شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۵
نامورمطلق: سال 90 کتاب جریان‌ساز نشانه‌شناسی منتشر نشد

بهمن نامور مطلق، استاد دانشگاه و نشانه‌شناسی، سال 1390 را خالی از کتاب‌های جریان‌ساز در حوزه نشانه‌شناسی توصیف کرد و همچنین گفت که در ایران متولی پخش نظریه‌های هنری و ادبی وجود ندارد./

نامورمطلق به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: در سالی که گذشت، هرچند آمار کتاب‌های منتشر شده در حوزه نشانه‌شناسی قابل قبول بود، اما نمی‌توانیم ادعا کنیم که این کتاب‌ها اتفاق تازه‌ای در حوزه نقد یا تئوری بودند. متاسفانه در سال 90 کتاب شاخص یا جریان‌ساز در حوزه نشانه‌شناسی منتشر نشد.

وی افزود: پژوهش و تحقیق در حوزه نشانه‌شناسی بسیار زمان‌بر و طاقت‌فرساست. عرصه‌ای است که در ایران کار چندانی روی آن نشده و نیاز به یک سرمایه‌گذاری بلند مدت دارد تا بتوان به آن ایده‌آل‌های پژوهشی در حوزه هنر و ادبیات رسید.

نامورمطلق در راستای پیشنهادات خود برای رفع نقص‌های این حوزه گفت: متاسفانه در ایران متولی برای پخش نظریه‌های هنری و ادبی نامعلوم است و این خود نقص بسیار بزرگی است. دیگر این‌که برای فعالیت‌های شخصی حامی و مشوق چندانی وجود ندارد و به همین جهت ما هم در فعالیت‌های جمعی و هم فعالیت‌های فردی دچار مشکلیم و این به ضعف پژوهشگاه‌ها و آکادمی‌ها برمی‌گردد که نتوانسته‌اند وظایف خود را به خوبی انجام دهند. 

وی افزود: در عرصه فعالیت‌های فردی وضعیت بهتر است و محققان بنا به بضاعت خود بدون پشتوانه به تحقیق، پژوهش و انتشار کتاب مشغولند که باید مورد تشویق قرار گیرند. البته نمی‌توان تاثیر رخدادها و جایزه‌هایی چون کتاب فصل و کتاب سال را بر انگیزه نویسندگان نادیده گرفت، اما به هر حال باید این موارد تشویقی بیشتر شوند. متاسفانه وعده‌ها بسیارند و انجام آنها نادر. در سال‌های اخیر هم وضعیت به گونه‌ای شد که بر اساس آن اقتصاد حوزه فرهنگ به‌ ويژه عرصه چاپ و نشر کتاب زیاد حال خوشایندی ندارد، بنابراین دولت وارد عرصه شده است، اما بهرحال حمایت‌های دولت هم حد و حدودی دارد و این‌که فقط دولت حمایت کند، برای همه حوزه‌ها کافی نیست.

این نشانه‌شناس و استاد دانشگاه درباره بهترین کتاب‌هایی که در سال 1390 خوانده است، گفت: کتاب «نشانه‌شناسی فرهنگی» که یک مجموعه مقاله بود و تحت اشراف دکتر امیرعلی نجومیان منتشر شد، از جمله کتاب‌های منتشر شده در سال 1390 بود که بنظرم کتاب جالبی آمد. در حوزه نقد مضمونی دو کتاب از دکتر مرتضی بابک‌معین چاپ شدند که از نظر من مناسب بودند. به طور کل ما باید با توجه به بضاعت‌های خلق ادبی و هنری خود بیش از این فعالیت کنیم.

نامورمطلق سپس به برنامه کاری خود در سال جدید اشاره کرد و گفت: تحقیقاتی را در دست انجام دارم. یکی کتاب نقد اسطوره‌ای است که در حال اتمام است. در ایران بیشتر اسطوره‌نگاری و مطالعات اسطوره‌ای وجود دارد، اما در حوزه اسطوره‌شناسی منابع اندکند. همچنین مجموعه‌ای در مورد ادبیات تطبیقی در دست تهیه دارم و امیدوارم که جلد نخست این مجموعه در سال 91 منتشر شود. کتاب دیگر که مدت‌هاست روی آن کار می‌کنم، «ترامتنیت ژنتی» است که ادامه کتاب «درآمدی بر بینامتنیت» من به حساب می‌آید.

نامورمطلق در پایان به فعالیت‌های حلقه نشانه‌شناسی تهران اشاره کرد و گفت: جلسات حلقه، ‌اکنون در دایره‌المعارف بزرگ جهان اسلام برگزار می‌شوندو فعالیت‌های حلقه در سال 1390 مناسب بودند. حلقه نشانه‌شناسی تهران در سال 90 دو همایش مهم برگزار کرد؛ همایش نشانه شناسی زمان و همایش نشانه‌شناسی ادبیات. همچنین یک گروه نشانه‌شناسی هنر هم در خانه هنرمندان به همت حلقه راه اندازی شد. 

وی ادامه داد: در سال 1391 بخش نشانه‌شناسی خانه هنرمندان تقویت شده و برنامه‌های ماهانه خواهد داشت. همایش سالانه نشانه‌شناسی هم قرار است به نشانه‌شناسی اجتماعی بپردازد. امیدوارم در سال جدید باقی رویکردها چون روان‌شناسی، اسطوره‌شناسی، جامعه‌شناسی و پدیدارشناسی هم تقویت شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها