شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۵
«راز کوچه بن‌بست» رونمایی شد/ نقد و بررسی کتاب «قاب‌های روی دیوار»

کرمان- آیین رونمایی از کتاب «راز کوچه بن‌بست» به همراه نقد و بررسی کتاب «قاب‌های روی دیوار» با حضور نویسندگان این کتاب‌ها و جمعی از منتقدان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمان، کتاب «راز کوچه بن بست» نوشته نجمه خواجه ظهر امروز رونمایی شد و کتاب «قاب‌های روی دیوار» نوشته اختر بیجاد (رها) توسط نویسندگان و اهالی کتاب نقد و بررسی شد.

این مراسم به مناسبت هفته دفاع مقدس به همت اداره کل حفظ و نشر آثار دفاع مقدس و کتابخانه‌های عمومی کرمان برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمان ظهر شنبه در مراسم نقد و بررسی کتاب «قاب‌های روی دیوار» به همراه رونمایی از کتاب «راز کوچه بن‌بست» ضمن تبریک هفته دفاع مقدس گفت: همه ما مدیون خون شهدا هستیم که بدون هیچ چشمداشتی فقط برای حفظ وطن رفتند، آنهایی که بودند می‌دانند که چه اتفاقاتی افتاده و تا امروز چگونه گذشت.

احمد وفائی افزود: ما هم وظیفه خود می‌دانیم برای ترویج آرمان‌های شهدا و پیام آنها تلاش کنیم و در این راستا گام برداریم.

وی با اشاره به حمایت از این نویسندگان اظهار کرد: ما این کتاب‌ها را تهیه می‌کنیم و در کتابخانه‌های استان برای استفاده عموم مردم قرار خواهیم داد.

در جنگ روایت‌ها شرکت کنیم

احمد یوسف زاده، نویسنده کتاب آن ۲۳ نفر گفت: صحبت بر سر روایت‌هاست و اصطلاحی که برای آن به کار می‌برند به عنوان جنگ روایت‌ها، موضوعی مهم است.

وی افزود: یعنی اگر ما درست روایت نکنیم، بعد از مدت‌ها از جنگ فیلمی از شبکه‌های منافق پخش می‌شود و پیام فیلم این است که بچه‌ها به زور به جنگ رفتند.

این نویسنده اظهار کرد: من یک نقد به این فیلم نوشتم و گفتم که چگونه می شود ۲۳ نوجوان در زندان مخوفی، ۵ روز برای اینکه دشمن از آنها استفاده رسانه ای نکند، اعتصاب غذا کردند، این چگونه؟، زور و شست و شوی مغزی است؟

به گفته وی، وظیفه ماست که در جنگ روایت ها شرکت کنیم و روایت واقعی را قبل از بقیه به گوش مردم برسانیم.

یوسف زاده تصریح کرد: یکی از دلایل اهمیت نگارش تاریخ این است که مردمی باشد، می‌گویند تاریخ را حاکمان می‌نویسند اما کتاب خاطراتی که از زمان جنگ باقی مانده است، نابند و اگر به تاریخ نگاه کنیم همان‌هایی هستند که افراد تحت عنوان خاطرات روزانه و یا یادداشت نوشتند.

وی خطاب به نویسندگان این جمع گفت: از وارد کردن بیش از اندازه تخیل در خاطرات دفاع مقدس خودداری کنیم، سعی کنیم امانتداری را تا حد زیادی حفظ کنیم.

وی ادامه داد: خواننده به دنبال این است تا بداند چقدر از این جملات و حرف‌ها از دهان همان مادر شهید درآمده است؟ گاهی برخی کتاب‌ها، همانند کوچه نقاش‌ها، دقیقاً حرف‌های راوی را برای خواننده با همان لحن تداعی می‌کند.

یوسف‌زاده تاکید کرد: اگر روایت زن‌ها و مادران شهید را خانم‌ها بنویسند خیلی بهتر است و بهتر می‌توانند درک کنند و وقتی کتاب را می‌خوانیم همذات پنداری راوی و نویسنده درک می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت توصیف در نوشتن گفت: اگر کوچه و خانه و روستایی است که از آن در روایت‌ها گفته می‌شود حتماً به آنجا سر بزنید و تا بتوانید توصیف درستی داشته باشید.

وی خاطرنشان کرد: همین روز ها فرصت مناسبی برای نوشتن این خاطرات است و شاید ۱۰ سال آینده مادر شهیدی نباشد که خاطراتش را به ما بگوید.

«راز کوچه بن‌بست» رونمایی شد/ نقد و بررسی کتاب «قاب‌های روی دیوار»

مادران شهدا را بیشتر تکریم کنیم

اختر بیجاد، نویسندگان کتاب قاب‌های روی دیوار گفت: من سعی می‌کنم در چاپ‌های بعدی کتاب نکاتی که گفته شد را مدنظر قرار دهیم، گاهی ویراستارها و قوانین ویرایشی که ناشر به ما می‌گوید، دست نویسندگان را می‌بنند.

وی افزود: باید هوای مادران شهدا را بیشتر داشته باشیم بیشتر به آن‌ها سر بزنیم و آنها را تکریم کنیم.

این نویسنده تصریح کرد: این کتاب هم مشکلاتی دارد که سعی در رفع آن دارم اما خوشحالم که قدمی هر چند کوچک در این راه برداشتم؛ امیدوارم که ماهم شهید گونه زندگی کنیم و قسمت ما هم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها