چهارشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۰
انتشار كتابي در نقد «تي.‌ام»

انتشارات جمهوری به تازگی کتاب «آرامش در تی.ام» را منتشر کرده است. این کتاب به بررسی انتقادی «تی.ام» به عنوان یکی از انواع عرفان‌های نوظهور می‌پردازد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب بودیسم، اومانیسم و سکولاریسم را مبانی عرفان «تی.ام» معرفی کرده است و پوچ‌گرایی، توهم‌گرایی و آمادگی برای سلطه‌پذیری را از ویژگی‌های عرفان‌های پست‌مدرن، از جمله «تی.ام» می‌داند. 

«تی.ام» یکی از جریان‌های نوين معنوی امروز محسوب مي‌شود که بر مبنای پست‌مدرنیسم استوار است و مروج اصلی آن «ماها ریشی ماهش» نام دارد. او مدلی از مراقبه‌های بودایی ارايه داده و نام آن را مدیتیشن متعالی (transcendental meditation) يا TM گذاشته است. این شيوه اگرچه مراقبه، تمرکز، آرامش و رهایی از رنج زندگی را تبليغ مي‌كند اما وجود اومانیسم و سکولاریسم به عنوان مبانی این عرفان، مواجهه هوشمندانه‌تر با آن را ايجاب مي‌كند. 

محور کتاب «آرامش در تي‌.ام» نقد ساختار درونی عرفان‌های پست‌مدرن است و به عنوان نمونه «تی.ام» را انتخاب کرده است. نويسنده تاکید می‌کند که هرچند قصد تطبیق ندارد اما از آنجا که متاسفانه برخی افراد، روش این عرفان (مدیتیشن) را با نماز تطبیق می‌دهند، در قسمتي از اين كتاب به بررسي و بيان تفاوت‌های نماز و مدیتیشن پرداخته است.

در بخشی از این کتاب آمده است: «در عرفان اسلامی نماز کانون تفکر به معانی بلند قرآنی و نام‌های خداوند متعال است، نام‌هایی که علاوه بر آرامش به انسان قدرت، هوشمندی و معرفت و آرامش می‌دهد، این براي کسی است که نماز بخواند و بداند چه می‌گوید، به اذکار و کلمات، توجه و در معانی آن اندیشه‌ورزی کند، اما در مدیتیشن اثری از تفکر درباره خداوند و نام‌های نیکوی او نیست. آنچه امروزه در جهان به عنوان «مانترا» آموزش داده می‌شود، تکرار آواها و کلماتی است که فقط و فقط به منظور انصراف ذهن از مشغولیت‌های عادی استرس‌زا به کار می‌آید.»

کتاب «آرامش در تی.ام» نوشته حجت‌الاسلام حمیدرضا مظاهری‌سیف به تازگی با شمارگان 1100 نسخه، 64 صفحه  و به بهای 17000 ریال وارد بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط