چهارشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۸
مهراد: سرفصل‌هاي رشته كتابداري كهنه و قديمي است

دكتر جعفر مهراد، نماينده گروه كتابداري کمیته برنامه‌ریزی وزارت علوم در نشست مشترک مدیران گروه‌هاي کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه‌های سراسر کشور با انتقاد از فعاليت گروه‌هاي كتابداري دانشگاه‌‌ها از به روز نشدن و قديمي بودن سرفصل‌هاي رشته كتابداري انتقاد كرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست مشترک مدیران گروه‌هاي کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه‌های سراسر کشور با کمیته برنامه‌ریزی وزارت علوم عصر روز گذشته (27 دی) در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد. 
 
جعفر مهراد، نماينده گروه كتابداري کمیته برنامه‌ریزی وزارت علوم در بخشی از این مراسم با انتقاد از روند کند فعلی در بازنگری رشته کتابداری در كشور گفت: دوستان ما متوجه قرن 21 نیستند؛ در اين قرن باید به سرعت پیش رفت و کیفیت را نیز فدا نکرد. درست است که هم اکنون دوره دکتری دانشگاه آزاد همدان و نیز دوره كارشناسي ارشد مدیریت کتابخانه‌های دانشگاهی برای دانشگاه باهنر کرمان تصویب شد، ولی باید بگویم با این برنامه‌های کهنه نمی‌توان پیش رفت.

وی افزود: چندین سال است که ما آب در هاون می‌کوبیم؛ وقتی رشته‌ای برای تصویب در کمیته برنامه‌ریزی وزارت علوم می‌رود از من سوال می‌شود كدام گرایش؟ ولی متاسفانه ما پاسخ درستي نداريم چون خودمان هم نمی‌دانيم و دچار سرگشتگی هستيم.

وي تصريح كرد: اكنون كه شرایط برای ما فراهم است، هنوز نتوانستیم این رشته را اصلاح و آن را پر بار کنیم. درست است که از سال 86 کارهای بسیاری انجام شده اما این کافی نیست و صدای رسایی برای ما وجود ندارد، چون خودمان ضعیف عمل کردیم. 

مهراد ادامه داد: این میزان کار برای این جمع کم است؛ آرشيو، نسخ خطی، علم سنجی، و ... تصویب شده است اما برای ایران بزرگ با این همه نیرو، اين ميزان رشته كم است. هر کدام از ما به نوعی کم‌کاری می‌کنیم و هنوز به نظر من از این گروه چیز خاصی بیرون نیامده است.

وی با بيان اين‌كه وقتی رشته جدیدی تصویب می‌شود باز همان دروس کهنه را می‌خواهیم تدریس کنیم، افزود: عنوان رشته هم اگر تغییر کند باید یک هم‌افزایی درباره آن وجود داشته باشد اما متاسفانه ما این هم‌افزایی را نمی‌بینیم وگرنه شرایط برای هر کاری فراهم است.

اين استاد كتابداري افزود: اگر این اتفاق بیفتد دانشجو انگیزه پيدا می‌کند، امروزه دانشجویان در بدو ورود به اين رشته آن را درک نمی‌کنند و از طرف ديگر استادانی مبانی رشته را در ترم‌هاي اول تدریس می‌کنند که تجربه خوبی ندارند و این تنها برای دانشگاه‌های پيام نور، جامع علمي كاربردي و آزاد نیست و دانشگاه‌هاي دولتي ما نيز به اين مشكل دچارند.

وي گفت: به طور مثال در شهر شیراز همه رشته‌ها آگهي مي‌دهند و دانشجو می‌گیرند اما ما موفق نشدیم.

رييس مركز منطقه‌اي اطلاع‌رساني علوم و فناوري توضيح داد: ما در 6 ماهه گذشته سه رشته دانشگاهی را رد كردیم چون تازمانی که استادیار و دانشیار به اندازه كافی نداشته باشیم اجازه تاسيس دوره كارشناسي نخواهيم داد.

نماينده گروه كتابداري در كميته برنامه‌ريزي وزارت علوم تأكيد كرد: نمی‌توانيم رشته را به دست افرادی بدهیم که نمی‌شناسیم، بلكه باید تولیدات علمی استادان را ببینیم و آن را ارزیابی کنیم. بنابراین نپرداختن به موقع و به هنگام مديران گروه كتابداري به مسايل اين رشته موجب اين مشكلات شده است.

وي همچنين در بخش ديگري از سخنان خود درباره روند تصويب گرايش‌هاي رشته كتابداري در وزارت علوم سخن گفت و افزود: هم اكنون گروه برنامه‌ریزی علوم اجتماعی در وزارت علوم برداشته شده است و ما بعد از این با عنوان کمیته کتابداری در وزارت علوم كار می‌كنیم. از سوي ديگر برخی از رشته‌هاي علوم انساني براي تصويب يك گرايش خود بايد دو امضا از وزارت علوم بگيرند اما فقط یک امضا می‌گیريم و رشته‌ای که خودمان تصویب مي‌کنیم به شواری عالی برنامه‌ریزی رفته و پس از تصويب به امضاي وزیر مي‌رسد؛ این یعنی كه ما واسطه کمی براي تصويب گرايش‌ها داریم و باید از این فرصت استفاده کنیم.

مهراد در ادامه با تأكيد بر اين‌كه برنامه‌هاي دوره دکتری بسیار کهنه و قدیمی است، افزود: حداقل من الان از سه گروه بزرگ دکتری خواسته‌ام برنامه‌هاي جديد بدهند و هنوز ندادند و این کم‌کاری است.

وي از حضور گروه كتابداري در کرسی‌های نظریه‌پردازی و نقد در حوزه علوم اجتماعی خبر داد و گفت: پيش از اين ما در زير مجموعه علوم اجتماعي و روانشناسی بوديم اما اكنون مي‌توانيم به صورت مستقيم وارد این کرسی‌های نظریه‌پردازی شویم و به زودی افرادی از این جمع برای این كرسي‌ها انتخاب مي‌شوند چراكه قرار نیست همه رشته‌ها به اين كرسي‌ها بروند و رشته ما بماند.

اين استاد كتابداري افزود:  در فرهنگستان علوم نیز گروه ما پذیرفته شده و گروه كتابداري در درون گروه علوم انسانی فرهنگستان علوم تشکیل مي‌شود و تنها بايد اعضاي اين گروه را تشكيل داد.

مهراد در پايان از چاپ کتاب «راهبردهای کمیته برنامه‌ریزی» خبر داد و گفت: اين كتاب را در اختیار همه گروه‌ها قرار دادیم. ما با دانشگاه آزاد، پیام نور و جامع علمی کاربردی مشکل داريم چون تورم دانشجو و نداشتن عضو هیأت علمی از مشکلات جدي آن‌هاست كه در بخشي از اين كتاب درباره آن صحبت شده است. 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها