چهارشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۱
بینش علمی کودکان و نوجوانان باید تقویت شود

پنجمین نشست از سلسله‌ نشست‌های ترویج کتابخوانی با موضوع «نیازهای علمی کودکان» در کتابخانه مرجع کانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار شد و در آن بر لزوم تقويت بینش علمی کودکان تاكيد شد. كارشناسان اين نشست عنوان كردند كه با تقويت اين بينش، كودكان می‌توانند محیط اطراف خود را تغییر دهند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، کارشناس مسوول بخش علمی مدیریت هماهنگی امور استان‌های کانون عنوان كرد: کودکان و نوجوانان نیاز دارند به اين‌كه علم وارد زندگی‌شان شوند تا بتوانند آن را درک کنند. ما باید کودکان را با اطلاعات مفيد روبه‌رو کنیم و کنجکاوی و پرسشگری را در آنان پرورش دهیم. 

حمید نوایی لواسانی، ادامه داد: ما باید به کودکان اجازه دهیم تا روی موضوعات فکر کنند و ذهن‌شان را به سمت پرسشگری ببریم. فرزندان ما در پرسشگری مشکل دارند؛ باید به آنان کمک کنیم تا یاد بگیرند چگونه به پرسشگری بپردازند و سوال‌هایشان را دسته‌بندی کنند. 

عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان افزود: اگر برای بچه‌ها در سنین پایین کتاب‌های علمی و تخیلی بخوانیم در بزرگسالی به سمت علم خواهند رفت؛ زیرا در کودکی این علاقه در آنان ایجاد خواهد شد. همچنین باید روش‌هاي صحیح مطالعه و طرح پرسش‌ را فرا گیرند. 

لواسانی گفت: ترویج علم بستر می‌خواهد اگر این بسترها فراهم نباشد ما تولید علم نخواهیم داشت. یکی از آفت‌های این بحث، نداشتن کتاب‌هایی است که با فرهنگ ما عجین باشد. خیلی وقت‌ها آموزش‌هایی را به کودکان می‌دهیم که با فرهنگ ما هماهنگی ندارد‌. 

کارشناس مسوول بخش علمی هماهنگی امور استان‌های کانون گفت: یکی از مشکلات و موانع اصلی رشد علمی ما نداشتن کتاب‌های علمی بومی است لازم است ما کتاب‌های تالیفی داشته باشیم تا نزدیک به مصداق زندگی ما باشد باید جامعه ما بسترهای لازم برای نوشتن کتاب‌های علمی را فراهم کند و این کار مدیریت می‌خواهد. 

وی ادامه داد: کانون به عنوان متولی بزرگ در امر پرورش کودکان و نوجوانان، برای تغییر بینش کودکان تلاش‌های زیادی کرده است خانواده‌ها می‌توانند به مراکز کانون مراجعه کنند و تعامل بین مربی با کودک را از نزدیک ببینند. 

در ادامه این نشست محمد قصاع، مترجم و نویسنده در حوزه‌ ادبیات علمی - تخیلی گفت: علم از طریق روش‌های علمی به دست می‌آید و این روش‌ها با پرسش آغاز می‌شود. علم با فناوری فرق می‌کند چیزی که ما در زندگی استفاده می‌کنیم فناوری است. کودکان و نوجوانان تفاوت درست این دو موضوع را نمی‌دانند. باید از طریق مطالعه کتاب با این تفاوت‌ها آشنا شوند؛ چرا که این مهم به ترویج کتابخوانی و مطالعه علمی کودکان و نوجوانان کمک خواهد کرد. 

پنجمین نشست از سری نشست‌های ترویج کتاب‌خوانی با موضوع «نیازهای علمی کودکان و نوجوانان» روز دوشنبه 26 دی در کتابخانه مرجع کانون واقع در خیابان شهید بهشتی، مجتمع فرهنگی و هنری شهید ملک شامران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها