رييس اتحاديه چاپخانه‌داران تهران، تصريح كرد: ما نمی توانیم دیوار دور خود بکشیم و دلمان را خوش کنیم که اینجا نمایشگاه است؛ نمایشگاهی که چيزي در آن وجود ندارد. اغلب دستگاه‌هايي كه در این نمایشگاه وجود دارد، مردم در محله‌های خودشان یا کارخانه خود آن را دارند.

نيكوسخن يادآور شد:‌ بعضی از این شرکت‌ها و نمایندگی‌ها در انتقاد از نمایشگاه می‌گفتند که لزومی ندارد 300 میلیون خرج کنیم و دستاوردی نداشته باشیم، یک مهمانی می‌دهیم، 50 نفر را با هزینه پایین‌تر و یک کار بازرگانی و تجارتی در هتل دعوت می‌کنیم، بدون این‌که درگیر این مسايل شویم.

وي با بيان اين‌كه برخي بي‌توجهي‌ها از سوي مسوولان موجب بروز اين ديدگاه شده است، يادآور شد: زمانی که مسوولان متولي مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت، مرکز توسعه صادرات و شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی به این قضیه توجهی نکنند اين صحبت‌ها نتیجه نمی‌دهد و آب در هاون کوبیدن است.

عضو شوراي سياستگذاري هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي چاپ و بسته‌بندي تهران افزود: 20 سال است که در مورد صنعت چاپ صحبت می‌کنیم، 10 سال است درباره نمایشگاه صحبت می‌كنیم ولی نمایشگاه هر سال مانند قبل عمل می‌کند، نمی‌شود که ما انتقاد کنیم و راه‌حل پیشنهاد بدهیم اما به آن عمل نشود و آن‌ها حرف خودشان را بزنند.

وي گفت: نبايد بگذاريم وضعيت فعلي بدتر شود و نگذاریم کار به دست کسانی بیافتد که حتی الفبای چاپ را بلد نیستند و صرفا به چاپ نگاهي تجاری دارند.

نيكوسخن ادامه داد: ممکن است امسال تعداد شرکت کننده‌ها از نظر كمي کمتر باشد ولی متراژ درخواست غرفه‌ها بیشتر شده است، زيرا برخي مایل بودند که متراژ بیشتري به آنها اختصاص داده شود تا بتوانند کالاها و دستاوردهای خود را بهتر به نمایش بگذارند.

وي همچنين درباره زمان برگزاري نمايشگاه، توضيح داد: آبان بهترین ماه برگزاری نمایشگاه است، زیرا با گرما و یا برف و بوران مواجه نمي‌شويم و شرکت‌های خارجی برای شرکت در نمایشگاه و سفر به ایران با مشکل بسته بودن فرودگاه روبه‌رو نمی‌شوند.

به گفته وي، با توجه به اينكه سال گذشته نمایشگاه در ماه رمضان برگزار شد، چندان مورد استقبال قرار نگرفت، اما امسال تلاش کردیم نمایشگاه را در آبان برگزار کنیم ولي به دليل همزماني با نمايشگاه ديگر زمان آن به آذر ماه موكول شد.

هجدهمین نمایشگاهی چاپ، بسته بندی و ماشین آلات وابسته فردا پنج‌شنبه اول دی ماه پس از چهار روز فعاليت پايان مي‌يابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط