پنجشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۰
«نقش رسانه‌ها بر دين گريزي در جوامع مختلف» نمايان شد

كتاب «نقش رسانه‌ها بر دين‌گريزي در جوامع مختلف» نوشته دكتر «مجيد كاشاني» منتشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) اين كتاب با بررسي نظريه‌هاي گوناگون درباره دين و رسانه با توجه به سابقه تاريخي آن‌ها، به بررسي روابط متقابل دين، رسانه و مردم مي‌پردازد.

كاشاني در مقدمه اين كتاب مي‌نويسد:«سياست‌مداران و دولت‌مردان از دين به مثابه ابزاري براي پيش‌بيني يا مهار رفتار‌هاي مردم استفاده مي‌‌كنند، در حالي كه خود مردم از كليات و مفاهيم پيچيده ديني براي توجيه رفتار‌هاي روزمره خود بهره مي‌گيرند و سر انجام دينداري مردم معجوني از اراده فردي، انتظارات جمعي، برنامه‌هاي آشكار و پنهان سياست‌مداران و مقاومت‌هاي سازمان و رهبران ديني و دست آخر نيز تصويري است كه رسانه‌هاي سنتي يا مدرن در ذهن مردم مي‌سازند.»

اين نوشتار با بهره‌گيري از 50 منبع فارسي و 50 منبع انگليسي در 24 بخش، مي‌كوشد مخاطب فرايند دين‌پذيري و دين‌گريزي را در جامعه  تفسير كند.

رابطه «دينداري و رسانه»،«انواع رسانه و انواع تعامل با دين» و «مروري بر برنامه‌هاي مذهبي شبكه‌هاي صدا و سيما ايران» از جمله بخش‌هاي اين نوشتارند.

مولف در بخش «كنش انتخابي» اين كتاب مي‌‌نويسد:«در واقع رسانه‌ها افكار و عقايد ديني جامعه را تا آنجا در اختيار مي‌گيرند و اعمال نفوذ مي‌كنند كه مخاطبان الگو‌هاي آنها را قبول كرده و زندگي خود را با رسانه ‌تطبيق دهند. به عبارتي، مردم هر آنچه  در تلويزيون مي‌بينند اگرچه ممكن است تقليد كنند اما هميشه آن را نمي‌پذيرند،چرا كه پذيرش ديني هم فرايندي است طولاني و هم امري‌است كه با لايه‌هاي عميق ذهني و ارزشي جامعه سرو كار دارد.»

چاپ نخست كتاب «نقش رسانه‌ها بر دين‌گريزي و دين‌پذيري در جوامع مختلف» را پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با شمارگان 1000 نسخه، 164 صفحه و به بهاي 23000 ريال روانه بازار نشر كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط