مدير كتابداري و اطلاعرساني موسسه خانه كتاب:
مخاطبان بالقوه كتابهاي دفاعمقدس، آثار توليدي را نميشناسند
داريوش مطلبي، سرپرست معاونت فن آوري اطلاعات موسسه خانه كتاب با تاكيد بر لزوم شناختن نيازهاي گروههاي هدف كتابهاي دفاعمقدس گفت: تبليغات و اطلاعرساني در اين ميان از اهميت بالايي برخوردار است. متاسفانه جامعه مخاطبان بالقوه كتابهاي دفاعمقدس، بسياري از آثار توليد شده اين حوزه را نميشناسند.-
وي اضافه كرد: طبيعتاً براي هر ناشر بايد چند فروشگاه كتاب وجود داشته باشد. اين در حالي است كه در ايران شايد براي هر سه ناشر، يك فروشگاه واقعي كتاب داشته باشيم. فراهم بودن اين شرايط براي عرضه مناسب توليدات ضروري است.
سرپرست معاونت فن آوري اطلاعات موسسه خانه كتاب با اشاره به تخصصي بودن حوزه نشر آثار دفاعمقدس گفت: مخاطبان اين كتابها خاص هستند و به همين دليل، با استقبال موزعان مواجه نميشوند. ناشران كتابهاي دفاعمقدس بايد در زمينه توليد محتوا و مسايل فني آثار خود دقت بيشتري كنند.
مطلبي ادامه داد: نيازسنجي بازار، شناسايي نويسندگان خوب و توليد محتوا بر اساس جامعه هدف در حوزه نشر كتابهاي دفاعمقدس اهميت دارند. متاسفانه برخي معيارها مانند طراحي، صفحهآرايي، شكلدادن به چارچوب اثر و رواننويسي اثر رعايت نميشوند.
وي با تاكيد بر لزوم شناختن نيازهاي گروههاي هدف كتابهاي دفاعمقدس گفت: تبليغات و اطلاعرساني در اين ميان از اهميت بالايي برخوردار است. انتشاراتيهاي پيشرفته 10 درصد از درآمد خود را صرف تبليغات ميكنند اما متاسفانه جامعه مخاطبان بالقوه كتابهاي دفاعمقدس، بسياري از آثار توليد شده اين حوزه را نميشناسند.
گردآورنده كتاب «کلیات و نقد آثار» در ادامه اظهار كرد: بزرگترين مشكل ما كتاب نخواندن مردم نيست، بلكه اين است كه كتاب مورد نياز در زمان مناسب و به شكل شايسته در دسترس آنها قرار ندارد. مشكل ما درباره كتابهاي دفاعمقدس، نداشتن ويترين اساسي است.
مطلبي از برخي ناشران صاحب نام در حوزه دفاعمقدس نام برد و افزود: اين ناشران بازار خودشان را دارند و فروش خوبي هم تجربه كردهاند، اما ديگر ناشران دفاعمقدس، چنين ويژگيهايي ندارند. ناشران دفاعمقدس حتي بايد بر روي نيازهاي مختلف مخاطبان خود مانند طرفداران كتابهاي سنتي و يا الكترونيك هم مطالعه كنند.
اين صاحبنظر حوزه نشر در پايان بر لزوم ايجاد نياز در مخاطب، پيش از تدوين و نشر يك اثر دفاعمقدس تاكيد كرد و يادآور شد: ناشران با پرورش نياز مخاطبان، فرآيند توليد و عرضه كتابهاي دفاعمقدس را هماهنگ كنند.
همايش سه روزه تخصصي «روساي ادارههاي انتشارات و اطلاعرساني بنياد شهيد و امور ايثارگران» كه به همت معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگي بنياد شهيد از هفدهم دي ماه آغاز شده، امروز نوزدهم دي ماه، در مجتمع فرهنگي ايثار كُردان كرج به كار خود پايان خواهد داد.
نظر شما