سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۹
كميته استاني شوراي سياستگذاري صنعت چاپ تشكيل مي‌شود

سرپرست دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي صبح امروز (سه‌شنبه 11 بهمن) در نشست سراسري روساي اتحاديه‌هاي و تشكل‌هاي صنفي حوزه چاپ از تشكيل كميته استان‌ها در شوراي سياستگذاري صنعت چاپ خبر داد و گفت: در اين شورا مسايل و مشكلات چاپخانه‌داران سراسر كشور از طريق نمايندگان استاني طرح و بررسي مي‌شود.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، يوسف افراش در اين نشست كه با حضور نمايندگان چاپ و بسته‌بندي 11 استان كشور برگزار شد، گفت: هدف از برگزاري اين نشست، طرح مسايل و مشكلات صنعت چاپ كشور در استان‌هاي مختلف است تا راهكاري‌هايي براي رفع‌ آن‌ها انديشيده شود.

وي ادامه داد: برگزاري اين نشست پيش از اين در شوراي سياستگذاري صنعت چاپ مطرح شده بود، زيرا اين شورا در صدد است مشكلات تمام استان‌ها را برطرف سازد.

افراش با بيان اين‌كه تاكنون شوراي سياستگذاري صنعت چاپ هفت نشست تشكيل داده است، اظهار كرد: هشتمين نشست اين شورا امروز با حضور جمعي از فعالان چاپ و بسته‌بندي استان‌هاي مختلف همراه است و اميدواريم نتايج خوبي به همراه داشته باشد.

در ادامه اين نشست، رييس اتحاديه و تعاوني چاپخانه‌داران تبريز در سخناني گفت: ما از سال‌ها پيش تاكنون خواستار تشكيل اتحاديه سراسري صنعت چاپ بوديم تا مشكلات و نواقص موجود در اين حوزه با حضور نمايندگان چاپ و بسته‌بندي سراسر كشور بررسي شود.

حسين زينال‌زاده ادامه داد: معتقدم اگر دست‌اندركاران صنعت چاپ كشور بتوانند ديدگاه‌ها و چالش‌هاي موجود در اين صنعت را به صورت يكجا و در يك مكان بيان كنند، مي‌توانند راهكارهاي خوبي براي رفع آن بيابند.

وي با اشاره به مشكلات موجود در صنعت چاپ استان آذربايجان شرقي، گفت: چندين سال است كه بحث ماليات و مشكلاتي كه به دنبال آن براي چاپخانه‌داران ايجاد شده، مطرح  است، معتقدم راهكار حل اين مشكل روشن است و اگر اتحاديه سراسري و كشوري چاپ تشكيل شود، قدرت برخورد بهتري با اين موضوع دارد.

زينال‌زاده با بيان اين‌كه تا كي مي‌خواهيم مشكلات صنعت چاپ را در وام گرفتن ببينيم، اظهار كرد: صنعت چاپ يكي از صنايع مهم و زيربنايي در سراسر دنيا است، از زماني كه يك فرد به دنيا مي‌آيد تا زماني كه از دنيا مي‌رود با اين صنعت سر وكار دارد اما كمترين اهميتي به آن داده مي‌شود. 

وي افزود: بارها پيش مي‌آيد كه از نمايندگان بانك‌هاي مختلف دعوت مي‌كنيم و مشكلات مالي خود را به آن‌ها بيان مي‌كنيم اما پس از آن جلسه هيچ اقدام مثبتي انجام نمي‌شود و مشكلات همچنان پابرجا مي‌ماند.

زينال‌زاده، عشق به صنعت چاپ را يكي از عوامل مهم فعاليت در اين حوزه دانست و افزود: افرادي كه هنوز پس از سال‌ها در اين صنعت فعاليت مي‌كنند، عاشق كار خود هستند و نبايد فكر كرد كه فقط منافع مالي براي آن‌ها اولويت دارد؛ اما كسي متوجه اين موضوع نيست.

در بخش ديگري از اين نشست، نايب رييس اتحاديه چاپخانه‌داران اصفهان با بيان سخناني گفت: دغدغه‌ها و مشكلات صنعت چاپ كشور را بسياري از فعالان و دست‌اندركاران اين حوزه مي‌دانند و اين مطالب را مي‌توان در نشريات و سايت‌هاي خبري مطالعه كرد.

محمدعلي انصاري‌پور افزود: اگر مسوولان بگويند كه با مشكلات چاپخانه‌داران آشنايي نداريم، قابل قبول نيست زيرا تاكون بيش از 10 بار مسايل و دغدغه‌هاي موجود بيان شده است.

وي با بيان اين‌كه در سال‌هاي اخير تلاش بسياري براي رفع مشكلات موجود در اين حوزه، شده است، يادآور شد: تشكيل شوراي سياستگذاري صنعت چاپ گام بسيار مثبت و خوبي براي رفع مشكلات موجود در صنعت چاپ است اما تا زماني كه رويكرد صنعتي بودن به چاپ وجود نداشته باشد، نمي‌توان منتظر رفع مشكلات آن بود.

انصاري‌پور با اشاره به تعامل خوب وزارت ارشاد در تهران با تشكل‌هاي صنفي، اظهار كرد: متاسفانه اين تعامل در استان اصفهان وجود ندارد و اكنون دو تا سه ماه است كه اين استان معاون فرهنگي ندارد و ما نمي‌توانيم مسايل و مشكلات خود را بيان كنيم.

به گفته وي، يكي از مشكلاتي كه متاسفانه در اصفهان وجود دارد، سليقه‌اي عمل كردن مديران استاني است، به عنوان مثال يكي از مديران تصميم گرفته بود مجوز يكساله به چاپخانه‌ها اعطا شود در حالي كه اين موضوع براي چاپخانه‌ها قابل اجرا نيست.

وي تصريح كرد: از سوي ديگر موضوع اجرايي شدن بند ل ماده 139 قانون اساسي علي‌رغم‌ همه قول‌ها و وعده‌هايي كه داده شد، هنوز در پرده‌اي از ابهام است و علاوه بر آن مباحث گمركي، واردات ماشين‌هاي چاپ،‌ گمرك و ماليات و ... براي ما مشكل‌ساز است.

نايب رييس اتحاديه چاپخانه‌داران اصفهان، يادآور شد: معتقدم تا زماني كه به چاپ نگاه صنعتي نشود، نمي‌توان اقدامي كرد زيرا در اين صورت حمايت‌هاي بنيادي و مهمي از اين صنعت خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها