سه‌شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۸
اهالی موسیقی با اقتصاد این حوزه آشنا می‌شوند

کتاب «اقتصاد موسیقی» که اثري تحقیقی از دکترمحمدرضا آزاده‌فر است، توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد. در این کتاب نظام‌های اقتصادی موسیقی ایران بررسی شده است.-

محمدرضا آزاده‌فر با اعلام این خبر به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: به دلیل آن‌که تاکنون برای برطرف کردن مشکلات توسعه موسیقی در ایران، مشکلات اقتصادی موسیقی مورد بررسی علمی - آکادمیکی قرار نگرفته بود،  طرحي پژوهشی تقدیم پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات کردم که پذیرفته شده است. متاسفانه در این موضوع حتی متدولوژی تحقیق آن نیز در ایران وجود نداشت، بنابراین برای این کتاب، ابتدا شاخه اقتصاد موسیقی به عنوان یک علم مطالعه شد تا متدولوژی تحقیق آن وارد کشور شده و قابلیت تحقیق پیدا کند.

وی افزود: در مراحل بعد برای بررسی و برطرف کردن فاصله ما با کشورهایی که در این صنعت پیشرفته هستند صنعت موسیقی در ایران مستندسازی و سپس مسیری که کشورهای پیشرفته در این حوزه طی کردند مطالعه شد. این دو کار همزمان با هم و در مدت سه سال کار شبانه‌روزی انجام شد. در طی این مدت یک گروه مطالعاتی از کارشناسان موسیقی با من همکاری می‌کردند. همزمان یک سلسله پایان‌نامه‌های دانشجویی نیز با این موضوع مورد حمایت قرار گرفتند تا بخشی‌هایی از نیازهای اطلاعاتی این طرح برطرف شود.

آزاده‌فر گفت: ضرورتی ایجاب می‌کرد که صنعت موسیقی به شکل دقیق بررسی شود، چرا که ما در این حوزه از کشورهای توسعه یافته‌ای مانند ژاپن، آمریکا، ترکیه و برخی کشورهای اروپایی به طرز شگفت‌آوری عقبيم. برای تبیین این فاصله مثالی را بیان می‌کنم که در کتاب نیز آمده است، در سال 1999 میزان فروش محصولات صوتی داخلی آمریکا با میزان صدور نفت ایران برابری می‌کرد. این نشان می‌دهد که فاصله ما با آن‌ها بسیار زیاد است با این تفاوت که نفت یک ثروت است که با فروش مدام، تمام شود اما تولید صدا هیچ‌گاه تمام نخواهد شد.

این مدرس دانشگاه در پایان گفت: در این کتاب سعی شده است تا گره‌گشایی مشکلات این حوزه به صورت عملیاتی و به عنوان راه‌کار ارایه شود. این کتاب یک کتاب کاربردی برای موسیقیدان‌ها و خواننده‌ها است تا با مطالعه آن راهکارهایی عملی برای توسعه کار خود را پیدا کنند.

کتاب «اقتصاد موسیقی» نوشته دکتر محمدرضا آزاده‌فر را پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در 522 صفحه و با قیمت هفت هزار تومان منتشر کرده است. این کتاب با عنوان «Iranian Music Marketing» در سایت آمازون هم عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها